|
|
|
|---|---|
|
Äger sedan 1 år tillbaks en 330Ci -03, faceliftad, och har börjat fundera lite på hur den egentligen är utrustad när jag tittar på andra 330Ci:s på blocket.. Min är dansksåld och medtagen som flyttgods. Det jag tycker är lite underligt är att den varken har farthållare, multifunktionsratt, klimatanläggning, skinnklädsel samt att den har enklaste cd-stereon. Fått för mig att 330Ci var rätt välutrustad som standard, och det är ju den bilden man får när man tittar på blocket också. Kan man välja bort standardutrustning när man köper ny bil? :) Kan ju tyckas vara en ganska ointressant fråga, men lite nyfiken är jag :) | |
|
Det beror på att Danmark har svinhöga skatter (cirka 180% extra per krona). Det är inte samma standardutrustning i alla länder. ------- //Lövet |
|
|
Danmark har kanske EU:s högsta skatter på bilar, det gör att tillverkarna strippar dom på utrustning för att få ner priset (skattebasen). Därav din något spartanskt utrustade bil. Som kuriosa kan jag berätta att 2005 hade jag en ny V70 diesel med automat, nypris 350'. min (dåvarande) danska granne berättade att den kostade över en miljon i Danmark. Calle |
|
|
Normalt sätt behöver man lägga massor på tillval för komma upp från nivån din är på fortfarande är till exempel farthållare tillval på en ny 335i E92 (gäller även Sverige). Det är fler Danskar som inte väljer några tillval jämfört med de flesta andra länder eller väljer att få det monterat innan leverans av den Danske återförsäljaren. Så nej man kan inte normalt välja bort utrustning utan första köparen valde helt enkelt nästan ingenting , Reverse CDspelare kostade €450 extra i Tyskland. Det jag har vet man har kunnat välja bort är emblem, taklucka (USA där det är standard), 3dje bromsljus (96-98års E38/E39) och airbags (på E34/E36). Dansksålda brukar vara riktiga tomhylsor 5 av 6 Dansksålda E61 550iAT pre LCI saknar xenon dock har dem värmesitsar vilket den sjätte i övrigt välutrustade saknar. Kika på schwacke.de vad som var tillval på 330CI-03B. Stephan |
|
|
Visst är det som de andra säger, Danmark har en minst sagt bilfientlig skattesats eftersom bilar klassas som en lyxartikel. Vi skall vara väldigt tacksamma så länge vi har kvar Volvo och dess underleverantörer på hemmaplan samt att MP+V hålls långt ifrån makten så vi inte hamnar i samma sits... Därför är de flesta bilar helt strippade på utrustning, sedan är det vanligt att eftermontera utrustning via BMW för att på så sätt slippa ännu mer straffskatt. BMW Danmark eftermonterar i princip "allt" efter kundens önskemål. Kolla priserna på www.bmw.dk, tror min egen X3 startar på 750,000 strippad och då snackar vi dessutom danska kronor. Jag har full förståelse för att danskar med en gnutta bilintresse väljer att flytta till Sverige och sedan besöka landet för att arbeta i eller hälsa på släkt och vänner. |
|
|
Oj, ja, det var faktiskt "värre" än vad jag trodde. En 330ci kostar idag ny 784.000 i Danmark och i Sverige 421.000. Sjuk skillnad! Man får se de ljusa sidorna, mindre utrustning = lättare bil.. :) |
|
|
OT och ursäkta alla danskar men: Vilket jävla sjukt land/system som straffar alla bilintresserade med dessa staffskatter. Så om man ser någon glida runt i en M3:a eller en M5:a i DK så är denne antingen kriminell eller multimiljonär då? Kan man säga så :) BMW M-POWER |
|
| Finns andra intressanta bieffekter av diskuterade skatter, alla lastbilsreg Porsche Cayenne / Range Rover et.c. (Gula skyltar, inget baskäte) i DK t.ex. | |
|
