|
|
|
|---|---|
|
Började för ett par veckor sen, en morgon vart batteriet torsk och softstarten bara klick klick klick klick... Trodde jag glömt lyset på eller liknande, kablade igång och allt var frid och fröjd. Dagen efter, samma problem igen. Denna gången körde jag ett Recond-program på batteriet med min CTEK-laddare och allt verkade OK. Förra veckan när det blev en lätt köldknäpp vart det dags igen, då tröttnade jag och köpte ett sprillans nytt 100Ah heavy-duty-batteri. Funkade kanon och jag har upplevt att en del elektronik fungerat bättre sedan bytet och tänkt att det där gamla batteriet måste vart riktigt kass. Idag skulle jag hämta ut bilen från verkstaden men fick gå in igen och be dom komma ut med starthjälp, återigen batteritorsk och nu med mitt nya batteri. Laddspänning 13,9V så jag ser det inte som ett generatorfel iaf. Nånting måste ligga och dra tjuvström... Till saken hör att det verkar ske när det kryper ner under nollgradigt men det är väl bara för batterikapaciteten försämras och inte räcker till längre. Verkstadskillen vart stressad men nämnde att han vart med om ett antal fläktmotstånd (till klimatanläggningen) som på vart kassa på E39 och därav drog ur batteriet. Han hade också för sig att han vart med om något objekt där AC-fläkten kortslöt och drog ur. Fler tips och idéer? Förslag på hur jag ska börja felsöka? Tacksam för all hjälp, känns inget bra att hålla på och kabla igång en bil som är så pass fullsmockad med känslig elektronik. | |
|
Effektsteget till kupéfläkten kan göra att fläkten kör igång lite som den vill även med avstängd bil. Smyg gärna lite på bilen när den stått en halvtimme eller mera, lyssna om möjligt om fläkten verkar snurra. Kolla även att bilen går ner i sleepläge, lysdioden vid växelväljaren skall slockna efter 16 min och tändas först när du låser upp/öppnar bildörren nästa gång. Om bilen inte går ner i sleepläge så töms batteriet, i värsta fall redan över en natt om det är dåligt laddat. Om man som du beskrev inledningsvis har råkat djupurladda batteriet så måste det omgående laddas fullt, detta tar 20-25 timmar med extern laddare. Att kabla igång och köra en sväng löser inte problemet, så att den var död nästa dag igen var inte så konstigt. FP |
|
|
Uppar lite, har legat inklämd och pulat ett par timmar nu. Laddat batteriet med min Ctek i 3 dagar nu. På tomgång ligger spänningen på 14.1 volt så generatorn måste va ok. Efter en stund går bilen ner i sleep, växelväljaren slocknar och allt annat dör. Mätt igenom alla mindre säkringar jag har i handskfack och bagage. Ingenting märkvärdigt, styvt 4A på säkring nr 4 som ska vara innerbelysning och vilket givetvis tas ur sleep när jag ska mäta. Annars 0.2A på nån till elhiss och speglar mm. Har tittat till bilen innan emellanåt och aldrig kunnat höra någon fläkt, däremot har jag sett att isen på rutan någon morgon vart renare nertill på rutan som om fläkten snurrat lite. Har bytt till sprillans nytt effektsteg... Orkade inte krabba och pirat från Schmiedmann kostade bara 5-600. Mitt gamla såg allt annat än fräscht ut samt stämplat år 97 så det är lika gammalt som Får väl hoppas på de bästa nu. Kan man mäta på gamla effektsteget på nåt vis? |
|
|
Allt går men det kräver att man kan simulera styrsignalen som normalt kommer fån klimapanelen. Det är en PWM-signal, fyrkantvåg med variabel pulsbredd. Vid viss väderlek/kyla ser man ofta lite avfrostning i underkant på rutan när bilen stått stilla. Det blir lite självdrag i kanalerna verkar det. FP |
|
|
