AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.976

Dubbdäck på originalfälg funkar inte med däcktrycksmonitor/RDC?

En
16
Enfant Terrible
VW Passat GTE -16
Stämmer det att man inte kan få dubbdäck på originalfälg att funka med däcktrycksmonitor? Någon som vet? Jag har en 535i F11 och ska köpa första varvet vinterhjul. Om jag tar dubbdäck säger min handlare att jag kommer att få felmeddelande att det inte går att mäta däcktrycket. Irriterande. Enda sättet att få originalfälg med däcktrycksmonitor är att köra friktion. Stämmer detta? Sitter däcktrycksmonitorn i däcket eller fälgen? Kan man köpa en fälg och lägga på vilket däck man vill? Eller är det något i själva konstruktionen som gör att de inte går att förena?

(OBS! Det är inte meningen att dra igång en diskussion om dubb vs friktion!)

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Märkligt! Den mäter väl skillnaden i rullomkrets (om jag inte har fel) och då spelar det ju ingen roll om det är dubb eller ej. Hsh har det fungerat för mig under 3 vintrar med dubbdäck. Kan iofs vara så att de gjort någon förändring på nyare system, det har jag inte koll på. Problemet man kan få är ¨felindikeringar¨ pga att vinterdäck är mjukare i konstruktionen, speciellt odubbade nordiska, som en del varnat för här, och då indikerar den fel fast det inte är det. Viktigt att reseta indikeringen då du bytt till vinterdäck eller kollat/fyllt på luft! Mvh
En
16
Enfant Terrible
VW Passat GTE -16
Det finns två slags däcktrycksövervakning, visar det sig. Dels är det den "däcktrycksvarning" som är standardmonterad på alla F10/F11. Min bil har den ovanligare "däcktrycksmonitor" (RDC) som även mäter temperatur och kan visa trycket i navigatordisplayen. Det är den senare som inte går att förena med dubbdäck, eftersom BMW inte levererar den kombinationen. Tekniskt verkar det inte omöjligt, problemet är bara att man i så fall måste köpa däck och fälg separat (min BMW-handlare har erbjudit mig ett paket), men jag är inte säker på att det kommer att fungera. Alternativ skulle kunna vara att avaktivera RDC när man lägger på vinterhjulen, men jag vet inte hur svårt det är. Fler tankar?

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
TPS monitorn sitter som en klump i fälgen vid ventilen. Den går att köpa lös, men jag är inte helt säker på att den går att montera på vilken fälg som helst.

Det är inget problem att montera icke RFT däck på en RFT fälg och det funkar bra att montera dubbat om man nu skulle vilja det. Så köp de däck du vill ha och sedan fälgar och TPM sensor.
st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Självklart går det! Jag har TPMS på min JEEP lät montera nya dubbdäck. Lufttryckssensorn vet ju inte om däcket är dubbat eller inte!

Lite förvånad att du har RDC eller det icke BMW-specifika namnet TPMS som f.ö. är lagkrav i USA. Jag trodde iner BMW levererade det systemet utanför NA.

En
16
Enfant Terrible
VW Passat GTE -16
RDC kallar BMW det i sina kataloger, TPMS kanske är ett mer allmänt namn? Lutar åt att jag beställer däck o fälg separat och monterar hos någon annan. Bra om det funkar dock. Tack för info!

En
16
Enfant Terrible
VW Passat GTE -16
Senaste budet från BMW är att det är annat gummi i dubbdäcken (än friktion/sommar) som gör att RDC:n ger felmeddelanden. Tydligen är det en stor operation att koppla ur RDC också, bl a gäller inte BMW-assistans mm. Jaha, jag får väl testa någon vinter på friktion då. Surt.

Ro
972
Robert J
Gisses vilka storys BMW kommer med. Bäst du kollar så det inte är bara * märkta däck och inte nordiska vinterdäck som gäller. De nordiska friktionsdäcken har ju i princip samma typ av gummi som de dubbade.
En
16
Enfant Terrible
VW Passat GTE -16
Ja, det lät inte så trovärdigt. Dunlop SP Winter Sport 3D är vad de föreslår. Tror de är *-märkta. Inte så bra på våra vägar...

En
16
Enfant Terrible
VW Passat GTE -16
Ny plan: beställa fälg med RDC och dubbdäck separat. Montera hos fristående verkstad. Funkar det inte får jag felmeddelande, men det får jag hur jag än gör om jag beställer dubb av BMW. På detta vis finns en chans att det kan fungera.

Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Kvalificerat Skitsnack !!

Vi monterar Dubbdäck på F10/F11 (både orginal fälgar och eftermarknads) dagligen och har aldrig haft några strul med Punkteringsvarningen.

Man måste naturligtvis in i idriven och nolla den vi hjulskiftet!
Ro
972
Robert J
Nu har TS den mer avancerade varianten av övervakning, den med TPM sensorer monterad i fälgarna. Normalt har en F10/11 inte det utan övervakar med ABS sensorerna. Läs tråden så förstår du problemet.

Jag tror helt klart att det kommer att funka med dubbat och fälg med TPS sensorer. Ett tips är att köpa hjul från USA och kränga av däcken på. Där uppgraderar många till 19 och 20" så du kan köpa 18 och 19" för lite och inget. Jag köpte en omgång 19" 351 M-fälg med TPS som gått ca 150mil för 2000 USD.
En
16
Enfant Terrible
VW Passat GTE -16
Nu är Hakka 7 dubb monterade på bilen med RDC/TPS-sensorer. Det funkar helt felfritt så alla teorier om annorlunda gummi eller att dubbarna skulle störa signalen var nys. Det enda som krävdes var att någon pallade byta ut ventilerna på standardhjulsatserna. Tack till Auto7h som gjorde det besväret!

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... så vad du säger är att om man inte bytt ventilerna hade det blivit felmeddelanden?

----
BMW CS #6212
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Sensorn sitter ihop med ventilen.

st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Ventilerna är sitter i däcktryckssensorenheten det är det TS syftar på.

Länk

Från och med den 1 november 2012 kommer alla* nya bilar att ha TPMS* installerat. TPMS är ett däcklufttrycksövervakningssystem som sänder information om lufttryck- och temperatur till en mottagare i bilen, via radiovågor. Övervakningssystemet varnar ifall lufttrycket varierar med 25%.

Dvs, ALLA bilar kommer att ha sensorer i respektive hjul. Mätning av skillnader i rotationshastigheten för att detektera skillnader i diameter orsakat av tryckfall är inte längre godkänt.
En
16
Enfant Terrible
VW Passat GTE -16
@Narvselius - ja, det stämmer. Det finns två olika system, ett enklare med däcktrycksmonitor baserat på rotationshastighet som @steaman säger, och ett lite mer avancerat som BMW kallar RDC men som enligt andra kallas TPMS (läs också ovan i tråden) som mäter både tryck och temperatur. Det förra är standard på F10/F11 men det senare var tillval på min årsmodell (MY11). Enligt vad @steaman uppger verkar det bli standard i o m faceliften. BMW kunde bara leverera *-märkta friktionsdäck med TPMS/RDC-sensorn, men det var alltså så bara att byta ventilerna. Fr o m facelift lär fler få mitt bekymmer, men då kanske de å andra sidan börjar leverera färdiga vinterhjul med dubb och originalfälg inkl RDC-ventilerna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.