AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.863

BMW 740 E38 kokar, har bytt vattenpump.

La
75
Lasse740
BMW 745d
Hej
Nu börjar jag tröttna ur på min 740.
Började för en tid sedan med att vattenpumpen totalrasade, remmen drog till månen och bilen kokade, körde ca en kilometer innan jag kunde stanna.
övertryck och övre plastkopplingen på kylarslangen small av samt att plast anslutningen på värmeväxlaren till automaten sprack !
Ny vattenpump och slang samt värmeväxlargrejj.
vaccumsugit och fyllt.
värmen på fullt i både bak o fram bilen upphöjd ca 2 dm i fram kört och skiten kokar ändå efter ett tag, bubblar som satan efter ett tag.
Känns inte som toppackning (eller vill inte tro) går superfint och vaccumklockan stod still = tappade inte tryck.
VAD kan det vara, är det ff luft i systemet.
övre kylarslangen blir inte tokhet förrän jag "handpumpar" den, (klämmer på den)
Börjar bli sjukt trött på denna bil nu.
Tacksam för hjälp
Lasse

ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Jag var med om ungefär samma symtom på en E32 730i och på den hade termostaten fastnat i helt stängt läge vilket gav noll cirkulation och kokning efter 3 minuters körning.
Det var inte topploppspackningen som BMW-verkstaden ville ha det till utan helt enkelt termostaten för några ynka 100-lappar. Bytte & luftade själv.

Du har kanske kollat termostaten? Om inte kan det vara värt ett försök.

/Stefan

me
161
merza
750ia-95
Kolla cirkulationspumpen under värmeventilerna....man hör om den går....
De e svårt att bli av med luft brukar gå att varva duktigt å köra men kokar den ä de svårt..Har oxå haft strul med min...Trodde ett tag på topp/packning men det löste sig till sist..
Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.