AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.444

Fundering ang automat på Honda Accord -92

Hej gott folk.
Jag har skaffat en Honda Accord årsmodell -92 med 4-växlad automat. Är mest van vid manuellt växlade bilar och försöker växla upp så tidigt som möjligt när jag kör, typ kring 1400-1800 varv, möjligen tidigare. Men med den här har jag märkt att den är väldigt sen i att växla upp till nästa växel, brukar ligga långt över 2000 varv innan det händer något, ibland uppåt 3000. Är det något jag bör förvänta mig av en automatväxlad äldre bil? Transoljenivån är helt okej. Den är för övrigt snällt och sparsamt körd under alla år den varit i annan ägo.

Om det går att minska varvtalet något vore ju najs, slippa sån hög förbrukning osv..
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Har en 523a touring 99a som rullat 233xxxmil och en honda Civic 94 automat som rullat 10500mil och det går inte att jämföra automatlådorna .
BMW känns ju inte att den växlar och Hondan känns och växlar på högre varvtal , BMW växlar mjukare vid fullt gaspådrag än Hondan vid mjuk körning.
Okej, så pass alltså. Det är inget som är möjligt att justera till lägre varvtal tror du?
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Inget som jag vet om tyvärr , går lite över mitt kunnande om bilar ;-)
Okay. Jag kikar in på nått hondaforum och ser. Kan ju vara bra att veta hur den varit från början om det liksom är medfött eller något som orsakas av typ dåliga tändhattar osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.