|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
3/8" ------- //Lövet |
|
|
andreas_lofgren: Jag tror mer på att det är din kompressor som inte kan leverera tillräckligt stort luftflöde. Även om du skulle byta den mot modellen större skulle den fortfarande inte orka lossa bultarna på dina bilar. Du använder väl slang med en innerdiameter på minst 10mm (ytterdiameter ca 16mm)? |
|
|
3/8" = 0.9525cm ------- //Lövet |
|
|
Tanken var helt fulladdad 50l, trycket inställt på 6,3 bar och ändå gick den bet på första bulten. Även om kompressorn är svag så borde väl åtminstone första bulten ha funkat? ------- //Lövet |
|
|
Luftförbrukningen på min testade dragare är 85 lit/min. Det är ungefär en tredjedel av vad min kompressor är angiven till. ------- //Lövet |
|
| Kollade specen på din dragare och den är ju inte speciellt stark. Det är nog det stora problemet. Tror inte att det är kompressorn som ställer till det. | |
|
Jag håller med, din mutterdragare är för klen för att lossa hårt åtsittande hjulbultar. Min erfarenhet är att det krävs en som klarar minst 6-700 Nm. Se om du kan byta mot den Bacho på 825 Nm som du själv ville ha eller tex den från biltema som jag rekommenderade på 813 Nm. Jag antar att du inte använder någon typ av förlängare mellan hylsa och mutterdragare? Även om man bara har en kort förlängare så tappar man mycket kraft från mutterdragaren med en förlängare monterad. Mvh. Richard |
|
|
Ingen förlängare. Den klena Bahcodragaren (BP814) är återlämnad och jakten på en kraftigare är inledd. Biltema varianten är en kandidat. Även Swedol säljer en i samma prisklass med ungefär samma vridmoment. Lite svårt att veta vilken man ska välja. Båda är noname (True Craft vs Biltema) men märkesprodukterna ligger så långt över prismässigt. Ska som sagt inte öppna däckverkstad utan bara byta 2ggr per år. ------- //Lövet |
|
|
Tråkigt att höra att det trasslar Andreas, och tråkigt att höra att Bahco som förr var ett gammalt svenskt kvalitetsmärke tydligen säljer oanvändbara saker. Dessutom dyrt också. Bahco är ju inte svenskt längre, såldes 1999 till Spanien tror jag. Hoppas du hittar något som fungerar. |
|
|
Till Bahcos försvar så var det ju deras minsta mutterdragare men jag trodde ärligt att den skulle klara ett par hyffsat åtdragna hjulbultar utan problem. ------- //Lövet |
|
| Nu är det ju knappast bachos fel om en konsument köper en produkt som inte är lämplig till det tänkta ändamålet... | |
|
Är inte lite av tanken med en mutterdragare att den skall klara att lossa hjlbultar som sitter normalhårt..? 1299:- (1799:-) är trots allt en del pengar. Man kan undra varför en schysst muttermaskin är dyrare än en schysst kompressor... MVH Christofer |
|
|
"Är inte lite av tanken med en mutterdragare att den skall klara att lossa hjulbultar som sitter normalhårt..?" Då dig låter det som alla mutterdragare är utvecklade för en och endast en sak, att lossa och dra åt hjulbultar. I vilken värld lever du? Om man köper en mutterdragare som är specad för ett lägre moment än det du behöver kan du väl inte förvänta dig att den ska prestera mer än specifikation. |
|
| Följer diskussionen med intresse och det skulle det vara kul med tips på lämpliga kompressorer att driva mutterdragare med, nu när expertisen i ämnet är samlad. | |
| Mutterdragare används dagligen av mekaniker till länkarmar, avgasklammor, motor- och växellådsfästen, krängningshämmare, sprängkåpor, startmotorer, stötfångare, dragkrokar, McPherson-ben m.m. m.m. Skall man ha en till hjulbultar behövs en lite större maskin på runt 800Nm och uppåt kan vi väl konstatera. Alla har vi väl lossat hjul där man får ta i så man blir blå med ett fälgkors, trätt på rör på fälgnyckeln eller stått och gungat på den ;) | |
|
steaman: Jag lever i en värld där syftet med en mutterdragare är lossa bultar som sitter lite. Vet inget om hur hårt Lövets hjulbultar sitter, men en mutterdragare i 1500-kronors klassen borde helt klart kunna lossa en hjulbult som sitter normalhårt, vad har man annars för nytta av den..? MVH Christofer |
|
| Tänk dig en liten smidig mutterdragare som du kan skruva alla bultar mellan växellåda och motor t.ex. Kanske ett tiotal bultar där du fått trixa in en lång förlängare och kunnat vrida spärrskaftet 13 grader per gång och varje bult skall gängas i 22 varv. Hade det inte varit bra med en liten mutterdragare då även om det är bultar du rår på med handkraft? | |
|
Mina hjulbultar satt förhållandevis "löst" trots att de var hårda. Det var inga som helst problem att lossa dem med ett vanligt 179kr ledhandtag av exakt denna modell: Länk Behövdes inga rör att förlänga med eller något sådant. Inget hoppande utan enbart handkraft. ------- //Lövet |
|
|
Anders-72: Till mindre bultar/muttrar brukar jag använda spärrnyckel av denna typen Länk , beytdligt lättare att komma åt... MVH Christofer |
|
| Jo, de är bra. Inte starka, men man drar det sista för hand ändå. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.