|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada;) Mitt batteri har bråkat med mig ibland och har väll fått laddat de ibland när de har varit som kallast ute, kanske inte så konstigt eftersom de är förmodligen gammalt. Iaf för två dagar sedan skulle jag åka iväg så va de helt dött så fick starthjälp och då tänkte jag att de var lika bra att åka till biltema och köpa ett nytt batteri. Jag monterade det utanför biltema och efter en kort stund var det på plats, dock dagen efter när jag skulle åka till jobbet så var bilen helt DÖD! så jag fick låna en annan och sätta mitt nya batteri på laddning. Nästa dag så funkade det att starta bilen som vanligt och då tänkte jag om kanske batteriet inte varit laddat fullt först men sedan på kvällen när jag slutade jobbet så var det helt dött igen. Fick starthjälp igen men den dog efter jag kört 5 meter så jag fick ta mig hem på annat sätt. Detta batteri jag köpte på biltema har en "lampa" i mitten som ska lysa grönt om den e laddad osv, men i mittfall så lyser den inget.. Nu undrar jag va ni gubbar tror? Har jag lyckats förstöra de nya batteriet jag köpt på något sätt vid montering eller liknande? eller har kanske generatorn gett sig? och isf hur kollar jag den? eller vad fan kan detta vara... Kan ju tilläga att jag har en bmw 325I e36 -92 Mvh Jocke | |
|
Det låter som din generator inte laddar som den ska, kanske i kombination med något som tjuvdrar ström när bilen står. Laddar batteriet och starta bilen, mät sedan batterispänningen med en enkel multimeter. Den bör ligga runt 14 volt om generatorn laddar. Ligger den runt 12 volt laddar den inte. |
|
| Som föregående säger så är de garanterat generatorn som inte laddar fullt! Bara att byta laddregulatorn och gör en mätning efter de! På mina bilar(e30,e46) så visar multimetern kring 12.5v avslagen motor och 14.4v vid tomgång! Mest troligt behöver du inte svarva släpringarna, men skadar inte att plocka lös generatorn och kika! | |
|
Hejsan, har nu provat att mäta och den vissar 14v vid tomgång! Kan de va någon pol på batteriet som gått? som gör att den inte tar imot laddning. mvh jocke |
|
| Hejsan, har ni någon anning vad en ny laddregulatorn kostar? | |
|
Tror de har på Biltema till din och de ligger på c:a 150:-. Som till E46 hade de inte och det gick på c:a 1250:- inkl jobbet för de som bytte på brorsans generator här i Landskrona. Blev att de bytte eftersom de skulle mäta generatorn först osv. Annars tror jag det var c:a 500:- för själva regulatorn. |
|
| Tror som de andra nämnt att den inte laddar som det ska eller att bilen tar tjuvström, men kan ju även vara att det nya batteriet är kass eftersom det verkar som bilen fingerat för dig tidigare med det gamla batteriet. Be någon mäta det och se. Kan ju vara fabrikations fel på det och så fall får du nytt på garantin. | |
| 14v låter lite lite för lågt! När du kör med bilen så kommer den systematiskt att fungera som en dimmer! Lampor m.m kommer att bli svagare och svagare! Allt blir segare om de är kolen som e slut! Laddreggen är aslätt att byta! Vet inte riktigt hur de ser ut på din bil, men går säkert att byta på plats! Men då ser du inte om släpringarna är dålig och behöver svarvas! Kan ju även vara lite annat oxå i generatorn som kan strula, men oftast är de bara kolen som är slut och då byter man hela laddregulatorn! På e30 tar de max 5 min att byta! E46 var de betydligt värre! | |
|
Okej då blir det att inhandla ett laddregulator :) men förklarar detta varför den dör dagen efter den har blivit full laddat av en batteri laddare? Clintan de trodde jag med men jag fick låna ett batteri av en polare som har en 325a med. Spelar det roll vilket märke jag har på generatorn så att laddregulatorn passar osv? :D //jocke |
|
|
va ute i bilen och mätte nu igen, den ligger på 12v vid tomgång och 13v vid 1500-2000 varv. Så eran gissning är regulatorn? men skulle detta förklara att batteriet alltid är dött på morgonen? |
|
|
Du får ta av generatorn först eller om du kommer åt att skruva av regulatorn på plats. Lättast är endå att skruva av hela generatorn, så slipper du strul och kommer samtidigt åt ordentligt. Varför du måste ta av regulatorn är för det finns 2 stycken olika typer och du måste se vilken av dem du har på din bil. Laddar den inte som den ska så tar du bara ström från batteriet till allt som ska drivas av det. Sen om jag förstod dig rätt så bor du även på ett kyligare ställe och det är inte omöjligt att kylan krämar av det sista lilla du har i batteriet över natten och ingen ork för att dra runt motorn dagen efter. |
|
|
Okej då ska jag göra det i morgon clintan! men tycker ju ändå att det inte ska dra ut sig eftersom jag har haft batteriet på laddning i ca 24 timmar och kan det verkligen bara dra ut sig för det är lite kalt ute? Det är ett helt nytt batteri! //jocke |
|
| Tror ni detta verkligen är felet som verkigen gör att ett helt nytt batteri drar ut sig över en natt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.