|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har fått ett erbjudande om en 50 Touring -97 automat. Får den för ett bra pris, den är nybesiktad och fin i övrigt. Vad bör jag kolla speciellt? Alltså "dyra" fel. Kommer ha bilen mer som "söndagsbil och ta ut på finturer, ej ha den som bruksbil p.g.a. bensinförbrukningen ( kör mest i stan) Är väl kamkedja? och när ska den bytas? (bilen har gått ca 28 000 mil) Vad är de mest "vanliga" felen på denna? Har haft E34, E38, E30 men aldrig E39 men generellt ska de väl vara hållbara har jag läst? Och vad anser ni vara ett rimligt pris på en fullt fungerande 540 E39 Touring med lite "småfel" inget fel maskinellt dock, men lite småfix.Besiktad men ej skattad ? Tacksam för snabba svar, ska provköra i helgen. =D | |
| Såg att jag skrev fel ibörjan, är alltså en 540 E39 Touring -97. ( trötthet, hehe) | |
|
Finns jättemånga trådar om detta på forumet. Kamkedja byter man normalt ej. Med de milen bör den stå i 20-30000 beroende på skick. |
|
|
Oljepumpsbultarna bör väl kollas så dom sitter. /Mats J |
|
|
Betala en slant och ta bilen till Per Larsson för besiktning? Länk Kan väl vara bra att tydligt komma överrens om innan hur nogrann besiktning du egentligen vill ha, man får väl det man betalar för och han brukar ju ofta vara lite upptagen. |
|
|
Mats J : är det samma problem som med t.e.x E34 540 med automatlådan alltså? Det är väl inte samma automatlåda, den jag ska titta på är Steptronic. Kvarstår problemen med oljepumpsbultarna på den också? matsepost: Tyvärr kommer inte ha råd att lämna in för kontroll av Per Larsson Tack alla! P.s. jag har sökt bland trådar men hittar faktiskt inte ( kanske jag som inte kan söka på rätt sätt ) |
|
|
Ok, jag ska hålla det enkelt och inte skriva så "luddigt" (skratt) Är det samma problem med automatlådan i E39 Steptronic som det var med E34ornas lådor med oljepumpsbultarna? Är de hyffsat slitstarka vad gäller växellådan, t.e.x. backväxeln? |
|
|
Har du inte råd att lämna in bilen på besiktning för ca 500kr så avråder jag dig starkt från att köpa en 540 97 kombi överhuvudtaget. Men nej, jag tror väl inte att tiptronic lådan lider av samma svagheter som den i E34 540 men det betyder tyvärr inte att den är hundraprocentig. Många gör oljebyten, filterbyte för att hålla lådan fräsch men det är väl konvertern som är svaga punkten. Jag är dock långt från expert på detta område. Är lådan torr räcker det säkert utmärkt med ett oljebyte för att lådan ska hålla bilens livslängd ut. Åsikterna går dock isär lite om oljebyte verkligen behövs eller inte. |
|
|
mats_epost : Aha, det är endast 500kr för en besiktining, gissade på några tusenlappar för en besiktning. Tack för tips! /Tommy |
|
|
500 kr är en uppskattning, du får väl deala lite i så fall. Själv har jag blivit bjuden på besiktning av en beg bil jag var intresserad av eftersom jag var tidigare kund. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.