|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Denna fungerar ypperligt då det är den kraftigaste modellen i den här prisklassen. Länk |
|
|
Håller med om att det är bra med en stark maskin. Jag tänkte närmast på den gummiverkstad som jag förr brukade lämna in bilen för byte hos - de var inte bra, varje gång hade de dragit sönder en gänga eller en hel bult, och alltid hade de dragit åt bultarna alldeles för hårt, så att det var svårt att lossa dem. Det var anledningen att jag började göra jobbet själv, för jag tröttnade på att passa tider och dessutom betala för att få bilen förstörd. Jag började med en momentnyckel och en hyfsad domkraft för 300 på Jula för tio år sedan, och har sedan dess skaffat en kompressor och mutterdragare. Egentligen klarar man sig bra utan mutterdragaren, men det är bekvämt tycker jag. :) |
|
|
Angående vilket moment som behövs för att det ska sitta säkert, så förutsätter det att det är RENT mellan fälgen och navet. Det finns de som vet det bättre än jag, men 300 Nm gissar jag räcker, om det är rent. Lättmetall är mjukt, så bultarna nyper lättare än i en hård stålfälg. Om det sitter kvar gammalt salt, skit och sand så måste man efterdra, eller dra hårdare för att kOmpensera för att fälgen inte sitter dikt metall mot metall, pga skit emellan. Stålborste är därför bra att ha, och borsta rent vid bytet. :) |
|
|
P.S. Jag är sjuk och ligger o har långtråkigt, så jag Googlade åtdragningsmoment och det verkar som att jag var ute och cyklade med min gissning på 300. Kring 100 Nm verkar var det korrekta värdet, men det förutsätter att det är RENT och fint. Enligt de länkar jag hittade så rekommenderar Volvo 85 Nm och BMW 110 Nm. Så kring 100 är förmodligen bra. Ang. smörjmedel på gängorna: jag vet inte om det är fel, men jag brukar ha lite kopparpasta på gängorna, för att skydda mot vatten och salt. För mig har det funkat bra, aldrig några lossnande hjulbultar. Ang gummiverkstäder och att det är bättre att göra detta själv: det värsta jag varit med om var jag inte kom mer än 200 meter innan hjulet lossnade, däckskillen hade inte dragit åt bultarna alls! |
|
|
Jag köper ofta nya (begagnade) bilar och dessa är i många fall ex. tjänstebilar där gummigubbar varit framme. Därav behov av mutterdragare. Själv gör jag alla byten själv och då drar jag givetvis med momentnyckel. Nån pratade om kompressorstorlek. Jag har en sån här ungefär Länk. Den är inte av märke Biltema men ser i stort sett identisk ut. ------- //Lövet |
|
|
Är det inte lite overkill med en mutterdragare (även om det förstås är kul med maskiner av alla de slag) för en privatperson? Jag köpte en alldeles utomordentlig hjulmutternyckel med teleskopskaft på Biltema (Länk för ett par år sedan som fungerar förträffligt. Drar man bara ut skaftet när man ska lossa hjulbultarna (eller -skruvarna som vissa föredrar att kalla dem) så krävs knappt någon kraft alls. /Masten |
|
|
Hoppsan, jag såg inte Lövets sista inlägg innan jag postade... /Masten |
|
|
Klart det är overkill egentligen. Men det gäller ju många saker. Det är alltid kallt och jävligt när jag byter däck och dessutom gör jag det alltid på 2 bilar samtidigt. Då kan det väl få vara lite bekvämt? ------- //Lövet |
|
|
Själva momentet med att lossa bultarna/skruvarna tycker jag är det simpla i sammanhanget, då är det värre att sätta på och av varje hjul och dessutom lyckas hålla var och ett på plats samtidigt som man försöker passa in första bulten/skruven. Ja, jag är rätt klen... :) /Masten |
|
| andreas_lofgren: Kompressorn som du länkade till har för liten tank. Helst bör den minst ha en 50 liter tank. Sen är "Fri avgiven luftmängd" på kompressorn i din länk på 205 l/min och till en mutterdragare bör du som lägst ha 250 l/min för att kunna utnyttja dess fulla effekt. | |
| Hur gör ni som har mutterdragare som levererar omkring 1000Nm och däröver vid montering? Har de momentbegränsning, eller handdrar ni bultarna avslutningsvis? | |
|
Man har t.ex. en mometstav: Länk |
|
| Det funkar alldeles utmärkt att använda mutterdragare med en sån kompressor som lövet länkar till, man kör ju bara korta stunder med dragaren, det är värre om man ska driva en slipmaskin eller liknande luftkrävande utrustning. | |
| Aha! Tack steaman! Man lär sig så länge man lever... | |
fredde 7 |
staman: har du kollat momentet efter du använd denna stav? Min erfarenhet säger att detta inte funkar ngt vidare. Jula bör man undvika till 100% om det hör med precision att göra, detsamma gäller feltema mm. Tyvärr är det så att riktiga grejer kostar, kommer alltid vara så. |
|
Biltemas elmutterdragare är billig, men håller inte för hyfsat regelbunden användning..Vet om ett fall iaf där den gick "mitt itu" efter något års användande hyfsat regelbundet iofs.. Kan nog hålla tillräckligt bra om man bara har den till typ "husbehovsanvändning"...dvs några få ggr/år.. Mvh Janne. |
|
| GE: Det största problemet är att en sådan kompressor inte kan leverera tillräckligt många liter luft per min, dvs fri angiven luftmängd, samtidigt som den inte klarar av att hålla lufttrycket uppe då mutterdragaren används. I praktiken innebär det att det inte går att nyttja mutterdragarens maximala effekt, sen om det är okej eller inte är en smaksak. | |
| Det är ju det man har en förrådstank till på en kompressor. Har du en tillräckligt stor tank bara så kan du använda en sketen cykelpump som kompressor och ändå få ut full effekt ur mutterdragaren. Skillnaden är bara att du måste sitta och pumpa ett dygn i förväg ;) | |
|
Nu är maskin inköpt. Det blev en sån här till slut Länk ... -nm-073016 ------- //Lövet |
|
|
Länk ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.