|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
| Tänkte mest på den biltema-kompressor med 25-liters tank som lövet länkade till, såg nu att han har 50-liters tank och då blir det ju hur som helst lite skillnad. Är ju tråkigt om luften inte skulle räcka till ett hjul ens. | |
|
GE: Länk Sen vore det förvånansvärt om den mutterdragaren skulle ha en högre luftförbrukning än de större modellerna Länk |
|
|
Det går bra att dra fast bultarna med mutterdragaren om den har inställningar för åtdragningsmoment. Välj bara någon av de lägsta inställningarna och dra sen med momentnyckeln. /Jonas |
|
| pV=nRT, allmänna gaslagen säger att du tappar 1 bar på 50 lit förbrukad luft i en 50l-tank. Det betyder att om man kör upp trycket till 8 bar, tappar den till 7 bar på 8 sek, utan att kompressorn ö.h.t. laddar. Det borde räcka för att lossa alla bultarna på ett hjul t.ex. | |
|
Har nu fått hem scorpiodragaren men inte testat den än då det står "anslut inte snabbanslutning direkt på mutterdragaren". Jaha, varför då? Hur gör man annars? Är det för att mutterdragaren riskerar att skadas eller att jag gör det? Det senare är jag inte nämnvärt orolig för. ------- //Lövet |
|
| Låter konstigt, man sätter ju nippeln till snabbkopplingen på dragaren. Du har inte blivit "offer" för nån dålig översättning bara? Dom kanske menar att man inte ska skruva fast luftslangen direkt i en nippel på dragaren. Eller nåt... | |
|
Jag la om till vinterhjulen idag på min E39 540, M5 originalhjul style 65 med odubbade Nokian WR. Jag brydde mig inte om att använda mutterdragare utan körde bara med handverktyg, håller till på min garageuppfart. Det tog strax under en timme för mig, och då inkluderar det tvätt och noggrann avtorkning av hjulen, förvaring och noggrannt rentorkat och ditskruvade nya hjul. Och jag är absolut inte snabb, men noggrann. Ärligt talat tror jag inte jag sparat mer än fem minuter om jag använt dragaren. Man blir lite smutsig om tassarna, men det blir bra gjort och det går mer än dubbelt så snabbt som om jag skulle ha åkt ner till gummiverkstan, väntat på förseningar, väntat på att de skulle reparera de gänger de dragit sönder, och sedan lastat in hjulen, dessutom betalat pengar för eländet som "tack för hjälpen" och åkt hem igen. Skönt att ha det gjort. |
|
| Jag har en stark mutterdragare (Atlas Copco) och stor kompressor i mekgaraget, men har faktiskt aldrig använt den för att skruva av hjulen. Det går lika bra med en lång tunnväggig hylsa och ett 50 cm dragskaft. Däremot är muttermaskinen fantastisk för att lossa fastrostade skruvar/muttrar eller stora muttrar som navmuttrar. | |
|
Hej jag orkar tyvärr inte läsa igenom hela tråden. Jag har tänkt köpa denna kompressor: Länk Är denna tillräckligt stark för att lossa hjulbultar? Någon som kan tipsa om en mutterdragare för max 1000 kr? |
|
| Någon? | |
|
Förmodligen för liten, dock minimalt med data på Bauhauslänken. Kolla Biltemas katalog sid 257 så får du lite guidning om vilka storlekar som behövs. |
|
| Har du inte testat scorpio-dragaren än? | |
|
Nej, jag är i London för tillfället. Eventuellt blir det test till helgen. Fortfarande lite förvirrad kring den här "anslut inte snabbkoppling till mutterdragaren" dock. Sannolikt testar jag den metoden ändå. Det är inte direkt rocket-science med tryckluft trots allt. ------- //Lövet |
|
|
Du kan väl inte åka till London när du har en ny pryl som ska testas heller... B-) Är själv lite intresserad av den dragaren så det ska bli kul att höra lite hur den är. Många verkar vara nöjda med den iallafall. |
|
|
"Anslut inte snabbkoppling till mutterdragaren" betyder att de tycker att man ska ha en kort slangbit eller en ledad koppling närmast maskinen. Varför? Tjaaa...kanske nåt med påfrestningar på materialet? Ska du köpa luftmaskin så kan jag tipsa om www.toolking.com Har köpt massor därifrån. Betalt, fraktat, tullat och momsat blir det ofta ungefär halva priset mot vad det kostar att köpa samma maskin i Sverige. Snabba på att leverera är de också! www.saveawreck.com |
|
|
Har du flyttat till London? :-) Hur går det med pickan? /G |
|
| Dålig respons här tycker jag... ;-) | |
|
Men det blev ju för fasen 8 grader varmt helt plötsligt ;) Scorpiodragaren ligger fortfarande tryggt i sin kartong. Planerat däcksbyte nu till nästa helg när det ska bli minusgrader ordentligt. ------- //Lövet |
|
|
Snö här! Hur går det? :-) /nyfikna bara. |
|
|
Ironisk upplösning på det hela: När jag väl ska byta däck i helgen så har bilen snöat in så mycket att den på sina sommardäck inte kan flyttas. Slangen från kompressorn räcker inte tillräckligt långt. Fick byta manuellt. Men vi hörs i vår. Jag lovar. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.