AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.093

BMW 325 E90 - Däcktryck i vinterdäck

wa
59
warner
325iA -06
Hej!

Slängde på vintersulorna idag men blev lite fundersam över däcktrycket..
På förardörrsstolpen står det att jag ska ha 2,6 i fram och 3,1 i bak.
På sommar däcken kör jag 3,0 runt om...

Däck: 225/50 R17 (dubbade)

Kan detta stämma eller har ni några synpunkter?
Jo
10
Jote14
320da -08
Jag har 215/45-17 på dubb och har 2,8 runt om. En kille på däckverkstan tyckte jag kunde ha 3,0 eller mer men tyckte det lät lite väl mycke.
wa
59
warner
325iA -06
Okej, men ska jag skippa skillnaden mellan fram och bak tro eller ska man köra på rekommendationerna?
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Kör 3.0 runt om, enl däckkillen. 225x45x17 Conti Icecontact dubb ej RF. Mvh
wa
59
warner
325iA -06
Okej, Tack för hjälpen!
Att köra 3,0 kg är bra för rullmotståndet men ingenting annat.
I ett vinterdäck kan det va nästan okej men inte i ett sommardäck.
Väggreppet blir sämre, slitaget ökar, ljudnivån kan öka.

Dom allra flesta däck är konstruerade för att ha maximal sk slippuppbyggnad vid run 450 - 550 kg statisk last och med ett tryck mellan 2,4 - 2,6 bar.

Ett däck är ju fjädrande och allting som är fkädrande och /eller snurrar kan hamna i en viss "svängningsfrekvens"
Pumpar man däcket för hårt ( 3kg ) så hamnar man i en frekvens som däcket ej är konstruerat för och därav får svårare att dämpa ut.
Ju längre från sitt utdämpningsområde däcket är desto sämre grepp får det. Ett för hårt pumpat däck blir också väldigt lömskt.
Alltså det blir svårare att känna när det släpper och när de läpper släpper det helt.

En bil som väger under 2 ton = aldrig över 2,8 kg. väger bilen 1500 kg runt 2,5 kg
För att ta ett exempel: maximalt sidgreppgrepp i en bli som väger 1750 kg med en Conti sportcontact 2 , 235/ 45-17 fås vid 2,3 kg kalltryck. Max bromsgrepp vid 2,2
Pga av slitage och bärigehet väljs dock ca 2,5 bar som rekomenderat tryck på det däcket till den bilen.

Jag jobbar med däckutveckling och är regelbundet på provbanor och testar sånthär.
Ibland tror inte folk på denna information då tankesättet " ju högre tryck desto bättre" är djupt rotat hos många.
Men jag skulle kunna pressentera mätdata som mitt utalande baseras på.

Tyvärr har väldigt mång däckhandlare väldigt dålg kunskap om ett däcks konstruktion och slänger ur sig siffror som i grunden bara är antagna, så en däckhandlare som rekomenderar 3 kg begår igentligen ett tjänste fel :)

Greppmässigt gäller i stort sett samma tryck oavsett fälgstorlek men har man låg profil bör man öka lite för att minska risken för genomslag.
Ett bredare däck är får man lättare genomslag på än ett smalare med samma profilhöjd. ( profilhöjd i mm då o ej procent av bredden som det är i storleksbeteckningen)

HP
wa
59
warner
325iA -06
Bra info! Kul med någon som har bra fakta på "fötterna".
Sålite så, smög sig in några stavfel såg jag också nu.

Ett vinterdäck som körs mycket på barmark bör ligga upp mot 0,2 bar högre än sommardäcket bla pga att dom ofta är veka i sidled.
Greppmässigt får man dock sänka rejält om man vill ha bra grepp, specielt på snö.

Själv så ändrar jag ibland däcktryck beroende på väglag, Det går också att ändra bilens betende på under och överstyrning med däcktrycket eftersom det är dirket relaterat till greppet.
Man kan labba med mer eller mindre tryck fram och bak och hitta en balans.. om man tycker sånt är kul.

HP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.