AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
18.547

Ny bil. Alltrack eller XC-70

Sida 1 av 3
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Då var det dags igen då för ny bil.
Det tar aldrig slut...... ;)

Frågan är om man har 3 barn på 1 månad, 4 år och 7år.
Klarar man sig med en större kombi?
Bilarna jag funderar på är VW Passat Alltrack eller XC-70 D4.
Jag har fått i stort sett exakt samma priser på dessa nya.

Vilken är att föredra och varför?
Förslag på andra alternativ?
Jag har massa husprojekt så jag måste ha en bil som klarar att dra släp också.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Du klarar dig men bil i den storleken MEN, det är trångt! Vi hade E39:a och det var trångt som fan, jag hade satsat på en störe bil, inte lika roligt men så mycket enklare!

Alpina B8 Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Passaten upplever jag som betydligt rymligare i baksätet än XC70, dock tror jag att XC70 har ett bredare bagageutrymme vilket underlättar packningen. Min kusin letar just nu kombi för att få plats med hundbur och barnvagn och de har konstaterat att Mondeo och V70 har de bredaste bagagen och att de därför blir mest praktiska trots att det finns bilar som packar fler liter.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Passat har mycket sämre ljudisolering samt mycket hårdare stolar. Känns helt fel i den bilen. Kostar båda lika mycket skulle jag utan att ens fundera ta XC70in.

-------
//Lövet
Med tanke på hur bra volvos kvalitet är speciellt jämfört med passat och hur bekväma dem är så hade jag xc70. 40000mil+ på en 10as v70 utan problem jämfört med garanterat lådabyte vid ca 17000mil på passat ecofuel. Dieslarna är säkert bättre långt ifrån volvo. Stephan
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, jag hade valt en minibuss, som t.ex Sharan. Otroligt stor skillnad mot kombi om man har tre barn, helt oslagbart.

Mina bilar:
Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Precis! Varför inte en minibuss? Sharan, S-Max, Mazda 5, osv
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Sharan vet jag inte hur de är prismässigt.
Men är inte dessa bussar otroligt drögiga att köra?

Jag vill att bilen ska kännas någorlunda trevlig körmässigt.
Det är trots allt ganska mycket pengar som ska ut.
Jag vill ha en stark diesel under huven också.

Jag gillar utseendet på Alltrack och XC70 också.
Dom ser maffiga ut. Dussutom skiljer det bara hundralappar i pris.
Återförsäljarna på VW och Volvo gillar inte varandra och bägge kör
ganska aggressiva kampanjer, vilket gynnar mig ;)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Utifrån dina behov tycker jag att du behöver en större bil än så - Jag hade köpt en Q7 jag :) Bra priser på de just nu också!
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
+1 på fet SUV till produktiva fäder.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Q7 Har jag inte ens tittat på.
Hade för mig att dom kostade 15 mille för instegsversionen. ;)
Men saker och ting har ändrats i bilkrisens spår.

Och bilhandlarna kämpar om kunderna så man kanske ska lyfta blicken och kika på fler
konkurrenter?
+1 på SUV. Om du kan tänka dig en begagnad bil finns det ML, X5 och Q7 som trillat ned rejält i pris. Borde finnas en del XC60 också.

Egentligen är det idioti - de har dyrare driftskostnader och är inte heller lika bra packåsnor som en XC70 (räkna hur många Q7 som har skidboxar i fjällen...) men de är mycket trevliga att köra och barnen uppskattar att sitta högt och du slipper ryggskott varje gång bälteskudden skall spännas fast. Har man väl vant sig att sitta en våning upp är det svårt att kliva ned igen :-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
S-max ska vara klart roligare än V70/XC70 att köra. Inte provat själv dock. Sharan något mjukare men absolut inte dålig. Volvon är ingen rolig bil att köra utan bekväm. Tror inte du behöver vara orolig att mista körglädje mot S-max, Sharan och likn.

-------
//Lövet
Idag har vi en STOR emmaljunga vagn som går in på längden i V70n. Bredvid får vi fortfarande plats med en halvbur till hundarna. När jag tittade runt så var V70 ganska ensam om just bredden på bagageutrymmet.

En XC70 D4 har för övrigt samma biturbo 5:a som V70D5. Med polestarmjukvara får den få ca 215 hk.

Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Får jag välja fritt vill jag helst ha en Discovery nya modellen,
med V8 men det får jag ALDRIG igenom hemma.

Ford S-Max låter urtråkigt, men jag vet att den fått bra kritik i tester.
Men det är något med utseendet som gör att det inte klickar.
Sharan ska jag titta lite på tänkte jag.
Men det är riktigt osexigt med bussar alltså.
Kunde dom inte höja upp dem lite och kasta på 4WD?

Det jag skrev ovan är i förutsättning om att du väljer en AWD. XC70 finns med och utan.

Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Blir det XC-70 blir det AWD (En vit)

En arbetskamrat har precis plockat ut en ny XC70 D4 AWD aut. Väldigt trevlig o köra tycker jag. Den nya automaten är ett ordentligt steg framåt.

Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Vad är det för skillnad på Touran och Sharan?
bägge finns som 7 sits???
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sharan är mkt större. Touran är baserad på VW Golf.

-------
//Lövet
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Kristoffer_L,

ja det är inte lätt att få upp en takbox på en Q7:a haha, men framförallt:

Det behövs inte, då den är så stor! Som mest åkte vi sex pers + bilbarnstol (sjunde personen..) + en barnvagn modell större (Crescent Classic) + handbagage - lös det i en XC70..? ;)

Leffo; tycker absolut du ska kolla på SUV:ar typ Q7 & X5, jag rekommenderade Q7:an just pga den större lastkapaciteten samt att jag själv stortrivdes med den. Se bara till att köpa en med rätt motor, de tidiga årsmodellerna av 3.0TDi kostar ex 9700:- i skatt och är rätt så törstiga i stadstrafik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.