AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.807

vatten på golvet pass.sidan fram, dörr eller vindruta?

ar
4
arbogakg
X5-04
525i -90
kommer in vatten på pass.sidan på golvet, även när bilen stått still. finns det några andra alternativ än rutan eller dörren det kan komma in i kupen, det verkar komma nånstans mellan dörren och handskfacket, frun såg att det droppa därifrån. nån som har nån ide ??
Sk
47
Skalmannen
BMW X5 -06
Bakom panelen på a-stolpen går dräneringen från tak luckan.
Slang från luckan övergår till metallrör. Kan dela sig där och läcka.Då rinner vattnet efter sidan och ut framför dörren på mattan. Svårt att se med ögat men torka "väggplåten" vid golvet ren och håll ett torrt papper där medan du häller vatten i takluckans främre dränering.
ar
4
arbogakg
X5-04
525i -90
stort tack skalmannen du hadde helt rätt vattnet rann in när jag hällde vatten i dräneringen.
bl
36
blackadder
BMW X5 3.0d - 08
Audi RS4 Avant - 13
Jag tror jag har samma problem på min bil men jag har en dum fråga. Var sitter själva dräneringshålet. Jag har öppnat upp min taklucka och jag kikar in men kan inte se något hål någonstans som liknar ett dräneringshål - lite tips kankse, eller ännu bättre en bild.

Thanks,
Sk
47
Skalmannen
BMW X5 -06
Dräneringen sitter i främre hörnen. Framför skenan. Hålet vinklat lite nedåt.
Kan vara svårt att se om man inte tittar rakt uppifrån.
bl
36
blackadder
BMW X5 3.0d - 08
Audi RS4 Avant - 13
Tackar, måste varit blind första gången jag tittade. Har nu hällt lite vatten på båda sidor och kan konstatera att förarsidan funkar fint medans passagerarsidan inte är helt med. Det rinner ut under bilen men långsamt och vattnet blir kvar en liten stund uppe vid takluckan innan det försvinner. Så en rensning av kanalen är nog nästa steg.

Fråga, kan man "rensa" den själv, eller ska man låta BMW göra det?
Vid kraftigt regn så har jag även haft läckage inne i kupén (inte mycket men irriterande nog) - innebär det att man måste göra mer än bara rensa dräneringskanalen?

bl
36
blackadder
BMW X5 3.0d - 08
Audi RS4 Avant - 13
Tackar, måste varit blind första gången jag tittade. Har nu hällt lite vatten på båda sidor och kan konstatera att förarsidan funkar fint medans passagerarsidan inte är helt med. Det rinner ut under bilen men långsamt och vattnet blir kvar en liten stund uppe vid takluckan innan det försvinner. Så en rensning av kanalen är nog nästa steg.

Fråga, kan man "rensa" den själv, eller ska man låta BMW göra det?
Vid kraftigt regn så har jag även haft läckage inne i kupén (inte mycket men irriterande nog) - innebär det att man måste göra mer än bara rensa dräneringskanalen?

Sk
47
Skalmannen
BMW X5 -06
Ta loss inredningen på a-stolpen. Där övergår slangen till ett metallrör. Tror du har felet där. Lätt att fixa.
ar
4
arbogakg
X5-04
525i -90
lät bmw göra det, min läckte på bägge sidorna, kostade 2000 kr ca. försöker nog själv nästa gång det läcker. det var MYCKET vatten under mattorna ca 5mm, tog en vecka o torka med byggfläkt
bl
36
blackadder
BMW X5 3.0d - 08
Audi RS4 Avant - 13
Hur svårt är det att ta bort panelen själv?
Sitter det inte airbag innanför t ex?

Kan jag spara 2000:- gör jag det gärna.

Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Busenkelt att fixa själv, om man e försiktigt lagd. Jag gjorde som nedan med fullständigt intakt inredning.
OBS! Det finns Airbag i de flesta Astolpar och jag vet inte hur man skyddar sig mot ofrivillig utlösning, för mig var det kris och jag chansade att den inte skulle lösa ut.
Och detta gick utmärkt.Men rekommenderar ingen att göra detta utan att läsa på hur man egentligen bör göra.

1.Demontera klädsel till A-stolpen. Sitter en skruv under airbagskylten, samt ett par plastclips.( Jag var orolig att airbagen skulle lösa ut och bryta av mig mina armar, men den gjorde inte det trots att jag hade strömmen på) men bara för att det gick för mig så betyder det ju inte att den kanske inte löser ut för dig. Så kanske det är bäst att göra bilen strömlös!!)
2. Demontera solskydd. Sitter med två skruvar På fästet och två på själva skyddet.
3. Demontera panelen som sitter vid bältet. Sitter med plastclips, på min x5 var det bara bända loss försiktig i toppen.
4. Bänd ner innertak försiktigt. Du får inte ner det mer än att du kan få in handen, vill du lossa mittkonsolen och lampan kanske du får mer utrymme, men det behövs inte om man är försiktig.
4a. Kontrollera att det inte är veck på slangen eller att den lossnat från dräneringsanslutningen uppe i luckan. Följ slangen ner i À-stolpen, kontrollera att den inte är veckad. Dra lös den från den från övergången till metallröret, prova blås uppåt. Jag stack ner en drag fjäder i metallröret och rensade försiktigt. Monterade tillbaka slangen i metallröret.
5. Provhäll vatten och kontrollera att det rinner igenom och är tätt.
6. Återmontera i omvänd ordning.

Detta tog inte mer än 1.5 timmar att göra för mig på en X5 igår 14/5, det enda som man skall tänka på är att kontrollera så man inte bryter sönder något, samt se hur sakerna skall fästas igen.
Jag får oxå in vatten, men jag har ingen taklucka.....kommer inte ifrån dörren eller vindrutan......:( dräneringsslangen ifrån ACn, går den på kardantunneln på passagerarsidan?
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Var blir det bött, tydligen ska det kunna rinna in via dörrarna om vattentätningen blivit dålig bakom panelen.
Panoramatak har en tendens att läcka.
Ac'n vet ja inte. Men om det kommer kring handskfacket/pedalställ ska det kunna komma från dränering vid vindrutan.
Under mattan mot karossen på passagerar sidan. Det kommer inte ifrån dörrarna eller vindrutan. Det kommer inte på vintern, så jag misstänker att det är något när ac går på sommaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.