AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.404

Rimligt pris för 528 f11 med N53?

Sida 1 av 2
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Är på jakt efter en F31 528 och jag föredrar snarare "gamla" N53 istället för den 4-cylindriga MY2012. Det är svårt dock att värdera dom få som finns på marknaden. Har två exempel nedan. Vad tycker ni är ett rimligt pris för dom?

Länk

Länk

Har fått för mig att dessa bilar med N53 är iskalla nu men kanske är lättare att sälja som beggade om 4-5 år än vad motsvarande 4-cylidriga modeller. Vad tror ni om det?
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
För mig är det ingen tvekan, välj den utan M-paket. Är iofs snyggare men absolut inte värd 90.000:- mer. Fattas ju bara HiFi på den andra så är den helt ok. Skulle nog hellre välja en med en 6:a framför en turbo 4.a. Vg priset i övrigt är jag tyvärr för dåligt insatt. Mvh
Verdi
Den med M-paket och komfortstolar ger såklart ett mycket trevligare intryck. Men 90 tusen är för stor skillnad. Mer än skillnaden i nypris?

Skulle nog inte köpa nån av dem. Skulle ta denna Länk om jag ville ha en F11 bensinare.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Har kollat på 535:an men tycker den är lite snålt utrustad samt nästan 6000 mil på mätaren. Är ju svårt förtjust i panoramatakluckan dessutom...;/

Känns nästan som den utan m-paketet är mest prisvärd men den saknar sportratt/m-ratt och hifi. Har haft ett par bilar med minsta ljudet och svurit över det varje gång.
Många tycker att en rak sexa är trevlig, men samtidigt får man inte glömma bort att F11 väger förhållandevis mycket och att N53 har dåligt med vrid. Dessutom går N53 inte lika fint och tyst som N52 på grund av direktinsprutning.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
N53 är knappast klen på något vis och vridmoment är oväsentligt det är effekten och i förlängningen energi som för bilen framåt, N53 har en stor del av sin effekt tillgänglig över hela varvtalsregistret.

//Bjersér
Karl-Hilding
Har inte N53 bättre vrid än N52?
Visst har den det och som ovan bra med effekt i hela registret.
En supermotor tycker jag.
Enda minuset är väl lite hårt ljud på tomgång när bilen är kall.
Att den inte går lika fint?
Ojojoj, den går så jäkla fint mellan 2000-6000 rpm.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Gå på känslan. Klart man vill ha den lite mer välutrustade.

M-Sport paketet är värt massor med sitt fetare utseende, stora grymma 19" hjul, svart innertak, tjock och mysig ratt, m.m....
Komfortstolarna är sjukt komfortabla och borde vara standard i alla F1x. Tyvärr saknar jag dessa i min kärra.
Helskinn är också trevligt och ger en exklusivare känsla.
Navigation Professional är också ett trevligt tillval speciellt som här med hastighetsskylt-inläsning m.m.

Den ena bilen har allt detta.... Den andra bilen har det inte. I min värld är valet enkelt. Andra uppskattar inte utrustning lika mycket som jag och kan därför tänka sig att köpa den snikutrustade 528an.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Håller med dig ,NiKeMaN
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Känns ju bra att höra att ni som åker N53 är nöjda!
Jo, klart att jag är mer sugen på den fina och välutrustade 528:an som står i Eskilstuna, men den känns lite väl högt prissatt. Det skiljer ju ändå 90.000 till den i GBG, och det är ju en hel del slantar. M-bilar har även en med nya 4-cylindriga motorn: Länk

Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Kan du leva med en Sedan och manuell låda, så står det en hos Calquist-bil i Tingsryd med endast 100 mil på mätaren för 419 kkr...tyvärr kan jag inte länka av ngn anledning....men google finns ju ;)
Mvh..

Egentligen borde ALLA köra BMW!
Karl-Hilding: Visst har N53 mer vrid än N52, det hade varit märkligt om utvecklingen gått bakåt. Men eftersom F11 väger 100kg mer och har en 8-stegad automatlåda anser jag att motorn gör sig bättre i E61 än F11. Jag har inte påstått att det skulle vara något större fel på F11 528i, däremot kan man anta att motorn inte upplevs på exakt samma sätt som i E61.

Bjerser: Märkligt påstående att vridmoment är "oväsentligt", med den logiken borde det alltså vara helt irrelevant att "N53 har en stor del av sin effekt tillgänglig över hela varvtalsregistret"? Med en 8-stegad låda som är optimerad för låg förbrukning och därmed låga varvtal är vridmoment av central betydelse.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
N53 har >90% av sitt MOMENT tillgängligt över nästan hela registret (fantastiskt bra!) vilket gör att vill man ha mer effekt ska det varvas mer. Detta sköter automatlådan, som placerar motorn i så lågt varv som möjligt när effekt ej efterfrågas men som växlar ner för att få ner mer effekt=acc när föraren så önskar.

Ett konstant moment över stort område = utmärkt körbarhet,
åttastegad automat = stort utväxlingsspann (nåja, beror ju ej på antal växlar iofs) och steglös anpassning efter behov ekonomi/prestanda.

