AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
947

Länkarmar E46

A-N
OK, detta är säkert avhandlats in i det oändligam na jgahar en kort konkert fråga. HUR vet jag om det är knas på den? Hur känner jag när jag kör att det är länkarmarna det är del på? 00´rna skall inte ha dessa problem enligt BMW.

Andreas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Klonkande och spårkänslig.

Använd sökfunktionen uppe till höger så kommer du att hitta fler trådar på detta.

Mvh
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jag har en 01 där undre länkarmarna skall bytas på garanti.
jag känner inget men hör knarr och knirr vid rattutslag och passage över ojämneheter i låga hastigheter.

Har pratat med BMW om detta eftersom jag hör lite 'klonkande' vid ojämnheter i låga hastigheter samt att den är något spårkänslig.
De trodde att det kunde vara pendelstagen och inte länkarmarna, men jag skall kolla upp det imorgon. Betydligt billigare att byta pendelstag.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
A-N
Har väldigt svårt att avgöra om min är spårkänslig. Har faktiskt reagerat på det, men då gärmför jag med sambons Fiesta utan styrning. Har dock itne hört något klonkande eller knarrande. Skall lyssna nogrannare i dag, har garanti. Men bara två månader till. Kan man lämna den till något proffs som kollar upp det?

Andreas
BMW kan kolla upp det, men de byter inte länkarmarna om det inte är fel på dem. (har jag hört)

A-N
Skall till BMW verkstan på måndag för att få navigatorn uppgraderad. Då får jag väl passa på att fråga om han kan kolla länkarmarna åt mig också. Skall ju som sagt vara avhjälpt på 00´orna men man kan ju aldrig vara säker.

Andreas
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jag hade också hört att det skulle vara avhjälpt på års 01 men jag har detta fel, har en tidig 01à!
BMW har förlängt goodwillen till 3 år eller max 10000 mil enligt service killen.

TIPS: lättast att höra klonket och knirret är att stå stilla med motorn avstängt och vrida ratten sakta höger-vänster.

A-N
Tack för tipset, skall testa det i eftermiddag.

Andreas
Fr
23
Fredrikg
520i -97
328i -98
Har precis bytt mina på BMW i Hamburg. Försökte få det på good-will, men det ville inte BMW. Är bilen yngre än 3 år så kräv garanti! Det kändes tydligt på min: Ratten stod snett, spårkänslig, obalans i vissa farter och alltid vid nedbromsning, samt klonk. Du känner det tydligt i ratten om du kör och "tappar" till bromspedalen så fort du kan. Du kan också testa genom att köra sakta på kullersten el likn, då både hör och känner du glappet. Kalaset gick på 550 EUR i tyskland, men nu är den helt tight och fin.

Att BMW aldrig lär sig ang. detta...
ma
168
master
Audi A3 2,0TQ
erito.Hej jag fick byta pendelstagen på min vid 4000mil dom slits fortare om man har större hjul typ 18" sa dom till mig.
master: okay, det är nog dags för mig också. Vad kostade det att byta?

ma
168
master
Audi A3 2,0TQ
Stagen kostade ungefär 300 så jag gorde det själv det är inte svårt.
A-N
Jag slängde på 18" för ett par veckor sedan. Nu tycker jag att bilen blivit mer spårkännslig, kan det vara så? Eller är det bara jag som inbildar mig?

Sökte efter oljud från framvagenen i går kväll men hörde inte ett dyft. Styrningen tar tvärtight utan glapp. Borde inte länkaarmarna vara OK då? tycler ändå att den är rätt spårkänslig. Men som sagt, jag har inte mycket att gämföra med. Provkörde en 330 Ci -01 härom veckan, den tyckte jag var riktigt svajig när jag bromsade från hög hastighet......

Andreas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Andreas, är det BMW originalfälgar?
Om det är mindre offset (ET) än original flyttas hjulen utåt och du får en ökad hävstång på styrningen - det resulterar i ökad spårkänslighet. Original ET brukar ligga mellan 42 och 47 på BMW:s fälgar till E46, "piratfälgar" brukar ligga på ET35. ET står angivet i mm (ex ET42) på fälgen (oftast baksidan), vissa fälgtillverkare skriver IS i stället för ET.

Dessutom brukar det vara så att desto bredare däck, desto mer spårkänslig.

Hör du inget klonk eller gnissel är det troligen inget problem.

Mvh
A-N
OK då hajar jag (tror jag). Det är M3 fälgar, kopior. Men Kumho 225-40-18. Vilket alltså skulle öka spårkänsligheten lite mot mina orginal på 16" och betydligt större ET (vet dock ej hur stor).

Jag hajar dock inte hur hjulen kan flyttas utåt pga mindre offsett?

Andreas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vid mindre offset flyttas anläggningsytan mot navet närmare centrum av fälgen. Offset noll mm innebär att anläggningsytan mot hjulnavet befinner sig i centrum av fälgen (dvs lika mycket fälg på utsidan som insidan).
Positiv offset är måttet i mm räknat "utåt" från centrumlinjen (dvs du flyttar anläggningsytan utåt från centrumlinjen). Nästan alla fälgar har positiv offset.
Negativ offset innebär att fälgen bygger mer på utsidan om centrumlinjen än insidan. (ovanligt, kan finnas på enstaka amerikanska bilar!)

Lite rörigt kanske, men summan av det hela blir:

Lägre offset = hjulet sitter längre ut i hjulhuset (mer fälg på utsidan, men mindre på insidan om centrumlinjen).

Högre offset = hjulet sitter längre in i hjulhuset (mindre fälg på utsidan, men mer på insidan om centrumlinjen).

Ovanstående förutsatt att man inte ändrar hjulupphängningen/hjulnavet.

Här är lite bilder mm.
Länk

Mvh

A-N
Tack för det. Nu hajar jag definitivt. BMW´n är inne och de skall kolla länkarmar mm. Tror dock inte att det är några problem, men eftersom den ändå skulle in så bad jag de kolla på det och det var inga problem.

Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.