|
|
|
|---|---|
|
Hej, bilen går ojämt å dåligt med kraft vid pådrag. Gick igenom forumet och hitta 2 potentiella fel. LMM och lambdan! drog ur kontakten till LMM och den börja hoppa upp å ner i tomgång alltså HEL ? Mätte lambdan och den stod still på 0,44 där har vi felet va ? den ska hoppa mellan 0,1-0,9 har jag för mej ? Nån som kan rätta mej ? Mvh | |
| Kolla så du inte har fukt eller olja i tändstiftsbrunnarna också. | |
| Kolla på alla vacuumslangar och vevhusventilationen, de kan vara igentäppta av koks och kondens, eller spruckna. | |
|
För mig var det lambda, dock gick den sämre när jag kopplade ur kontakten. Min erfarenhet är att de är känsliga, hade helt ok lambdavärden på besiktning men gick oroligt. MVH |
|
|
Okej. Eftersom mitt värde inte stämmer så är det den som är boven i dramat alltså. Kan man köpa en universal från motornord ? |
|
|
För att testa lambdan och få värden som säger ok eller trasig så behöver du se till att den är tillräckligt varm. Kör en sväng med bilen och peta undan gummidamasken vid kontakten på kabeln till lambdan. Mät spänningen mellan gul och svart kabel (i bilens kabelhärva) med motorn på 2500 varv. Då skall den vandra mellan ca 0,3 - 0,7 Volt. Gjorde du p ovanstående sätt och fick de värden du nämnde så byt. I annat fall testa igen. Jag hade problem med min lambda i min 518 och monterade en Biltema universal. Fick bra värden på besiktningen. //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.