|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
| Trollar du crille82? För nog måste du väl förstå att det inte är priset som avgör hur mycket dragaren klarar av?... | |
|
Det tror jag inte, men undrar som sagt lite på syftet. Imbillar mig att många som köper mutterdragare på Jula skall använda den just till hjulbultar... MVH Christofer |
|
| Lövet, hur lång tid körde du den lilla dragaren? När man närmar sig max angivet moment tror jag man måste ge den lite tid. Har varit med om att man får låta en mutterdragare knattra i upp till 10-15 sek om man befinner sig nära maxmoment, då varje slag vrider bulten/muttern ytterst lite. Men då är ju även kompressorns tankvolym av betydelse om det är fråga om en liten kompressor med lägre kapacitet än vad maskinen förbrukar. | |
|
Jag testade väl kanske 15 sekunder eller nåt. Ville inte använda den mer eftersom jag direkt insåg att jag skulle behöva lämna tillbaka den. På den tiden iaf så lossnade inte bulten alls. Tanken är 50 liter. Kompressorn gick inte igång under tiden. ------- //Lövet |
|
|
Jag fick tag i en ny Ingersoll Rand 2130XP på tradera för ca 1400. 816Nm. Annars har swedol kampanj på sin noname nu MUTTERDRAGARE 1/2" KOMPOSIT Mycket lätt och stark mutterdragare tillverkad i komposit. Tre olika moment med max vridmoment 1083Nm. Fritt varvtal 8000 r/min. Luftförbrukning 142 l/min. Arbetstryck 6.3 bar. Längd 171 mm. Vikt 1.9 kg. Art.nr Pris Kampanjpris VT-45712 1499,00 996,00 st Jag har tidigare lånat föregångaren till denna och den fungerar mycket bra. /Jonas |
|
|
Tycker crille82 har rätt, förstår inte vad det är att lägga energi på det uppenbara? Mest synd om Andreas, som köpt en mutterdragare som normalt kostar 1800, kastat bort en dag med värdelös instruktion och ändå inte fått något som fungerar. Bara för att förstå att det i själva verket tydligen är en mutterdragare som är till för bultarna mellan motor och växellåda, bokhyllan Billy från Ikea, samt muttrarna till iphonen kanske? Jula: vaddå, hjulbultar??? Det hade vi ingen aaaaaaaaaning om! :) Bara att sätta sig i bilen, slösa bort tid och bensin man kunnat göra något roligare med, åka tillbaks med skräpet och kanske få tillbaks sina pengar om några dagar, inte direkt - vi behåller dem några dagar. Tråkigt. Tack för att du delade med dig av detta, då slipper fler av oss bli lurade. All respekt! Hoppas du hittar något som funkar Andreas, lycka till! |
|
| Men det spelar väl ingen roll vad man köper för verktyg, är det inte anpassat för det man ska ha det till blir det fel. Det är väl inte så konstigt? Man tar ju t.ex inte fram ett 1/4-spärrskaft om man skruvar av hjulen för hand utan man tar nåt större. osv... B-) | |
|
Jag kan förstå att man blir arg om man köper en mutterdragare som påstås fungera till att dra loss hjulmuttrar eller som i butiken är placerad bland fälgkors etc. I alla andra fall är det bara att svälja förtreten att man inte undersökt behoven bättre eller tagit år sig det som skrivits i denna tråd av andra som tidigare gjort samma misstag! |
|
| Ja om det är så att Jula har gått ut med att det är en lämplig dragare för hjulbyte så är det naturligtvis dåligt av dom. Men så är det väl inte? | |
|
Känns fint att Lasse-SL500 är så orolig för mig. Dock tog det bara 10 minuter att åka till Jula och den kostade 1299kr - var ju specialpris för den. Sedan använder jag Amex vilket gör att det spelar ingen roll om det så tar 29 dagar att få tillbaka pengarna men tack som sagt för omtanken :) Nästa steg kan ironiskt nog bli att köpa en billigare dragare. Antingen Biltemas 800nm variant Länk eller den som Swedol har nu för 995:- som heter Tru Craft nånting. Båda är något mer än dubbelt så starka. Får hoppas det råder bot på problemet. ------- //Lövet |
|
|
Duabhuset.se Har köpt min stora 3-faskompressor mm där. Har flera bra mutterdragare m.m /G |
|
|
Beställde en Scorpio nu från Duab istället. Vore märkligt om den inte fick jobbet gjort med 1350nm. Länk ------- //Lövet |
|
| Inte för att va sån då... Men var det inte väldigt hög luftförbrukning på den? | |
| GE: Scorpio anger 5.4 CFM = 129 liter/min. | |
|
Den gör säkert jobbet:) 1350 Nm är respekt! Tänk bara på att inte spänna fullt med den för då drar du av bultarna. Mvh. Richard |
|
| Det hade väl inte gjort något om den dragit 370 lit/min. heller. Med det momentet lossar man ju en hjulmutter på runt 0,5 sek = ca 3 lit luft.... | |
|
Har absolut inte tänkt att dra fast bultarna med den utan vill bara aldrig någonsin behöva hålla på med järnrör och förlängare och annat mög. Åtdragningen ska ske för hand och sen med momentnyckel är tanken. ------- //Lövet |
|
|
Här står det 13 CFM (Cubic Feet / Minute) = 368 liter. Länk |
|
| Lasse-SL500: Den infon är felaktig. Om du tittar under produkter så ser du att det är 5.4 CFM som gäller. | |
| Hur vet du vilken info som är rätt då när dom uppger olika specar på olika ställen? ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.