|
|
|
|---|---|
|
Har somsakt optimerat (chippat) min 335a nu och känner att det kanske är lika bra att hälla i ny och frisk olja i motorn nu när den kanske kommer gå lite hårdare. Men har ingen oljesticka, är det bästa sättet att försöka fånga upp varända droppe olja, mäta upp den och hälla i lika mycket om digitala mätaren visa rätt innan?, för tänkte om ja häller i 6,5 liter olja som de ska va och det är några deciliter kvar i motorn här och där kanske jag får för mycket olja? Var sitter oljefiltret? Och tillsist castrol 0w-30 eller 5w-30 castrol säger 0w-30 är den bästa, men vad är skillnaden? | |
|
Den elektroniska mätaren funkar nog rätt bra, toleransen mellan högsta och lägsta läge brukar vara 1L Så om den är specad för 6,5 så kan du ju hälla i 6,4 till att börja med ifall något skulle vara kvar. Om du ser till att oljan är riktigt varm när du tappar ur den så kommer den att flyta lättare och därmed tömma lättare. Jag har dock aldrig bytt olja på min själv så någon annan här på forumet kan säkert ge mer råd. Kring just volymen du skall hälla i. Nu inför vintern så tycker jag absolut att du skall satsa på 0w-30 oljan, smörjer bättre vid lägre temeperaturer som kommer nu till vintern. Det står lite om olika oljor på följande tråd också Länk /DJ |
|
|
Shirak: Det är inte så noga på ml eller dl hur mycket du har i. Bilen drar lite olja (ca 1l per 2000 mil i vilket fall). Som DJ säger så har du ca 1l mellan låg och hög i den elektroniska mätningen. Pytsa i lite mindre än vad den ska ha om du är orolig, kolla nivå , kör varm och fyll på så du får ca max enligt mätaren dagen efter. Filter når du enkelt från ovan och är det runda locket som sitter mellan luftkanalen och motorkåpan. Angående olja så gör du nog rätt i att köra vad BMW rekommenderar, 0w-30 Castrol är något fördelaktig vid kyla och mkt kallstart. 0W är mer lättflytande kall och smörjer därför bättre vid kallkörning. Med din osäkerhet skulle jag nog dock rekommendera att lämna in den eller iaf göra bytet med någon som gjort detta förr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.