AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.449

Installera motor- och kupévärmare

Sida 1 av 2
mg
60
mgorgis
525iA Touring -06 E61
Hej,

Jag tänkte köpa kablar och motorvärmare och installera själv och behöver lite tips om allt som rör en sån installation i form av val av motorvärmartyp m.m.
Jag har tidigare gjort en sån installation på min gamla Audi 80 men det är ju en helt annan bil. Tacksam för alla förslag och tips och hänvisningar till andra liknande trådar :-)
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har installerat slangvärmare med inbyggd cirkulationspump i båda mina bilar, funkar helt suveränt!
Diskuteras i nedan tråd:

Länk
mg
60
mgorgis
525iA Touring -06 E61
Aldrig sett såna men det låter ju smart med en pump, men hur kopplar man det? diametern är ju bara 18mm och bilens kylarslang är ju mkt större! eller har jag missat något? :-)
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Japp du har missat något ;-)
Man kopplar in den så att kylarvätskan cirkuleras i motor och värmepaket. Kopplas in på returen från värmepaketet. Dessa slangar är av "rätt" diameter.
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Här har du en länk för installation av elektrisk motorvärmare.

Länk

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
mg
60
mgorgis
525iA Touring -06 E61
Klockrent! Tusen tack! Ska läsa det efter jobbet:)
mg
60
mgorgis
525iA Touring -06 E61
Ska man köpa nya eller begagnade kabelsats? var hittar man billiga och bra såna? hittar inget på blocket och i köp o sälj på denna sidan
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Köp värmaren ny och kabelsatser plockar du på skroten. mycket pengar att tjäna där.Mixa inte defa o calix som har olika stift.

Mvh Jonas B.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Här är ett prisvärt paket inkl kupevärmare:
Länk

mg
60
mgorgis
525iA Touring -06 E61
Har redan kupévärmare så det känns onödigt, men jag tänkte iaf köpa den här [LÄNK]Länk och den här [LÄNK]Länk hoppas dem fungerar tillsammans, är det ngt mer jag behöver? typ slangar el. dyl.?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Köp den här, samma typ men värmer bättre och cirkulerar konstant så den är mycket effektivare.Länk
mg
60
mgorgis
525iA Touring -06 E61
OK, men passar den kabelsatsen som jag länkade till? och behöver man något mer? tack!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Värmaren har en vanlig 220 kabel. Du måste alltså antingen etablera ett uttag för den eller skarva ihop med en "riktig" motorvärmarkabel. Har du ett uttag i kupen så kan du ju använda det.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Jag har lite nyheter gällande Defas motorvärmare. Jag var precis i kontakt med en tekniskt sakkunnig på Defa och tydligen kommer vissa av BMWs kommande modeller ha oljetråg gjorda i kompositmateriel(!) vilket gör att (de hatade) kontaktvärmarna försvinner (i alla fall på de modeller det berör). Defa kommer därför återigen gå tillbaka till slangvärmare dock med en tillhörande pump. Pumpen kommer dock inte vara integrerad. Enligt uppgift kommer den vara av samma typ som den elektriska (Bosch) cirkulationspump som redan sitter i en del bilar. Kanske kan vara intressant att känna till.
Hej
Jag undrar vart jag kan skruva fast kupévärmare på passagerar sidan på en e39 -03
mg
60
mgorgis
525iA Touring -06 E61
olaO: var monterade du din värmare? jag har köpt en likadan men är osäker på vilken slang jag ska koppla den till, har iof en E61 men tänkte att det kanske liknar din, har sett några av dina bilder men hjälpte inte mig mkt :-)
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kalle Modin, kolla denna bild. Monterad på den del som lätt går att ta bort, bara att skruva fast. Länk

mgorgis, jag antar att du har tre slangar ut från torpedväggen. Två är inlopp för de två värmekretsarna och den tredje är retur tillbaka. Det är på returen du ska sätta den, med pumpriktning bort från kupen.
På min 530 går returen ända fram till expansionskärlet i fram. De andra två går till ett ventilpaket. Nr 1 på följande skiss borde vara rätt slang att montera för dig om du har N52 motorn.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Glömde länken.

Länk
mg
60
mgorgis
525iA Touring -06 E61
Är torpedväggen samma som skiljeväggen mellan kupe o motorutrymme? är dålig på dem termerna :-) är det verkligen en bra ide att koppla pumpen till slangen som går till expansionskärlet? det är ju luft i det o då kan det komma luft till systemet. Många frågor här men vad är ventilpaket och hur vet jag vilken motor jag har?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Japp det är den väggen! Du pumpar i samma riktning som vattnet normalt går när motorn är igång så det blir ingen luft. Du har N52 motorn. Ventilpaketet menar jag nr 4 på skissen. Den styr alltså flödet i de två kretsarna i värmepaketet (kupevärmen alltså). Notera att det tydligen har varit någon slag haveri på denna typ av pumpar så det var en som varnade för att installera den. Läs mer här:
Länk

Själv kör jag vidare med mina pumpar på båda bilarna och hoppas på det bästa. Jag kör max 1,5 timme åt gången.
mg
60
mgorgis
525iA Touring -06 E61
Ja jag läste om haveriet! får vara försiktig. Du har alltså kopplat värmaren till slangen med (kall) retur vätska från kupén men är inte ventilen (nr 4 på skissen) stängd när motorn är kall? hur kan isf vätskan cirkulera? du suger alltså ut vätska från kupén men in i kupén kommer ju inget eftersom ventilen är stängd! har jag rört till det nu? :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.