AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.351

Givare för bromsklossar på e92

El
16
Elvis_E92
Bmw 325 E92 Coupé
Hej!

Är ny här på forumet och idag blev jag en stolt ägare av en BMW 325 E92 2008a . Tidigare ägare av 6st hondor och det känns som jag hittat rätt nu, hur kunde man vara så vilse :) ?

till frågan:

Testade bilen idag och allt lät bra så jag köpte den, kom hem så märkte jag när jag bromsa precis från 25km/h så lät det som om bromsarna bak verkligen va heeelt slut, men när man bromsar i högre hastigheter så låter det eller känns inte alls. Man blir lite nojig ,, men har BMW någon givare eller sensor som säger till när dem är slut? för jag har inte fått någon varning.

Vad kostar ett bromskloss byte hos BMW? (bara bakre bromsarna)

Kan det vara något annat tro?

Länk

Länk

Elvis Arslanovic

Elvis Arslanovic
Frågan angående givare låter jag någon annan svara på då jag inte vet säkert att det finns. Satt dock på en 525:a från 92 som jag hade för många år sedan så det borde finnas här också.

Bytte belägg bak samt bromsvätska på min precis, Mechanum gjorde det för 3500kr. Gissar på några kronor till hos Bmw.

/M
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
På min 320i E90 2007 fick jag varning i färddatorn när klossarna var slut, tror iofs att det var fram och inte bak men det skulle förvåna mig mycket om det inte finns. Titta i instruktionsboken :-)

/DJ
Det sitter en givare till framaxeln och en till bakaxeln. Jag bytte belägg bak för ett par veckor sedan och ett av belägen var helt slut, metall mot metall. Dock hade inte givaren löst ut ännu. Så man kan inte lita på dem fullt ut.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Elvis_E92, var det bara ett gnisslande ljud eller var det mer åt skrapande hållet?

El
16
Elvis_E92
Bmw 325 E92 Coupé
Hej! !

Tack för alla svaren, ivrig som man är så orka jag inte vänta helgen ut , utan jag rev ner båda oken bak och kollade vad problemet var.

Köpte nya ok på Mekonomen.

yttre bromsbelägg var helt nere till metallen, men inre ( där givaren sitter tydligen) så var det halva kvar typ.

Så jag bytte ut beläggen och lufta bromsarna , allt funka fin fint! :) Tacka alla DYI på e90post ,

Till min förvåning var att det bara var givare på höger intre belägg men inte på vänster inre eller yttre alls?

Elvis Arslanovic
El
16
Elvis_E92
Bmw 325 E92 Coupé
menar självklart nya belägg, inte nya ok!

Elvis Arslanovic
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer. sitter bara på vänster fram och höger bak (om jag minns rätt).

Lite oroväckande att ena belägget var helt nedslitet och det andra bara till hälften. Det brukar tyda på att bromsoket (#1 i bilden nedan) kärvar och inte kan röra sig fritt i bromsokshållaren (#3 i bilden nedan).
Länk

Det kan bero på styrspåren i bromsokshållaren (där bromsbeläggen glider) inte låter bromsbeläggen glida som de ska eller att styrpinnarna (#6) kärvar på något sätt.

Men i dessa fall brukar alltid belägget som sitter fast i bromsokskolven vara det som slits ned helt. Fast om jag förstod ovanstående inlägg rätt så är det tvärtom - lite mysko.
El
16
Elvis_E92
Bmw 325 E92 Coupé
Det stämmer som du säger, låter tiden avgöra, händer det igen så får den in för en koll, enligt förra ägaren så sa dem på servicen att allt så bra ut med bromsarna, så jag får väl gå på det.

Kul forum :)
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Sak samma på E83, en givare vänster fram och en höger bak. Min tände lampan när det var nära slut, dvs. alldeles perfekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.