AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.827

Ojämt drag i M53 B30 X3'a!

e3
336
e39520it
520dT -14
Hej, har precis fått min "nya" X3'a med 3.0i-motorn och manuell låda, dvs en -04'a.
Tyvärr märker jag när jag fullgas-axar att motorn drar ojämt genom varvtalsområdet.
Det vill säga att kraften varierar. ingen misständning eller så...
Märker det lättast på låga växlar, och märker ingen vid fullgas på hög växel när man ligger på ca samma varvtal.
Några upplagda svar på detta???
Annars går den ju gör-gott: )
e3
336
e39520it
520dT -14
Det är så klart en M54B30-motor i min bil:S
prova ryck ur sladden till luftmassemätaren - förbättring?
"prova ryck ur sladden till luftmassemätaren - förbättring? "
Tänk på att detta kommer generera en felkod som måste raderas innan besiktning, annars kommer bilen bli underkänd på grund utav denna felkod.
ch
129
cheffer
525i -90
Det är inget som kommer göra den underkänd och inget som behöver raderas då det kommer registreras som en gammal felkod, dvs inte aktiv och då spelar det ingen roll :) Testa på! Det kan även vara virvelspjället som är påväg att ge upp.

Den går jämnt på tomgång? Upplever du någon ovanligt hög förbrukning?
e3
336
e39520it
520dT -14
Tackar för svar,
skall kolla luftmassemätaren.
Virvelspjället måste jag nog googla lite om för att kunna hitta...

Tomgången är fin, möjligtvis lite grov gång/vibrationer, men ligger på samma varvtal.
Vibrationerna försvinner på en gång man ökar varvtalet.

Har som sagt nyss skaffat bilen men tycker kanske den tar lite väl med soppa.
Nu är man väl inte riktigt klok om man köper en suv med 3l bensin-sexa och samtidigt hänger upp sej i bränsleförbrukning, men sedan du frågar så...:)
På väg hem tog den ca 1,1l/mil på 100% landsväg i ca 90-130km/h.
Enligt förra ägaren skulle den ta under literen...

e3
336
e39520it
520dT -14
Drog ut kabelen till luftmassemätaren.
Det blev en betydlig skillnad.
draget blev jämnare, och inte minst kraftigare!
Vad kan då detta tyda på? byta mätare?
eller reparera på något vis?
ch
129
cheffer
525i -90
Då får du ta och byta lmm, det är ju ett simpelt jobb att göra själv dessutom. Är ju bra att radera felkoder efter och det kan du be din bmw verkstad göra, ofta kan de göra sånt gratis men inte alla ställen och inte alltid så det är inget som jag lovar.
e3
336
e39520it
520dT -14
Tackar!
då blir det att beställa lmm. ser ut som ett enkelt jobb, men inte gratis. ca 3000,- på schmiedmann såg jag.

Ser at någon med liknande symptom måstat byta kamaxelgivare. Tror jag betäller en sådan också då den kostar en bråkdel av vad lmm kostar, ca 300,-.
Kolla bildelsbasen först. Ett annat tips är Redline s1 i Tanken och sen 7 min på 4500 varv. Gjort susen för ojämn tomgång och betydligt jämnare acceleration för min m54
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.