AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
36.035

Tips på mutterdragare?

Sida 7 av 7
Får hoppas att inget annat ställer till det till våren då... :-)

För mig slutade det med att jag köpte en CP7488 : Länk

Men nu har jag ju ingen kompressor än så jag har inte kunnat pröva den. B-)
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Snart dax för test av mutterdragaren?

/G
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sannolikt till helgen. Har varit riktigt kallt nu senaste dagarna men ska bli bättre nästa vecka.

-------
//Lövet
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Även jag funderade på att skaffa mutterdragare men kom fram till att det jobbiga när man byter däck är att bultarna sitter stenhårt ibland pga någon däckkille vi trsta sträckgränsen i gängorna och att man för egen del ofta fipplar med ett enkelt fälgkort.

Bytte igår till för mig ett nytt sätt att byta hjul med hjälp av ett kraftigt ledhandrag och en 17 mm hylsa just avsedd för däckbyte. Hjulbultarna fick gängorna lätt strukna med motorilja och bultarna drogs slutligen med momentnyckel.

Mycket trevligare med bra verktyg och kanske ett alternativ för fler som funderar på mutterdragare.

Mi

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nu är däcken bytta men jag vet inte vilket test det var av dragaren egentligen. Det var jag själv som monterade på vinterdäcken och jag använder momentnyckel. Den riktiga utmaningen blir när jag köpt nån gammal tjänstebilsdroska där nån däckfirma dragit åt ordentligt med mutterknack.

Positivt är att dragaren är skön att använda, enkelt att byta moment och riktning.

Nackdelar är en urusel instruktionsbok som exempelvis inte anger moment för de olika lägena. Har har vänster 1-2 + höger 1+2+3. Hade ju varit kul att veta om det är 50nm i lägsta läget eller 500nm liksom :evil:

-------
//Lövet
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
HILTI batterimutterknack funkar kanon :) Inga slangar att trassla in sig i.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.