|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Eftersom jag har en förkärlek för bilar som byggs av det grodlårsätande folket en bit söderut så vill jag slå ett slag för Citroën C4 Grand Picasso. 7-sitsig och riktigt prisvärd med mycket utrustning som standard. /Masten |
|
| edit; fem pers + baby osv ska det vara ovan... | |
|
Sani: Nej, det löser man med en XC90 D5 :) Länk |
|
| Glöm det :) Har kört en massa km i XC90 - Du kan fö inte ens sitta på extrasätena i Volvon några längre sträckor, då de är så fruktansvärt obekväma, samt att du inte har något benutrymme att tala om. Q7:an har riktiga säten, även på extraplatserna.. | |
| Okunniga undrar varför en ny Q7 kostar typ dubbelt så mkt som diverse kombis (eller XC90 för den delen), men det förstår man när man ägt en ett tag...den är MERA :) | |
|
En XC90 D5 kostar 480 kkr. En Q7 3,0 TDI som jag anser vara närmst jämförbar kostar 498 kkr. Länk |
|
|
Jag tycker du ska testa en s-max,mycket rymlig snygg bil o rolig bil. O drar inte så mycket soppa som en tråkig volvo,q7 gör. |
|
|
Jag tjatar lite till om Sharan. Ta med familjen, alla barnstolar och barnvagn, och testa en. Den är ungefär som en Passat att köra men dubbelt så rymlig och bättre sikt. Testa att sätta dig längst bak. Du sitter bekvämt. Testa att köra på grov asfalt. Ljudkomforten håller stor-BMW-klass. Testa mittenraden och du tror att du åker limo. Luta stolen ett hack bakåt och du får en föraning av kidsens komfort under långa respass. Inse att skjutdörrar är hur bekvämt som helst. Att bilen drar typ 0,6 liter milen på långresa trots 170 hk och DSG. Etc. Jag hade två BMW kombi innan jag bytte till buss och shit vad skönt det är. /m Mina bilar: Länk |
|
|
Stephan735i: Bara för att klargöra hur det ligger till med Volkswagens DSG-lådor. Passat Ecofuel har en 7-växlad DSG med torrlameller, denna fungerar inte så bra i storstädernas taxibilar där de iderligen ligger och slirar i köer. Däri ligger de flesta problem med DSG-lådor. Passater med dieselmotor har en 6-växlad DSG med våtlameller (oljebyte var 6000:e mil), dessa lådor vållar sällan eller aldrig problem. Vissa ägare tror dock att DSG är en automatlåda, vilket det egentligen inte är, utan en manuell låda med dubbla kopplingar. Den beter sig således inte riktigt som en konventionell automatlåda med momentomvandlare. MVH Christofer |
|
|
Ok Sharan ska få en liten provkörning. Det låter ju bra det ni skriver om den. Synd bara att jag tycker den ser så motbjudande ut, Men man kan väl inte få allt.? :( |
|
|
Hej, måste passa på att skriva lite. har en Passat Alltrack som nu gått ca 1800mil, kör kanske ca 3500-4000mil, mer om jag ej vore delvis pappaledig. Alltracken är stor och rymlig i bagaget och flera barnvagnar vi haft har fått plats på längden med annan last bredvid. Dock verkar den inte lika bred som XC70. Ljudmässigt har Passaten blivit mycket bättre. Men dålig asfalt "går igenom" en del fortfarande. Kvalitetsmässigt undrar jag verkligen om det är någon skillnad, däremot prismässigt. Känns som jag fått mycket bil för pengarna men märk väl att jag gärna hade valt en XC70 p.g.a. lite tuffare utseende, bättre stolar och, tror jag, något bättre komfort. Passaten känns som en kvickare och mer alert bil, ej jämförbar med BMW såklart men ändå. Provlasta tilltänkta objekt, många suvar är/känns kortare i bagagen än motsvarande kombis. |
|
|
Måste flika in att jag inte håller med om att XC70 och Passat Alltrack ligger prpismässigt lika. Jämför man XC70 D4 AWD Automat med och Alltrack TDI 170 DSG med "lagom" utrustning så är XC70 minst 50´ dyrare. En välutrustad Alltrack kvalar lätt in under 400´ medans motsvarande XC70 utan problem uppgår till 450´. MVH Christofer |
|
Verdi |
Mercedes R-klass ftw. |
Verdi |
T ex: Länk It's HUUUUGE. :) |
|
Lika gigantisk som driftskostnaderna i jämförelse med Touran ;) ------- //Lövet |
|
|
Jag har tre barn i åldrarna 2,4 och 6år. Jag körde tidigare just en XC70 som jag bytte mot just min nuvarande X5 med 7-sits (kollade även mycket på XC90 och Q7) då jag tyckte Volvon blev alldeles för trång. Visst gick det men det var inte någon höjdare... Låter som du har fått en bra deal på en D4 AWD om du får ner den i samma pris som en Alltrack. Jag utgår nästan då att det är en hel del utrustning som fått styrka på foten? Jag tycker normalt att Alltracken är klart mer prisvärd än XC70 men som familjebil är just XC70 svårslagen. Det är dåligt med benutrymme i Volvon men det platta breda baksätet är bra för bilbarnstolar. För samma pris hade jag lätt tagit Volvon dessa emellan. Kompisen har en ny S-MAX som jag provkörde häromdagen och det var faktiskt en klart positiv upplevelse. Ska iofs tilläggas att jag hade mycket låga förväntningar. Personligen har jag väldigt svårt för Ford men jag tror att just S-MAX är en riktigt bra bil för den större famlijen. |
|
| wendtan; sätt dig och konfigurera en Q7:a med det du behöver o vill ha, så ska vi se vad du landar på.. ;) | |
|
Vad tror ni om "budgetsuvarna" Santa Fe och Sorento då? Är det något att ha, eller är dom odugliga om man jämför med XC:n och Alltracken? Jag vill förtydliga att det handlar om en NY bil. Jag tycker inte det går att jämföra en gammal Q7 från 2007 med 17.000 mil på mätaren mot en ny bil. Jag gissar att verkstadsräkningar och servicekostnader på den kommer bli minst sagt en tung post. En ny Q7 blev ju snordyr så det går inte. |
|
|
Något som lokar med Volvo numera är ju den otroligt sköna fjärrstyrda iphone dieselvärmaren. Detta är ett absolut måst, då det bidrar till en otroligt skön komfort att slippa frysa. Men visst finns väl denna till Alltrack också? VW satsar ju på Norden så jag utgår från att ett liknande system finns i Alltracken? Men jag antar att det blir svårare i Sorento och Santa Fe? |
|
|
Dieselvärmaren ingår inte längre på Volvo (eller jo, men inte den manuella styrningen av den) utan köps till i ett förhållandevis dyrt paket. Det skiljer nog inte mycket mot VW längre. Både Sorrento och Santa Fe har fått ganska bra omdömen. Båda är dock tydligen mera "Suvviga" i sina köregenskaper. Alltså lite tunga, mjuka och långsamma. Båda har ett halvdant andrahandsvärde också jämfört med VW och Volvo så det är inte säkert totalkostnaden blir så värst mycket lägre. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.