AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.779

Köpråd BMW 330xd

Ett varningens ord för www.fordonsmaklaren.se och en BMW 330 xd 2006 DER 328 som påstås ha gått 17 800 mil! (privatimporterad från Italien)
Enligt ägaren är den i fint skick, dock med sliten växelspak och ratt! (den är ju trots allt inte ny, som han sa)
www.Fordonsmäklaren.se fick frågan om all originaldokumentation fanns, och svarade javisst på detta!
Så jag betalade 2000:- för att reservera bilen och tog ledigt från våra jobb efter lunch i Uppsala, Så vi kunde komma upp till Sundsvall för att köpa den på fredagen 19/10, enkel resa 320km!
Väl på plats träffade vi Tobias(www.fordonsmaklaren.se) som gav oss en nyckel för att provköra, då vi upptäcker att bilen har dessa brister!
Ett backspegel fäste är trasigt, det saknas insynsskydd i bagageluckan, bromsskivorna i fram är helt slut, växelspak och ratt ser ut som dom gått 50000 mil inklusive främre bromsskivorna!(jag är 52 år och haft både extaxi och långmilare).
Det saknas dessutom reservhjul eller punkteringskit.
Det värsta av allt var ändå när vi frågade efter servicebok och dokumentation, så får vi en nyinköpt servicebok från Sverige som börjar på 11000 mil, 2011 och inget mer!
Då frågade vi efter den andra nyckeln till bilen, men den fanns inte på plats enligt säljaren, men den finns visst det nu enligt säljaren!
Så mycket besvikna tackade vi nej till affären trots ganska bra prutande och åkte tillbaks till Uppsala samma dag.
Nu i efterhand har jag mailat till Fordonsmäklaren för att försöka få tillbaks min handpenning, men han tänker inte betala tillbaks den för att annonsera ut samma bil igen (på Blocket) för han hävdar att det kostar mycket mer än dom 200:- som jag erbjöd honom !
Mitt mail:
Hej igen Tobias
Med tanke på vad som sagts om skicket och dokumentation på denna bil av dig och ägaren, så vill jag gärna ha tillbaks handpenningen!
Eftersom det enligt dig fanns originaldokumentation och sånt, och enligt ägaren fint skick förutom nött växelspak och ratt!
Men vad som inte berättades om var ju att det saknades
Original böcker (service, manual, kvitton)
Hatthylla (insynsskydd)
Nyckel
Innerskärm (vänster fram)
Spräckt backspegelfäste (höger fram)
Reservhjul (punkteringskit)

Så med tanke på att vi spenderade 8 timmar i bil och 700 km t & r för att köpa en fin bil, blev bara utgifter för oss och med tanke på att informationen inte var rätt från början och du ville ha en handpenning för att ta bort bilen från Blocket, så nöjer vi oss med 1800:- i retur med tanke på att en ny annons på blocket inte kostar mer + att du redan har underlaget för en ny annons!
Svar på vår mailkonversation efter visningen!
Citat:
Hejsan! tyvär är det inte alls att tänka på, kan tala om för dig att det är betydligt dyrare än 200:- att annonsera en bil, handpenning återfås ej! fick tag på ägaren och reservnyckel finns.
Slut citat!
Så med facit i hand betala aldrig handpenning som inte skriftligen betalas tillbaks om utannonserad vara inte är som det sagts, och se upp med denna bil!

Berkan
Verdi
Trist. Du borde köpa min istället som har allt som den du tittade på inte hade. Har skickat powerpost.
Hej
Har redan köpt en annan i lördags som gått 16500mil och ser ut som ny, utan utslitna bromsskivor, ratt och växelspak!
Hur kan man slita ut färgen på en automatlådespak!

Berkan
Verdi
Får man fråga vad du fick ge?
berkan01: "Det saknas dessutom reservhjul eller punkteringskit."
Det är som det ska vara. Bilen kom med RFT-däck (Run Flat Tyre) från fabriken därav finns det varken reservhjul eller punkteringskit.
Det är ju sånt man vill höra av säljaren, innan man köper och eventuellt kör iväg!
Eller hur!

Berkan
berkan01: Det är inte alla som känner till det. Hade du gjort lite efterforskning om bilmodellen innan du åkte dit för att titta på bilen hade du vetat om detta med RFT-däck samt avsaknad av punkteringskit och reservhjul. :-)

Jovisst, men nu var väl inte det den avgörande punkten!
Det viktigaste var dokumentationen som utlovades vara fullständig och original(vilket jag tycker är viktigt på en importbil)men som bara var som jag skrev i mitt första inlägg!

Berkan
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag kan från väldigt säkra källor berätta att det kostar honom långt mindre än 200kr att annonsera bilen. Han får bara behålla den del av handpenningen som är direkta kostnader och dessa måste han styrka. Ring din konsumentrådgivare direkt.

-------
//Lövet
Jag tar ut min ilska och revansch på såna här forum och diverse omdömessidor om företaget istället, eftersom han inte tycker att vi ska ha återbetalning.

Berkan
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Tar han bort annonsen innan bilen är såld får man ju skylla sig själv för det va väl inget du tvingade han att göra? Vore intressant att kolla service historik hos BMW på den bilen.

16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det spelar ingen roll att han tagit bort den. Bilhandlare betalar fastpris för annonsering på Blocket och Bytbil. Det är ren lögn från hans sida alltså att det kostar honom att annonsera igen.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
En annons per bil i (2 månader) ingår i abonemanget. Varje uppdatering kostar 120:-+moms.
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Fast han uppdaterar inte annonsen utan lägger inte den igen vilket inte kostar något så länge han håller sig under maxgränsen för antal bilar i abonnemanget.

-------
//Lövet
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
"in den igen på nytt" ska det stå

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.