För några år sedan (givetvis på vintern :) hade jag liknande problem med min 540. Det var någon form av elektronik som fick spel och plötsligt drog igång kupéfläkten, även fast bilen var parkerad och hade "sovit" ett par timmar. Verkstad fixade det, och jag vet inte om det var det större effektsteget eller om det var någon komponent till klimatanläggningen. Verkstaden sa att det är ett "standardfel" på E39 minns jag. |
|
|
Hjälpte föga, samma problem igen... Bilen vart strömlös i onsdags igen, känns som mitt nya batteri kommer gå åt pipsvängen om man ska hålla på så här. Mer tips på vad man kan felsöka bland? Han blir totalt urladdad, orkar inte tända innerbelysning eller nåt i instrumenteringen. Frågan är om det är konstant förlust eller om det vips laddar ur bara sådär nån gång emellanåt. Jag har hittat en tråd under c-stolpen i härvan som går ut till luckan som är kraftigt skadad, mer eller mindre av... Möjlig felkälla? |
|
|
Kanske ett långskott, men jag råkade ut för vattenläckage i bagageutrymmet. Kortslöt elektroniboxar. Drog då ur batteriet. Det var iof på min 530 E60. |
|
|
Alla tips är välkomna så inget är långskott nog :) Även jag har haft vatteninträngning i bagaget... när jag bytte batteri upptäckte jag att jag hade ett par cm vatten i reservhjulsbaljan pga att bakljusen inte höll tätt. Det är åtgärdat och allt upptorkat, likaså finns där ingen elektronik som kan hamnat i blötan utan isf endast fuktskadat. |
|
|
Recond-laddat batteriet återigen och försökt mäta lite med en tång-amperemeter på pluspolen, vet inte hur korrekta de brukar vara? Nyss avstängd dvs all elektronik igång = ca 4.2A Låst bil med baklucka öppen etc = ca 2A Sleepmode efter typ 15 minuter = 0.15A Navi-läsaren i bagaget, slocknar den aldrig? Även när bilen gick i viloläge så fortsätter den lysa vid skivinmatningen och utmatningsknappen. Enda positiva med att ladda upp batteriet så här ofta är att varje gång jag sedan stoppar i det igen så är mina pixelfel i instrumenteringen mer eller mindre bortblåsta. |
|
|
Tångmätarna är inte så exakta vid låga strömmar och dina värden verkar rimliga förutom strömmen i sleepläge som bör vara 40-50mA max. Men här kan mätarens noggrannhet spela in och det känns som att det är en större förbrukning som sätter in just när du råkar på urladdning. Kupéfläktens effektsteg är väl det man brukar råka på, någon gång även motsvarande för elfläkten framför kylaren. Du har ju bytt effekteget för kupén så det kan uteslutas. Kablage som är klämt och skadat är alltid riskabelt och kan ge alla följdfel från urladdning till kabelbrand i värsta fall. FP |
|
|
Folke, jag ska nypa ihop ett riktigt kablage som jag kan koppla i serie på förslagsvis minuspolen och lägga emellan min multimeter som är lite mer exakt. Bara för att testa något har jag nu slitit ut hela navi-läsaren från skuffen, tycker det var väldigt märkligt att den aldrig slocknade. Visserligen har jag ingen skiva i den, kanske därför den aldrig slutar lysa för den vill ha in en? Någon som har en stund över och kan dubbelkolla i sitt eget fordon? |
|
|
Jag har faktiskt just nu precis samma problem med min 540iA -01. Den drar slut på batteriet på 1-2 dygn. Jag kopplade in en amperemeter i serie med batteriet och konstaterade att något fortfarande ligger och drar 1.8A efter en stund. Efter att ha dragit alla säkringarna en efter en så visade det sig att det var relaterat till säkring 4 (innerbelysning/spolarpump) men jag har fortfarande inte hittat orsaken. Det är dock inget fel på spolarpumpen eller belysningen. Jag har ett annat fel som kanske kan vara relaterat. Jag får en felaktig indikation på att bakluckan inte är stängd och enl. andra inlägg här på forumet så kan det röra sig om kabelbrott vid gångjärnen men jag har inte hittat något. Kanske är detta orsaken till mitt strömläckage... Hursomhelst, jag letar vidare och hör av mig igen ifall något nytt dyker upp.. /Micke |
