|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Är på jakt efter en tryckluftsdriven mutterdragare för hemmabruk. När jag tittar runt så verkar alla någorlunda billiga varianter vara så fruktansvärt tunga och klumpiga. Nån som har tips på nån vettig smidig modell? Då den bara ska användas 2ggr per år ska den helst inte kosta flera tusen kronor men den behöver inte kosta en femhundring heller. ------- //Lövet | |
|
Om den bara skall användas 2 ggr/år spelar väl klumpigheten ingen roll??? Jag köpte en Stanley på Jula, den funkar bra. |
|
| Jag har en elektrisk som jag köpt på Clas Ohlsson. Inte riktigt vad du var ute efter men den fungerar hur bra som helst. Naturligtvis inte lika stark som en på tryckluft, men har inte gått bet på nån bult än så länge! | |
|
Har bestämt mig att jag inte vill ha en 4kg klump eftersom den då inte kommer användas alls. Dessutom känns de billiga som att de alltid har fel balans. De har handtaget så långt fram att maskinen blir helt framtung. Egentligen vill jag ju ha en sån här men den känns ungefär dubbelt så dyr som jag vill lägga för ändamålet: Länk Har idag en elektrisk (en sån där vanlig 400kr variant som säljs överallt under flera namn) och den är så svag att jag är starkare med ett fälgkors. Därav uppgraderingen till tryckluft. ------- //Lövet |
|
|
Fel länkar ovan Det här är den jag har: Länk och det här är den jag vill ha: Länk Hur mkt NM behövs egentligen för att dra loss en gummiverkstadsdragen hjulbult som tillbringat en vinter i salt och slask? 300nm, 500nm, 700nm? ------- //Lövet |
|
|
Jag har en från duabhuset. Mutterdragare i sats YU-1281TK2 1/2" Riktigt bra kvalitet och stark. Rekomenderas |
|
|
Hört gott om Scorpios maskiner tidigare. Den ligger dock sisådär 50% över vad jag egentligen vill ge. Antar att detta är samma? Länk ------- //Lövet |
|
| Ja det borde vara samma maskin. Jag körde tidigare med billiga femhundrakronors dragare förr. Dålig kvalitet, svag och tung. Den här är värd varenda krona. Jag använder den dock mer än för bara hjulbyte så för min del var det väl investerade kronor | |
|
Jag har en sån här (inköpt 2008): Länk Den fungerar riktigt bra. Inga problem med att lossa några muttrar. Helt okej viktmässigt. |
|
|
Ingersoll rand, klart bästa jag testat! Lite dyrare men grym! Länk |
|
|
Problemet med billiga mutterdragare att de endast har en hammare vilket gör att de ger halva momentet mot en med dubbla hammare vid samma luftflöde. Efter två värdelösa, billiga, mutterdragare har jag har köpt en Bahco BP815 1/2" 825 Nm (på Jula) som fungerar perfekt! |
|
|
3000 spänn på mutterdragaren är uteslutet. Jag ska inte starta gummiverkstad ;) Bahcos variant har jag tittat på men den känns cirka 50% för dyr. Men å andra sidan kanske jag bara behöver köpa 1 i mitt liv då. ------- //Lövet |
|
|
Den jag länkar till har dubbla hammare, iaf så har min det. Det råder ingen tvekan om att en märkesmaskin är bättre, men jag kunde inte motivera att lägga mer pengar på något som jag använder högst 2 timmar per år. |
|
|
Jag har en sådan här Länk inte använt den så mycket men den har funkat fint till att lossa hjulbultar. Bör vara bättre än vanlig biltema kvalité. Mvh. Richard |
|
|
Jag har också den från Jula (Meec) för 699, bra tycker jag. Definitivt tillräckligt bra för att användas 2 ggr per år. 578 Nm är som om någon som väger 120 kg lägger sin fulla tyngd på en 5 dm lång momentnyckel, ganska mycket. Ska du öppna däckverkstad kanske du vill ha högre kvalitet. Vid montering av plåtfälgar eller lastbilshjul kanske du behöver högre moment, men med aluminiumfälgar som sitter på BMW är det bara korkat att dra bultarna hårdare - du förstör bara dina fälgar/ gängor/ verktyg och får köpa nya, helt i onödan. Se till att borsta rent / använda kopparpasta och dra inte bulten så galet hårt, Svensson :) Du får en lättare, bättre kvalitet, starkare maskin för 3000. Men det handlar trots allt bara om att dra åt en bult, inte resa till månen. Och klarar man inte ens att dra åt en bult utan att ha sönder den, då lär det inte bli bättre av att köpa en svindyr, överstark maskin. |
|
|
Det där med verktyg är kul, det är lite som ett vuxendagis med Bauhaus / Jula för oss som tycker det är kul att fumla med saker själv. Jag har byggt en stor 45 m2 veranda med tak och en träinklädd badtunna på baksidan, några tusen skruv, ganska stort bygge. Och det hade förmodligen gått bra med en väldigt billig skruvdragare. En DeWalt proffsdragare för 4000 hade givit bättre kvalitet på chucken, men jag köpte en mellandragare, en Bosch LI 14.4-2 för 1500 - använt den mycket under några år och otroligt nöjd med den. |
|
|
Någon av dessa hade nog jag köpt: Länk |
|
|
Har du koll på leveranstiderna därifrån? Det är tämligen hög tid för däcksbyte helt plötsligt i sthlm... ------- //Lövet |
|
| Vill minnas att det tog 4-5 dagar. | |
| andreas_lofgren: Har du en vettig kompressor med lite större tank? De små portabla med liten tank är inte tillräckliga för att kunna driva en mutterdragare fullt ut. | |
|
De flesta är nog överens om att de inte krävs så mycket moment för att dra fast hjulbultarna. Men det behövs oftast mycket mer för att lossa dem efter en vinter, därav behovet av en kraftfull mutterdragare. Sedan kan man ofta kompensera en billig mutterdragare med en mycket stor lufttank som kan leverera högt flöde under ett lite länge intervall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.