Härligt med en snudd på kompromisslös drivlina som man både kan puttra runt o köra snålt med men även pressa skiten ur och få motorn att sjunga samtidigt som det rör på sig!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Alexander: Nej för vridmoment, som per definition är ett moment skapat av en kraft och inget mått på effekt, utför inget arbete i sig självt. Arbetet som utförs kan förklaras med formeln P=MxW, där P står för effekt, M står för moment och W står för vinkelhastighet.

För att dra över exemplet till en bilmotor, så har du alltså förenklat Effekt=vridmoment*varvtal. När du antyder att du vill ha högt vridmoment på låga varv, är det alltså hög effekt på låga varv du söker rent praktiskt. Kalla det "lågvarvseffekt" om du så vill.

Som sagt N53 kan leverera en stor del av sin maxeffekt från låga varv upp till höga, och ger gott om kraft även på låga varvtal. Jag kommer inte ihåg de exakta siffrorna i procent men vet att andra användare här kan dem.

//Bjersér
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
NEJ.
Den kan leverera ganska precis TRE gånger mer effekt vid 6000 varv än vid 2000 varv.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Förlåt marin849, jag såg ditt inlägg först efter att ha postat mitt senaste och insåg då vart jag slant med tungan någonstans. Största delen av sitt moment och inte effekt skall det förstås vara. :)

//Bjersér
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

jag är otroligt nöjd med med n53 528i. skulle jag byta till ny idag skulle det troligtvis bli likadan (530i) eller 535i men då blir det turbo som jag helst undviker.
Bjerser: Du har helt rätt, därför reagerade jag på ditt ursprungliga inlägg där du felaktigt påstår att vridmoment är "oväsentligt". Eftersom faktorn VARVTAL rimligtvis inte närmar sig det oändliga kan man inte bortse från faktorn VRIDMOMENT vid uträkning av EFFEKT. Jag kan dock förstå om du blev provocerad av att jag skrev att N53 "har dåligt med vrid" och därför formulerade ett motsägelsefullt svar. :-)

Åter till trådens ämne så skulle jag hävda att det är svårt att spekulera kring värdeutvecklingen, men om jag får spekulera så tror jag att bilen sjunker så mycket i värde oavsett motoralternativ att värdeskillnaden efter 4-5 år inte är särskilt stor. Förbrukningen med N53 tycks vara helt ok så välj det motoralternativ som känns bäst: Länk
Effektkurva N20 vs N53: Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Självklart går inte vridmoment att bortse från enligt den formel jag skrev, vad jag ville få fram är att man inte bör fokusera på vridmoment som om det ensamt kunde svara för vilket arbete motorn kan uträtta. Där av är moment "oväsentligt", tills man omvandlat detta till något i det här fallet användbart.

Vad "dåligt" med vridmoment innebär är lite oklart men jag antog att du menade lågt vridmoment, och det beror förstås på vad man jämför med men en (528i F11 med) N53 är varken klen eller har ett dåligt register.

Du får fortfarande gärna förtydliga vad du menade med ditt första inlägg, vad är det man inte bör glömma bort och vad spelar modellens vikt och momentet N53 kan prestera för roll?

Om du menar att 528i i praktiken skulle ha låg körbarhet, då håller jag absolut inte med dig tyvärr.

//Bjersér
Bjerser: Om vi jämför samma motor i två liknande fordon som väger olika mycket kommer det tyngre fordonet att ha sämre prestanda. Just därför bör man inte "glömma bort" eller bortse från det faktum att det är en viss viktskillnad mellan E60/61 och F10/11. I en stor tung lastbil vill man nå maximal effekt inom rimlig tid och då krävs rejält med vrid på låga varvtal, därför är det inte så lyckat att stoppa in motorn från t.ex. förra generationen M5 i en lastbil även om motorn kan leverera en hög maxeffekt.

Vad bra köregenskaper och bra prestanda är för något är till stor del en subjektiv frågeställning, detta faktum skall jag knappast behöva poängtera. Personligen föredrar jag mycket vridmoment på lägre varvtal, dvs. en typisk dieselmotor. Om man föredrar en motor som levererar en i princip linjär effektkurva är N53 en passande motor, precis som marin849 beskrivit tidigare i tråden. Om man vill ha båda egenskaperna kan N55 i t.ex. 535i vara lämplig att titta närmare på.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Inget illa menat, men fysiken bakom vill jag påstå att jag har koll på så varför vikt påverkar eller varför (ännu värre än S85) en F1-motor inte passat i en lastbil behöver du inte lägga energi på att förklara. :)

Jag håller dock inte helt med dig i ditt andra stycke, det är till en viss del subjektivt men man kan inte heller blunda för att även de minsta bensinmotorerna ger fullt tillräckliga prestanda i en 5-serie. En 520i E61 4cyl. utan turbo till exempel, är kvickare än vad motsvarande 525i E34 var i början av 90-talet och till 100km/h nästan lika kvick som lilla V8an var då och det trots att E61 väger mycket mer. Men nästan ingen påstår att en 525i eller 530i E34 är klena eller har dålig körbarhet?

Jag tycker det är rätt tydligt att LLoydan är ute efter att få tag på en av BMW´s sista klassiska sexor, då bryr han sig gissningsvis föga om att en diesel just på låga varv kan leverera lite mer effekt och att du föredrar det. Och oavsett så är en 528i N53 inte klen, bara för att det finns motorer som kan leverera mer effekt i ett visst läge.

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.