|
|
|
|---|---|
|
Fick ett kärringstopp tidigare idag och när jag sedan skulle starta bilen var det tvärkört, startmotorn går runt men inte någon tendens till att starta. Har provat att nöta på startmotorn tills batteriet var urladdat därefter försökt med startkablar utan lyckat resultat. Kollade därefter om det kom soppa fram till spridarna och det gjorde det, men när jag plockade ur stiften var dom snustorra och lite vitnade. Kan det bygga upp tryck i spridarna även om soppapumpen har gått hem?? Någon som har någon ide? Har även kollat säkringarna. Mvh Christian | |
|
Hej ! Hade samma problem på vår 318i, 2002. När frugan kom ut från affären så startade inte bilen. jag kollade upp detta och startmotorn snurrade som alsdig förr = ingen kompression. först tipset var att ventillyftarna (hydrauliska) hade hängt sig, men det visade sig senare att det var kam-kdejan som hade kuggat över väldigt mycket, dock utan att skada motorn. jag lämnade in detta jobb till en bra verkstad ( dock ej BMW ) och det kostade 8000 kr inkl ny kamkedjesträckare + olja , packningar mm. Jag hade tur. Bilen hade gått ca 18 000 mil. Berodde förmodligen på att jag hade slarvat med oljebyet ( 2 år sen sist ) samt att jag ej hade köpt den dyraste long-life oljan som man bör göra,,,,. Lycka till ! |
|
|
Har läst om fler liknande fall med samma motorer (316/318) som hade liknande problem - i de fallet var det kamkedjan som kuggat över. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Instämmer i ovanstående, troligen kuggad kamkedja till följd av dålig kamaxelsträckare. Jag var själv sett detta på en 316-03, ena kamaxeln stod 2 kuggar fel och bilen vägrade start, och satt felkod på kamaxelgivare. Som tur var hade motorn klarat sig i övrigt och det räckte med att byta sträckare och ställa den rätt |
|
|
Felet är nu efter lite styvt tre månader och lika många verkstäder åtgärdat. Kamkedjan hade rappat lite skapligt och slagit sönder samtliga löpskenor, mao oljesilen var full med intressanta prylar ;) Kedja, kamdrev, löpskenor, sträckare och alla andra små attiraljer byttes. Bilen går kanon, viss skillnad mot innan den stannade helt. Rådet jag kan ge dom som får liknande problem är att vända sig till Auktoriserad Bmw verkstad direkt och inte vara dumsnål som jag, blev bara en rejäl skopa frustration och ett ställe till att pröjsa räkning till! Mvh Christian |
|
|
Min son råkade ut för det samma med sin 318-04 bogserade den till en icke auktoriserad BMW-verkstad, fick tillbaka bilen samma dag, 1000:- fattigare BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.