|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som har kunskap, lust och verktyg för att deaktivera RDC (Däcktryckskontrollen) på min E38a? I Stockholmsområdet, gärna södra sidan. | |
|
Det kanske får bli i Göteborg? :-) Ut o glida lite, bara. Aldrig fel med en e38... BMW Scanner blir ju billigare, förstås. /Lennart |
|
|
Hur gick det? Hittade du någon? I Stockholmsområdet borde det väl kunna vimla av hjälpande händer. Men om inte, finns det minst två i Göteborg... :-) /Lennart |
|
|
Tack för ditt erbjudande, men då får jag nog köpa min egen scanner. :) Annars verkar det trögt med hjälp i Stockholm. |
|
| Om bmw scanner klarar biffen så kan jag hjälpa dig. Finns i tyresö. | |
|
jocke_gbg; Underbart, kan du PM´a mig ditt nummer så kan vi kanske komma överens om nått vettigt. |
|
| Du har PM | |
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Jag önskar också att få bort min RDC i E38an. Kan lätt ta mig till Gbg för det. |
|
maverick....: Du har PM /Lennart |
|
|
Nån som har lust att guida mig lite grann i detta? Jag har kabel och verktyg och har kodat lite i en E60 tidigare men det var länge sen. Ska man in i VO även på en E38 och ändrat allt som har med RDC till nicht_aktiv på ett ungefär? |
|
|
Turbovin: Vad du menar med VO, vet jag inte, men du skall till ljusmodulen, LCM, och där till Check Control Module, CCM, (om jag minns rätt). Jag släckte RDC med BMW Scanner där. En gång på min egen bil, som gjorde oväntat motstånd men gav upp till slut, och en gång på Mavericks bil. Den gången gick det planenligt. Eftersom du citerar "RDC_nicht_aktiv", får jag intrycket att du kör INPA. Det här hittade jag inför min egen övning på ett tyskt forum. Det gäller då INPA: "e38: daten liegen im LCM.... 3 werte muss man ändern: RDKS nicht_aktiv REIFEN_DEFEKT nicht_melden REIFENCONTR_INAKTIV nicht_melden" Hoppas att det hjälper. /Lennart |
|
|
Jag kanske har förhastat mig lite? Jag har tillgång till detta Länk INPA och NCS Expert Men jag kanske behöver ha BMW Scanner samt kabel för 20-pins uttag för att koda detta på en E38? Har bara kört NCS Expert på en E60 som sagt. |
|
|
Det skall gå att använda INPA, men, som du säger, i det runda tjugu-poliga uttaget i motorutrymmet. (OBDII-uttaget i kupén kan bara läsa ut miljödata. Det blev "fullärt" först ca 2002, då också det tjugu-poliga togs bort.) Själv har jag dock inte försökt med INPA just i RDC-sammanhanget - jag lite för förtjust i BMW Scanner... :) Men om du vänder dig direkt till OlaO, tror jag att han gärna beskriver för dig hur du skall göra med INPA. Å andra sidan kanske det var just det tjugu-poliga, som var haken? /Lennart |
|
|
Jag har inte en adapter för 20-pins uttaget till INPA-kabeln så jag ska nog köpa BMW Scanner-paketet istället. Verkar ganska mycket smidigare att koda i trots allt. |
|
|
Den adapterkabel, som du behöver både till INPA och till BMW Scanner, med en OBDII-hona i ena änden och BMW:s runda 20-pins hane i den andra, får du komma ihåg att beställa särskilt. Den finns hos OlaO, men ingår kanske inte som standard i paketen. /Lennart |
|
|
Turbovin, bara att du hör av dig via annonsen, du kan ha grejerna på måndag-tisdag. Otroligt lätt att koda detta med BMW-scanner. Max 5 minuter. Det som troligen tar längst tid är att starta datorn ;-) Numera har jag drivrutiner även till 64 bits operativ inkl Windows 8 så du kan köra detta på i princip vilken dator som helst. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack men jag avvaktar nog lite. Den ska in på omlack av huv i veckan så hinner inte greja med det nu ändå. Men jag hör av mig inom snar framtid :) Tackar för svaren. |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Vill bara meddela omvärlden att Lennart hjälpte mig få bort RDCn ur E38an och den har inte plingat en endaste gång sen dess. Mycket lycklig över detta då bilen "pling-lös" nu sedan nåt år tillbaka. =) Det går alltså att få bort! |
| Jag fixade det själv med hjälp av BMW Scanner :) Inga större bekymmer med rätt programvara :) | |
| Nån i relativ närhet till Norrköpingsområdet som kan hjälpa mej att fixa detta på min 00:a? Hatar pling i bilen :D | |
|
Karlsson72, jag vet en bra kille. Jag kollar med honom och återkommer. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.