|
|
|
|---|---|
|
Hej! Idag varnade bilen för låg oljenivå, den säger jag ska fylla på en liter.. är det normalt? har N53B30 motorn... ca 410mil kvar till oljeservice.. det som är konstigt är att jag tyckte nivån via idrive var helt ok i somras... Kan det vara så att topplockspackningen är dålig? eller nån annan som har tips.. för jag vet inte om jag är paranoid jag tycker det kommer mer vit rök än vanligt... eller är det typiskt för en N53? | |
Karl-Hilding |
Om den var normal i somras, hur många mil har du kört sedan dess? Den skall varna när man behöver fylla på 1 liter. Vilket kan betyda att i somras så "saknades" det kanske 6 dl. Men om du relativt snabbt kan komma in på en oljeservice så gör det. Annars fyll på 1 liter och kör dina 400 mil,' |
| kört ca 450mil sen den visade "bra" .. fyllde på 0.4L nu allt jag hade hemma o den är glad igen.. | |
| Ja, de drar rätt mycket olja.. helt normalt | |
|
Hade en kompis som hade en Audi A3 1.8t den drog ca 1l/1000mil Helt normalt enligt vag verkstaden |
|
|
Har också undrat över detta, tycker min 530 med N53 motorn ryker mycket vit rök, normalt? Fick också fylla på med olja i min, bytt till 5w-40 olja, har inte behövt fylla på något mer efter det :) |
|
|
Gick själv ifrån 0-30 oljan till 5-30 slx oljan -04. Ska vell dra mindre olja nu i alla fall. |
|
| Oljan byts liksom naturligt :) man fyller på som i en gammal Volvo | |
|
Idag varnade min E61 520iA för låg oljenivå. Vart ganska förvånad, då det med mina andra bilar typ aldrig har behövts fyllas på olja mellan serviceintervallerna, så nu när min 2,5 år gamla BMW behöver olja så vart man genast fundersam.. har man råkat köra på nått så oljetråget fåt sig en skada eller vad? Men det kanske är högst normalt att behöva fylla på olja..? |
|
| Det är väl inte särskilt konstigt att behöva fylla på olja nån gång mellan serviceintervallerna. Men att behöva gör det flera gånger mellan intervallerna är ju mindre vanligt. Ofta kan räcker det ju med någon liter och det kan ju vara upp till 3500 mil mellan BMW:s servicetillfällen så blir det inte mycket olja per mil. | |
|
Tänk också på att om du står i nedförsbacke med motorn på tomgång i några minuter så varnas det för låg oljenivå vilket då naturligtvis inte stämmer.... Oljestickan är också bortrationaliserad för snabbkoll, grrr! ByggaNytt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.