AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.357

Kvalitet Schmiedmann vattenpump M50B25 E34

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Tjena,

Bytte sommaren 2011 vattenpump i E34:an i rent förebyggande syfte. Nu lite drygt ett år och strax över 1500 mil senare verkar den va på väg att rasa. Jag har problem med att bilen läcker lite glykol och det är torrt kring termostathuset (bytte till nytt samtidigt) så jag misstänker att det kommer från vattenpumpen. Sen har jag ett ganska malande ljud från drivningen nånstans. Kände på fläkten och det glappar rätt duktigt från vattenpumpen.

Har inte rivit av pumpen än men får göra det i helgen och dra dit en ny Biltemapump. Orkar inte köpa en dyr originalpump till en vinterbil även om det vore det bästa. Har använt Biltemapumpen i en annan E34 utan problem också.

Bara jag som fått ett måndagsex eller är de skräp? Köpte ju till stor del den pumpen för att få skovelhjul i metall istället för plast men vad spelar det för roll nu :)
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Som jag misstänkte, helt sopslut å hade rasat när som helst.

Lite svårt att se men skovelhjulet hade börjat glida utåt
Länk

En sak jag reagerade på är att Schmiedmannpumpen inte har den där bulan med nån slags plugg, är det det som brukar kallas för skvallerhål, dvs att kylarvätskan trycks ut där om pumpen börjar ge sig?

Jaja, det här hör nog till de sämsta delar jag monterat nån gång iaf. Sista gången jag byter till budgetdelar i förebyggande syfte.
Det var oroande, satte i ventilkåpspackning, kylare, vattenpump och termostat från schmiedmann för några veckor sedan i min e39a, får väl byta alltihop inom några år då förmodligen :-(
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Nja, vem vet. Det kanske var jag som hade otur med min pump bara, behöver ju inte anta att allt därifrån är dåligt för det. Men jag lär nog va mycket tveksam till att handla just vattenpump därifrån igen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.