AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
889

Lufta koppling?

ma
209
marwel
540ia -93
Min bil 525 - 90 12v
Någon som vet hur man luftar kopplingen?

Fråga 2!

Det knarrar o knakar när man trycker ner kopplingen när bilen e varm dock inte när den e kall.

/Marvin 525 - 90 12v
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Har samma problem ! dock fastnar min ibland !
ma
209
marwel
540ia -93
Har du någon aning om vad det kan va?

rsarits
Wrath:Kolla fastsättningen av kopplingscylindern vid bromspedalen.
Marwel: Om det går bra att koppla ur, så har du förmodligen ingen luft i cyl. Om det nu är luft, så är den övre cyl (vid pedalen) självluftande, den nedre på växellådan måste luftas, görs på samma sätt som med bromsar

Micke
ma
209
marwel
540ia -93
Nja jag tror nämligen att jag inte kopplar ut fullt ut.

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Det kan vara knepigt att lufta som bromsarna, eftersom luftnippeln sitter som lägsta punkt. Jag brukar använda en tom tvålpump med slang på och pumpa bromsvätskan "baklänges" genom luftnippeln. Plättlätt!
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Powertoy:Kan du utveckla det där hur du gör mer exakt med tvålpumpen? =)

Har problem med att lufta min koppling får ej bort all luft genom att enbart lufta som man gör med tex bromsarna..har hört att man kan sätta tryck i behållaren och sen lufta och på så sätt få bort luften..nån som vet?

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
--->Roffa..går lika bra med en oljekanna med pumpmekanisnm på...sätt en slang på oljekannan som passar på luftningsnippeln på kopplingscylindern och pumpa tills det inte kommer några luftbubblor i påfyllningsbehållaren.
Använder själv en typ av vakumsug (köpt på micro)som man kopplar till en kompressor och som alltså suger ut luften via luftningsnippeln. Klart bästa metoden tycker jag.
Använde förr den typen som som trycksatte behållaren, men slutade med den sedan slanganslutningen lossnat ur locket med resultatet att bromsvätskan stod som en fontän upp ur hålet. Ska kanske tilläggas att bilen det gällde hade vätskebehållaren placerad INNE i kupe'n och eftersom jag själv låg under bilen så tog det en stund innan jag lyckades ta mig fram och få stopp på det där :o(
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Okej..ska testa det där med att pumpa in olja bakvägen.

Tack för hjälpen! =)

//Roger
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Nu är kopplingen fixad..var ju simpelt när man visste hur man skulle göra..pumpade in olja bakvägen.

Började bli desperat när man vart utan beemern i snart 1 vecka.

Tackar än en gång! =)

//Roger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.