AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.274

Bränsleförbrukning kontra däckval - någon mer än jag som upplevt otroliga skillnader?

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
För knappt en vecka sedan så valde jag att montera av mina OEM 18" M-sport fälgar med OEM däcken (som mäter 245/45R18 och 275/40R18) och monterade istället dit replikafälgar new M5 18" med Nokian Hakkapellitta R dubbfria vinterdäck med 245/45R18 runt om.

Och visst vet jag att skillnaden på 245 och 275 är ca 30mm men framdäcken äro densamma. Skillnaden i bränsleförbrukning borde bara försumbar.

MEN.
Jag har hela hösten legat och kört min normala blandatkörning på ca 0.61-0.-63 l/mil enl färddatorn. Nu har jag sedan monteringen av vinterhjulen kör på 0.48-0.50 enligt samma färddator. Liksom vafaan. Jag har stört mig hela hösten på att bilen dragit mycket bränsle men denna faktiskt enorma skillnaden trodde jag aldrig att jag kunde uppnå genom att bara byta däck.

Är det så att dom däck som sitter original på F10 M-Sport 18" är OERHÖRT tungrullade - eller är det så helt enkelt bara att Nokias Hakka R vintertajjers är otroligt lättrullade?

Rätt normalt. De flesta vinterdäck idag är väldigt lättrullade (med rätt lufttryck vill säga..).
Se gärna testen i AM&S helt nyligen på dubbfria vinterdäck, de gjorde samma erfarenhet som du beskriver.

FP
Karl-Hilding
Jo men 20% lägre förbrukning! Mycket det med endast bakhjul som skillnad.
Och då är det väl inte så märkligt att TV och andra biltidningar får märkbart högre förbrukning på sina testbilar.
Oftast är de utrustade med 18" och lite extra bredd.
Så vinner de slalomkörningen, bromsproven och ev motorbana.
Förlorar i förbrukning, buller och bekvämlighet.
Hade det inte varit mer rättvist mot bilen om alla tester mäts med samma däckstorlek när man ändå totar ihop 4 st mellanklassare typ 3-serie, C-serie, A4 och S60.
Ibland så heter det att den bilen de önskat inte fanns att tillgå?
Märkligt och besynnerligt. Man måste väl ändå ha en viss framförhållning och inte tro att man kan komma samma dag och hämta en testbil.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är båda däcktyperna av RFT-typ?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Är rullomkretsen samma på alla däcken?
Om vägmätaren visar fel pga fel rullomkrets kommer soppaförbrukningen också bli felberäknad.

/Mats J
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bytte från 245 till 205 på min A6. F-datorn visar ca 0,5l/100km mindre nu.
Dessutom känns bilen piggare, men det låter betydligt mer (dubb)
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Johan B: Ja båda är RFT däck.
Mats J: Ja den är identisk. 245/45R18 + 245/45R18 på vinterhjulen och 245/45R18 + 275/40R18 på sommaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.