GINO: Jag har arbetat i Danmark i 5 år och under den tiden sett EN M3 (E46) med danska skyltar. Ännu ingen M3 E9X. I Sverige står de parkerade utanför var och varannan kvarterskrog ;-) Så svaret är "ja" på din fråga :-) Troligen hade de fått in minst lika mycket pengar i skatt om de tog bort lyxskatten helt då folk istället skrotat bort sina gamla Vectror och Mondeos och köpt nya/nyare bilar. Säkrare och bättre för miljön. Men det är inte "the danish way of thinking" direkt... |
|
| Jag kanske skall tillägga att jag har en dansk far och många danska vänner som ligger mig varmt om hjärtat så jag hyser inget agg mot vårt kära grannland i övrigt. Tvärtom har det många fina sidor, dock är inte bilskattesystemet ett av dem... | |
|
Tycker bilskattesystemet är så trubbigt i Danmark. Det är skyhög skatt på allt, oavsett om det har miljöpåverkan eller inte. Men ingen skatt alls om det monteras av återförsäljaren. Helkonstigt. Den norska skatten som baseras på co2 är åtminstone någorlunda förståelig. Dessutom har deras nivåer sänkts i flera omgångar. Där beskattas utrustning som bidrar till högre co2 högt. Annan utrustning bara normal moms och sedan viss skatt på beloppet. ------- //Lövet |
|
|
Hmm jag hittar ett enda land med ett högre pris för en M3 E92 än Danmark nämligen Singapore dock har deras högre utrustningsnivå Norge är trea efter Danmark. I dem asiatiska högkostnadsländerna brukar det i motsats till Danmark ingå rätt mycket utrustning medan det i Danmark är ännu dyrare att lägga till extrautrustning. Hong Kong; 1 196000kr (DKG) Japan 889939kr(DKG) Grekland 984803kr Danmark 1 865709kr Indonesien; 1 300000kr Malaysia; 1 708000kr Norge; 1 724412kr Finland 1 200464kr Tyskland 622290kr Schweiz 660689kr Nederländerna 1 172305kr USA 435940kr Sverige 679000kr Singapore 2 298741 (Competition package) Vi kan nog vara rätt tacksamma över att ha nordens lägsta bilpriser. Stephan |
|
|
Lövet: Känner jag danskarna rätt resonerar de som så att eftermonterad utrustning i Danmark utförs av dansk arbetskraft vilket gagnar inhemsk ekonomi än att en montör i Sindelfingen eller någon annanstans gör det. Därför straffbeskattas inte extramonterad utrustning. Ett ganska primitivt sätt att försöka få fler folk i arbete genom att göra något mer omständingt än det egentligen behöver vara... Vi hade faktiskt fram till i mitten på 90-talet en bilaccis (extra bilskatt) i Sverige ovanpå momsen som togs bort för att få igång nybilsförsäljningen. Kom inte ihåg hur hög den var men minns att jag läste en artikel att försöljningen faktiskt tog fart efter att den avskaffades, om än från blygsamma nivåer. |
|
|
Kristoffer_L: Skrämmande läsning, hur roligt är det med massa opel och fordar runt omkring sig på vägarna :) BMW M-POWER |
|
|
Är det samma höga skatter på taxibilar i Danmark? Den absolut vanligaste taxibilen i Köpenhamn är MB E-klass som ju inte direkt är en billig bil. Jag upplever det dessutom som relativt billigt att åka taxi där (mitt senaste taxikvitto från i förrgår är på 76 DKK för drygt 2 km inkl. framkörningsavgift på 36 DKK) så skatten på en ny taxibil torde vara låg för att åkarna ska få det att gå runt? Kristoffer_L: Jag såg både en M3 E46 och en MB C63 AMG så sent som förra veckan :) /Masten |
|
|
Skatten är så låg på taxi att chaufförerna kan sälja bilarna med vinst efter 2 års körning ungefär. (Så var det iaf sist jag åkte med en dansk taxichaufför) ------- //Lövet |
|
|
Precis, för taxiägare så gäller i princip bara vanlig moms (dvs svenska priser) så därför blir det relativt god ekonomi att välja en lyxig E-klass. Billigt vet jag inte om jag tycker det är men ungefär som i Malmö med seriöst bolag. Oj, har aldrig sett en AMG merca med danska skyltar. Däremot brukar jag spana efter lyxåk på väg till jobbet - ser i bästa fall en Jagga eller Q7 med vita skyltar bland alla Aygos och Punto... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.