AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.999

Vad ska man göra med e39an? Rost och andra tråkigheter

Då har jag haft e39an i ca 7 år...Inhandlades för 145k.

Nåväl läget ser ut så här, var och besiktigade igår och fick en krysstvåa för oljeläkage ifrån motor... Det är inte mycket olja som har läckt ut, det har jag bra koll på då jag alltid servar själv och alltid kollar oljan när jag tankar.

Servar den en gång / år med olja och nytt filter och behöver aldrig fylla på olja under tiden, den har varit lite blöt där under ett bra tag, misstänker att det kan vara ifrån servobehållarn som hade dålig packning och därmed läckte..

Sedan en annan tråkighet är ju rosten som har kommit i bagageluckan samt förardörren (längst ner på denna) samt lite rost på en skärm där bak...

Till det som är bra då... har fixxat absenheten förra året, har helt nya vinterdäck, besiktigad, driftsäker, bytt bränslepump...

Måste säga att bilen har varit bra men har lite funderingar på att kasta in hand-duken inom kort...

Jag har nog lagt ut 15k på reparationer på 7 år och varav dessa 15 har 10k varit det senaste året...

Nu verkade det dock som att jag slapp några reparationer detta år enligt besiktningen iaf...

Det som tar emot att byta bil är givetvis vad man får för denna bil som man vet rullar..

Lite kryptiskt inlägg men frågan är egentligen, om man ska fortsätta att rulla i den...hade ni då ordnat till rosten? läckaget är inget att oroa sig för då det kanske handlar om 1-2 dl som har runnit ut enligt besiktningsmannen, har aldrig sett någon olja under bilen när den har stått parkerad nämligen, vet att jag även har sölat när jag har servat ibland .

Laga rosten eller bara skita i det och fortsätta att åka? Bilen är som sagt 12 år gammal och har gått 25 tusen mil ca
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är i ungefär samma sits, men med ca 18´ mil. Har också haft kärran i 7 år. Jag kommer slänga in en hel del pengar till våren och fixa till den för ett par åt till i tjänst. Det är ganska mycket bil kvar trots åldern känns det som och de slantar man får idag för en E39 kan jag både ha och vara utan ;)
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
2000 års modell, värde mellan 20 och 35 beroende på motor och skick. Det säger väl sig själv att du kommer få en kostnad/förlust på minst 110 papp om du säljer den. Jag hade samma tankar om min 523a men jag lagade den för 2-3 papp så får den rulla och förhoppningsvis igenom godkänd besiktning på måndag :)

Servoslangen skär du av 1 cm och drar dit men en ny slangklämma sen upphör läckaget om det är vid behållaren det läcker.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rosten har jag redan gett upp på E46:an, men maskinellt går den bra och chassit är fräscht med nya delar i både fram- och bakvagnen...jag kör på tills den "rasar". Har gått dryga 37´mil nu.

Får nog knappast några pengar om jag säljer den och jag hittar definitivt ingen bättre bil för pengarna, så den får rulla vidare som pendlarbil.

Angående läckande servobehållare - det är troligen slanganslutningarna under behållaren som läcker! Brukar gå bra att lossa slangarna och kapa av någon cm och sätta tillbaka dem igen, så blir det oftast tätt igen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Kul med alla snabba svar, ser att många sitter i samma sits, är riktigt sugen på en e90 325 just nu men inväntar dock att två utav våra tre barn fortfarande sitter i stora bakåtvända bilbarnstolar, minst en av dessa måste byta till en "fyraårsstol" innan det blir bilbyte...

Det är bara förardörren som är som kex, resten av rosten jag beskrev är ingen fara förutom själva glasluckan till bagageluckan...

Bilen kanske betingar värdet 20-35 som du nämnde ovan, men har bra mycket mer utrustning än många nya bilar... t ex svart sportskinn, elstyrda stolar... Men vad ska man vänta på? i om att jag inte vill sälja för 20-35 så måste jag ju nästan ställa in mig på att invänta ett totalhaveri t ex att motorn ger upp och det inte är försvarbart att reparera denna dvs det blir skroten...

Iofs kommer snart frugan också ta körkort inom kort men frågan är om man ska ha två bilar... ja många tankar blir det:P
Vidare ang servobehållarn så ser jag ju att det är torkat kladd på själva behållarn, har köpt ett nytt lock med packning och precis satt på det, får se om det fungerar... tycker att om det vore slangen som läckte så borde inte själva behållarn vara kladdig, det ser ut som att det kommer ovanifrån, dvs ifrån öppningen....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det brukar kladda lite från locket också, men det är inte det lilla som gör att det droppar olja.
Kika på slangarna under behållaren!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Är tveksam till att det är servoolja, tror mer på att det är oljefilterhusets packning mot blocket, tror jag det heter.
Jag hade samma läckage under på min och den läckte där samt ventilkåpspackningen var gammal. Bytte det på Bmw för ca 4000 tror jag det var.