|
|
Du måste vänta mer än en stund. Efter exakt 16 min skall bilen gå ner i sleepmode, då skall A-metern dala mot noll, max 40-50mA restström. Innan dess har du runt 2A eller mera i ström, helt normalt. Så snart du rör elsystemet, öppnar nån dörr, petar ur/i en säkring osv så går bilen upp i vaket läge igen, man får åter vänta 16 min osv. På din automat kan de enkelt utifrån se när bilen går ner i sleepmode: P-indikatorn vid växelväljaren släcks då. Kabelbrott vid gångjärnen förekommer, men mestadels i Touringmodellerna. Dock kan man ju inte utesluta att din felindikering för låset kanske har nån roll i det hela. FP |
|
|
Elmgren skrev: Någon som har en stund över och kan dubbelkolla i sitt eget fordon? Jag glömde att stänga bakluckan på bilen igår, upptäcktes efter en halvtimme. Navin hade släckts (jag har navi-skiva i) Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 Alpina CS 111 |
|
| För att mäta strömmen i sleepmode med en multimeter kräver väl endera att den tål strömstyrkan i vaket läge, alternativt att man parallellkopplar en kabel med multimetern som man kan plocka bort när den går i sleepmode utan att bryta kretsen (?) | |
| Jag använde en multimeter som klarar 10A och det fungerade fint (utan att parallellkoppla). | |
|
Som MickeO säger, även för mig funkade en simpel multimeter upp till 10A kanon, nu sist har jag använt en lyxigare Fluke jag har på jobbet mest för att det är bakgrundsbelysning osv i den. Jag har har lossat minuspolen på batteriet och lagt instrumentet i serie med hjälp av ett bättre kablage med batteriklämmor etc. Min slutsats hittils är att det beror på min MK2-läsare som aldrig går ner i sleep-läge. Frågan är nu vad det beror på? Är det själva läsaren som är körd (hoppas!) eller kan felet ligga längre in systemet? Allt hänger väl ihop med IBUS'en eller vad det heter och jag tänker då om det är den som sänder ut en signal att den aldrig ska gå ner i viloläge. Som Folke tidigare skrev, innan bilen går i sleep vilket den gör efter 16 minuter ligger strömmen kring 2A. Efter 16 minuter med naviläsaren helt utsliten sjunker det till 0,048A dvs 48mA och då är jag väl där det ska ligga? När jag nu pluggade i navin igen och väntade iaf en halvtimme innan jag kollade till bilen igen låg strömmen på 0,6A kontinuerligt och gör så fortfarande. Navin lyser så fint än att allt annat är avstängt. Nästa steg nu tänkte jag försöka hitta en annan läsare som jag kunde låna nån dag i labbsyfte, så om någon i Växjö med omnejd läser detta och har möjlighet att assistera får ni gärna hojta till då jag tyärr inte känner någon mer E39-åkare som har navi :( På så sätt borde jag kunna konstatera om det är läsaren i sig eller om problemet sitter djupare in i styrningen. |
|
|
Har lånat till mig en MK2-navi som verkar fungera som den ska. Slocknar samtidigt som resterande prylar och en ström på ca 40mA när bilen vilar. Förhoppningsvis är problemet löst! |
|
|
Min MK2 gör samma sak, lyser alltid även om bilen går i sleepmode. Så nu har jag ryckt kontakten till den. Men har märkt att även cigg-uttaget alltid har spänning, mobilladdaren lyser nämligen även när bilen är i sleepmode. Hur beter sig ditt cigguttag? |
|
| Aldrig testat nåt i cigguttaget så jag vet inte men kan försöka kolla och återkomma! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.