AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.338

Spacers till e46

Funderar på att köpa spacers till min e46 328ci eftersom jag skulle vilja få ut bakhjulen ett par cm. Fram så ligger de i princip perfekt..

1. Är spacers bra? Tar bilen mycket stryk av det?
2. Går det bra att bara köra med spacers bak eller måste man sätta dit fram också?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag körde med spacers på min e46 coupé-00 baktill. Tror de breddade 1,5 cm, funkade hur bra som helst. Trots att bilen gått över 40000 mil bytte jag aldrig nåt hjullager eller annat som har med hjulen att göra.

BMW CS #5206
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bak är det inte så känsligt. Något högre lagerlaster etc. men det ryms inom felmarginalen, d.v.s. grejorna går hellre sönder av annan orsak ;) Fram ska man vara mer försiktig med spacers annat än för att korrigera ET, då de inverkar på styrgeometrin.
Din bil kommer inte ta skada av så tunna spacers. Jag har kört allt från 18mm till 60mm. När man börjar hamna på minus et kan man börja fundera på slitage, men inte innan.
Vad bra, för jag tror ej jag kan ha fram ändå med tanke på att som det är nu så är det några mm från att däcken tar i när man svänger..

Men hur blir det med bilens vägegenskaper o hantering av att bara ha låt oss säga 15-20mm bak?
Kanske ska tillägga att jag har 8" fälgar på alla fyra
Du kommer inte märka någon skillnad alls. Hade du haft spacers fram hade den blivit lite mer lättstyrd.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I en modern bil med servostyrning har en stor positiv scrubradie, som spacers fram ger ingen betydelse. Utan servo ger den en lite mer lättstyrd bil vid fickparkering o.s.v. men då pratar vi ganska stora avvikelser i ET. Däremot ger en kraftigt ökad scrubradie en del moment i styrningen vid kraftig inbromsning om man har olika bra fäste på höger och vänster sida plus att bilen gärna vill vandra lite på spårig väg. Mer läsning för sen hugade: Länk
Mi
4
Mirzoni
330CI Cabrio
Hej!
Har en E46 330 Cabrio med 225/40 18 och 255/35 18 bak samt original M-135 fälgar bilen är även sänkt med Eibachs 40/25 kit. Vill gärna få ut hjulen lite eftersom de sitter lite för mycket innanför huset , Vilka spacers ska jag satsa på? All tips och förslag motages. Kan skicka bild vid önskemål .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.