Det är väl knappast mycket att lägga 15000 på rep under den tiden ?

Lite rost på bakluckan är bara att slipa rostskydda och lacka, så är det borta ett tag till, dörren också, det kryper väldigt sakta !

Karl-Hilding
Om du haft bilen i 7 år och bara lagt ner 15´i reparation så är det väl inte så mycket att orda om?
Laga rosten för ett par tusen så det ser bättre ut och fortsätt kör med den.
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Var i liknande situation i fjor när min bil fyllde 10 år och 20000 mil. Jag åkte till roskskyddsfirma för att få ett utlåtande kring rostläget på bilen vilket kostade ca 200 kronor. Svaret var att den fortfarande är möjligt att göra en bra rostskyddsbehandling och vi ringade in de rostproblem som bör åtgärdas innan behandling. Rostfix, lack och underredsbahandling kostade totalt ca 10000 kronor och det innebar för mig att jag beslutade behålla bilen ett bra tag till och underhåller den proaktivt därefter. Numera ser man ju fler F11 på vägarna är E39 och det blir rimligen bara allt roligare att köra i en välvårdad sådan.

När det gäller att lägga pengar på en bil med lågt marknadsvärde är det väl inte värre än att betala samma pengar för värdeminskning? I det första fallet får du ju en bil som förbättras.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
jag lagade/fixade rosten på min e39 i sommar
och bara den känslan att slippa se rosten på bakluckan varje dag
gör att jag tycker det var värt ett par dagars slit

sen är det väl en fråga om hur många mil eller km man har till jobbet och vilken driftsäkerhet man vill ha

jag tycker jag åker väldigt skönt i e39:an för en billig peng
iofs den en andra bil som bara jag kör
frugan har lagt beslag på e61:n :)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det är synd att rosten tar e46 och e39, för jag tycker de är minst lika bra om inte bättre än nuvarande BMW. Mina tidigare 3 och 5 serie hade båda gått över 40000 mil och fungerade mekaniskt helt perfekt när de såldes. Det var rosten som gjorde att de byttes ut, i båda fallen

BMW CS #5206
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Samma här.
Köpte vår 523 för snart 5 år sedan. Den har inte rostat nämvärt mer, jag har bytt ut förardörren (som råkade bli fel silvriga färg), sen var den krockad höger hundben när vi fick den, det fattas lite dörrlister, en del stenskott, osv.. Den har ju gått 39000mil snart, och det sätter sina kosmetiska spår. Maskinellt är hade jag kunnat luras till 10000mil. Inget oljeläckage, fungerande ac, inget strul med airbag, absenhet eller liknande.
Vår bil får stanna tills den inte kan mer. Det har blivit en familjemedlem nu, trots sitt sorliga yttre.
Sen blir man ju lite avskräckt när man ser hur avancerade nyare bilar är, och kan inte låta bli att undra hur det är när dom blir gamla. Förmodligen skrotade innan rosten tagit dem.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
För min del har jag svårt att tänka mig att jag kan få trveligare bil för de pengar det kostar att ha min 530:a kvar. Håller på att åtgärda den lilla rost som finns och samtidigt rotskydda ordentligt i förebyggande syfte, hoppas på att kunna ha kvar den ett per år till. Mekaniskt känns den hur sund somhelst, kanske börjar bli dags att byta lite bussningar i hjulupphängningar (den har gått snart 13500 mil) men inget akut än. Känns som det är många mil kvar i bilen!

(Enda alternativa bil jag skulle kunna tänka mig att byta till vore en Alfa 166 med 3,2 liters motorn. Går ju att hitta billiga såna i fint skick och där slipper man ju rostproblematiken också. Blir lite dyrare i drift dock med kamremmar och annat som ska bytas med ganska korta intervall. Välldans trevlig bil dock med en motor som faktiskt slår BMWs sexa på fingrarna både ljud- och karaktärsmässigt!)
Om du inte vill skämmas över att åka en skabbig bil så åtgärdar du rosten.

Att åka en äldre bil i fint skick är roligt att åka en som ser ut som kom och hjälp mig är bara hemskt. Man ska bli glad att se sin bil annars kan man åka buss.

Jag vet att många kör runt i silvertejpade bilar med delvis uppsättning biltemahjulsidor men varför om man inte är jättefattig?

Pappas 530iA-01 med knappt 10000mil mindre än din ser oklanderlig ut Länk (bilden är från i juli i år, inte nov-10=) den har han ägt ungefär lika länge som du ägt din. Den ser nästan ut som när han köpte den.

Stephan
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Åtgärda rosten innan det är för sent! Ju tidigare desto bättre och även enklare.
Hellre icke utställningsfinish pga egen omlack och stopp på rosten än att bilen långsamt förvandlas till en skabbig rosthög bortom räddning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.