AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.128

E-39 läcker kylarvätska bakom vänster framhjul, ingen värme.

mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Efter att ha lämnat bilen till mekonomen för kylvätskebyte uppstod ett läckage. Vet inte exakt var, men har plockat bort kupéluftburken på vänster sida och där under bromsvätskebehållaren försvinner det ner två rör bakom hjulhuset, torrt ovanifrån. Kollade istället underifrån och lossade bara innerskärmen en liten aning för att kika in, och där uppifrån ungefär där rören borde komma ner droppar det kylarvätska. Vad är det som sitter där i mörkret oåtkommligt :)? AC? Latentvärmare? Det är ju alltså på utsidan av torpedväggen men bakom hjulhuset. Slangarna till värmepaketet går ju in genom torpedväggen nästan mitt bakom motorn så dem är det inte.

Samtidigt har värmen i kupén börjat strula. Den kan värma lite emellanåt, men för det mesta kommer bara kalluft. Kan det vara så enkelt att läckaget släpper in lite luft som stiger upp till värmepaketets kylvätskeventiler eller är det långsökt?
AC:n kyler bra och det kommer inte in fukt eller glykol-lukt i kupén.

Nån som vet vad som sitter där bakom hjulhuset som kan ha gått läck? Är det isåfall troligt att det orsakar värmeproblemen?

Tack på förhand // Micke
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
går det att peka ut någon "skyldig" på bilderna?

Länk

FAF
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Långskott men har du bensinvärmare? Har sett Webasto monterad bakom innerskärmen på vänster sida.
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Men tusan.... Kan jag vara så korkad att jag har bensinvärmare utan att vetat om det?!! Jag som monterat motorvärmare förra vintern..grrrr.

Jättebra länk du skickade FAF, tack. Jag klickade runt bland alla skisser och kan egentligen bara hitta "parkeringsvärmaren" som kan vara monterad där. Lite svårt att se på skisserna hur allt är monterat i verkligheten, men är det som jag gissar kan det vara läckage från nr. 2,3,4 eller 11 eller kopplingarna därikring i länken nedan, OM jag ens nu har bensinvärmare i bilen. Det skulle iofs förklara en hel del rörmokeri i motorrummet som jag kliat mig i huvet över och undrat vad fan det gör för nytta :D.

Länk

Finns det enkla säkra sätt att veta om jag har bensinvärmare? Har inte sett nån inställning för den på panelen i alla fall. Restvärmeknapp har jag ju men den har väl inget med det att göra. Ställs de in helt från fjärrkontrollen? Den jag inte har :)
Det skulle inte förvåna mig om bilen har bensinvärmare egentligen, då jag tyckte ifrån början att det var märkligt att en så välutrustad svensksåld bil saknade motorvärmare när jag köpte den.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Slå in din WIN här Länk för utrustningslista.

Annars bruka det sitta en typskylt för Webaston på vänster innerskärm.

Den styrs från menyerna i BordComputer/Navi.

Länk
Länk

ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
under bromsvätskebehållaren försvinner det ner två rör bakom hjulhuset

når bilen har Webasto (bensin).
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Om du har latentvärme är det nedan grejer som sitter bakom vänster framhjul.

Länk
Länk

mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Tackar för alla tips. Ska plocka bort innerskärmen till helgen och se vad jag hittar. Jag tror dock inte det är någon bensinvärmare, det stämmer inte överens med funktionerna jag har i "boardcomputer". Korkad fråga kanske, men var hittar jag "WIN" koden till min bil?

Latentvärmare tror jag inte är omöjligt att bilen har dock! Bilden olaO lade upp visar ju ett jädrans rörmokeri där jag sett att det läcker ifrån med, så det är ju ganska troligt.
Dessutom har jag läst i Haynesboken att vid kylvätskebyte så ska man göra en extraprocedur om man har latentvärmare. Systemet ska trycksättas till 1,4 bar och man ska koppla in nåt BMW-specialverktyg osv osv... Knappast något Mekonomen skulle ha gjort va? Och problemen uppstod just när de bytt kylarvätska.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

VIN hittar du på höger fjäderbenstorn, i registrerigsbeviset eller genom att sitta kvar här vid datorn och knappa in ditt reg.nr. hos transportstyrelsen: Länk

mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Tack för all hjälp. Visst har bilen latentvärmare, helt säker nu, och det är med största säkerhet spärrventilen eller anslutningen till denna (nr 9 i olaA:s länk) som läcker. Plockade av innerskärmen idag och kikade. Sitter dock en plastkåpa till framför denna ventil så jag såg inte om det läcker om anslutningen eller ventilen i sig.

