|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
| andreas_lofgren: Du får återkomma med en recension sen när du testkört den. | |
| Visst har du rätt i sak Chris87, men så länge det inte är nån jättestor skillnad på vad kompressorn ger och det som dragaren kräver så kommer det inte att ha nån praktisk betydelse när man står i garaget och skruvar. Det vet du säkert själv med om du har nån egen erfarenhet av det hela. | |
|
Det blir ingen recension innan jag har förstått hur luftanslutningen fungerar... Det är nån slags roterande pryl instoppad i luftanslutningen som jag inte begriper hur jag ska koppla min slang i.Länk Jag har en helt vanlig slang med snabbkopplingar och det finns liksom ingen möjlighet att ansluta en nippel till dragaren med den där roterande prylen ivägen :( ------- //Lövet |
|
| Nu är det ju svårt att svara när man inte vet hur det ser ut, men är det inte meningen att du ska skruva i en nippel som passar i din snabbkoppling på luftslangen där? | |
|
Det sitter liksom en grej i vägen Länk Den stora fyrkantiga prylen är roterande och går inte att få loss. Med en nippel så ska man ju gänga fast den i verktyget men det finns inga gängor att fästa något i med den där grejen i vägen :S ------- //Lövet |
|
| Kan du inte ta bort hela den roterande delen och byta till en vanlig nippel? Den är väl gängad i handtaget? | |
| Det står ju på jula att den har "roterande luftanslutning" men man kanske ska ha nån mer koppling mellan dragaren och luftslangen? Kan du inte ta ett kort så man ser mer hur det ser ut underifrån? | |
|
Länk Så ser det ut undertill. Vad är det för nippel som passar? ------- //Lövet |
|
| Sitter det inte bara en skyddsplugg där så att det är gängat innanför den? Det ser ju nästan ut som en plugg längst ner. Testa om det är nåt som går att pilla bort. | |
| Det kanske är så att en vanlig hane passar i sviveln, dvs inverterat mot hur det brukar vara. Annars bör det gå att demontera sviveln och montera hanen direkt i verktyget som det brukar vara på luftverktyg. | |
|
En vanlig 1/4" nippel såsom Länk är för stor för hålet. Har testat. ------- //Lövet |
|
| GE: Jag har både en 3-fas kompressor med större tank och en mindre kompressor med 24 liters tank likt den i länken och skillnaden mellan de olika kompressorerna är som natt och dag när det gäller att driva mutterdragaren. Skillnaden märks tydligt om jag jämför de båda kompressorerna när jag lossar bultarna på bilen. Med den större lossar alla bultar snabbt och lätt, däremot får mutterdragaren kämpa med den lilla kompressorn och de bultar som inte lossar lossas enkelt genom att byta till den större kompressorn. Drar jag fast bultarna med mutterdragaren sitter de fast med den större kompressorn medan med den mindre kompressorn får jag efterdra alla bultar då den inte orkar att dra fast dem. Båda kompressorerna arbetar med runt 7 bar i arbetstryck. | |
| Det sitter en plastplugg i med all säkerhet, det syns vid närmare granskning av bilden! Peta ur den så löser det sig! | |
| andreas_lofgren: Du får ta loss den roterande anslutningen och ersätta den med en nippel, likt den i din länk. Om du tittar i springan som är mellan den roterande delen och infästning i själva maskinen så ska den vara sexkantad där. | |
| andreas_lofgren: Korrigering. Du gängar loss den roterande delen längst in mot maskinen. Där har du som ett sexkantsfäste där du kan använda en blocknyckel. | |
fredde 7 |
chris87:du har väl ngn flödesbegränsare på den lilla, annars hade de kunnat dra lika om de har samma tryck som du skriver. Att du kan köra med bibehållen kraft längre med den stora är ju självklart. Andreas: åk eller ring till jula, de säljer ju den och bör kunna berätta hur den är tänkt att fungera. |
| fredde 7: Jag använder manometern på båda. Däremot kan jag på den stora ansluta direkt till tanken om jag vill, men jag tror inte mutterdragaren mår så bra av 10+ bar när den är tänkt att arbeta med 6.3 bars tryck. | |
fredde 7 |
chris87:Likväl har du förmodligen en flödesbegränsare. Med flödesbegränsare avser jag tex.Olika manometrar, olika stora luftnipplar, olika stora matarslangar/rör, före eller efter manometer. 7 bar i en liten tank, eller 7 bar i en stor tank, är samma tryck, och kommer således att orka generera samma kraft till din mutterdragare. I praktiken kommer ju kraften/trycket i den lilla tanken sjunka fortare om man inte tillför tryck i samma takt som du förbrukar den, än i den stora tanken. Sedan är det väl bara att använda hjärnan och inse att med den lilla kompressorn kommer man få lite extra väntetid då den måste bygga upp trycket till acceptabel nivå. |
|
Fick till anslutningen till slut (det var Flashg som hade rätt) men blev inte gladare av det. Inte en enda bult fick den av! Kan inte tänka mig att det är kompressorns fel för den var precis lika slö på första bulten som efter ett tag. Visst satt hjulbultarna hårt men det var inget problem att få av dem med en vanlig förlängare. Behövdes absolut inga långa rör som förlängare eller dylikt. Skräp är det enda betyg jag kan ge ------- //Lövet |
|
| Vilken dimension på slang har du? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.