Hur som helst, när det nu trycker ut vatten där, kan det bero på att systemet ej är trycksatt korrekt efter kylvätskebytet? Så jag inte lägger mer jobb på att byta eller laga läck om problemen ändå kvarstår tills "proceduren" med tryckutjämning etc är gjord menar jag?
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Tack för all hjälp. Visst har bilen latentvärmare, helt säker nu, och det är med största säkerhet spärrventilen eller anslutningen till denna (nr 9 i olaA:s länk) som läcker. Plockade av innerskärmen idag och kikade. Sitter dock en plastkåpa till framför denna ventil så jag såg inte om det läcker om anslutningen eller ventilen i sig.

Hur som helst, när det nu trycker ut vatten där, kan det bero på att systemet ej är trycksatt korrekt efter kylvätskebytet? Så jag inte lägger mer jobb på att byta eller laga läck om problemen ändå kvarstår tills "proceduren" med tryckutjämning etc är gjord menar jag?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
micro, hur gick det?
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Njo... vi får se. Jag kollade runt på bildelsbasen och åkte ut till returbilen/kungsåra för att hitta en beggad spärrventil, förgäves. Kan inte hitta nån begagnad. Så jag åkte till M-bilar här i Västerås, som ska ha 2200kr för en ny ventil. Eftersom jag ändå inte kan trycksätta systemet utan specialverktyg så får de byta ventilen och lufta/trycksätta systemet med, 5500kr totalt med arbete och material.... surt :(. Har en tid på torsdag, så om ingen här har en annan genial plan blir jag fattig inom kort.

Anledningen till att kupévärmen strular tror de på M-bilar sannolikt beror på att det är luft kvar i systemet, vilket jag också skulle tippa på. Det är ju knappast troligt att Mekonomen gjort trycksättnings/luftningsproceduren enligt konstens alla regler, vilket verkar nödvändigt när man har latentvärmare.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Som jag ser det så borde du få pengar tillbaka från Mekonomen, alt. att de rättar till sitt misstag. Har du pratat med dem?

/H
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Kan uppdratera lite om hur det gick bara. Lämnade bilen till M-bilar, som konstaterade att den extra cirkulationspumpen som också sitter nere vid ventil/slangjungeln var trasig. Denna skulle kosta 5300kr plus arbete att byta. Lite onödigt dyrt att laga med tanke på att jag både har varmgarage hemma, motorvärmare och elstolpe på jobbet. Så de kopplade förbi hela systemet istället. Tydligen fick även de problem med att lufta ordentligt så de hade bilen nästan en vecka innan de fick ordning på kupévärmen.
Men nu funkar det och det kostade 2900kr.
Latentvärmaren och alla ventiler och sånt sitter kvar. Så springer jag på en cirkulationspump nån gång går det att koppla in allt igen, men jag tvivlar på att det händer.

Angående pengar tillbaka från mekonomen... Har inte pratat med dom om saken. Visst, luftningen misslyckades de med, men läckaget kan man nog inte klandra dem för. Sånt som kan hända när det börjar rinna färsk vätska i systemet antar jag. Sköljt bort gammal skit som tätat så att säga :).

Däremot hade de nollställt serviceindikatorn istället för att släcka "klockan" för broms/kylvätska. När de bytte bromsvätskan har nån klåpare tryckt/vikt tillbaka kupéfiltret åt fel håll, man ser helt uppenbart att det inte passar uppåner.... suck. De gav mig fel torkarblad över disk när de slagit på regnummer (irriterande när man kommer hem å ska byta på):, MC-batterit jag köpte gick sönder första veckan, fick ett nytt som funkat bra dock.
Lite väl mycket "småstrul" bara nu sen i somras. Har alltid haft bra erfarenheter från dem tidigare, så jag hoppas bara de har en "formsvacka".

Någon som förresten vet nån bra icke autorierad "BMW"-verkstad här i västerås nuförtiden?
Förr var väl aros auto bra på bmw, är de det fortfarande?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.