|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har haft ett par års uppehåll med Bmw men har nu köpt mig en fin E36, 323iC -98 som rullar 11900 mil Mitt enda problem just nu är att bilen är livsfarlig. Åker man i 80km/h så vill iaf den rädda föraren hålla båda händerna på ratten. Den sticker åt både höger och vänster nästan som att någon annan jävlas med dig Tips jag har läst mig till är *Däckproblem *Hjulvinklar *Silentblock *Diverse andra bussningar Den klonkar, men vääldigt lite vid inläggning av växel, men, det känns. Känns ytterst bra i väghållnings-synpunkt i övrigt. Nya stötdämpare bak är det också | |
| Det sitter Falken 225/50-16 i gott jämnt slitet skick runt om | |
|
Åkte hem från jobbet nu och testade en massa Den drar bara åt höger, riktigt snabba knyck. Åkte till och med på fel sida av vägen för att kolla motsatt fenomen men fortfarande åt höger |
|
|
Det tog sin lilla stund att få ordning på min e36:a jag hade. Jag sänkte min och gjorde lite andra saker (bytte styrleder, silentbussningar m.m.), men det blev bra när jag till sist hittade en firma som gjorde fyrhjulsinställning (även bak!)... Eftersom din bil sticker åt samma håll hela tiden skulle jag gissa på hjulinställning snarare än slitage, men det är bara en gissning... Min var mer "kundvagn-spårkänslig"). Lycka till, de är sköna när de går som de ska och man kan ligga i +120 med ett finger på ratten.... :) |
|
|
kan mycket väl vara så att toe inställning är felaktig och gör den väldigt spårkänslig. Åk till närmaste verkstad och gör en hjulinställning |
|
|
Testa med att gå ned till 205/55 på framhjulen. Försök att låna några fälgar av någon och kör en kort testrunda. Jag hade 225/50 på min E36 och det blev väldigt mycket bättre med en dimension mindre fram. Det utesluter inte att du kan ha en del av de tidigare problemen med hjulinställning mm. |
|
|
Kolla hur bussning #4 mår: Länk Är de slitna blir bilen instabil. De brukar hålla 10-15000mil innan det är dags att byta dem. Är inte så kul att byta - aluhylsan i bussningen oxiderar fast totalt med bärarmen så det enda vettiga sättet att få ut de gamla är att borra många hål runtomkring i gummit och pressa ut gummidelen och sedan "mejsla" bort aluhylsan och därefter göra rent med stålborste och fil. Bytte mina på E46:an (samma reservdel - t om samma art.nr) och det tog några timmar per sida på garageuppfarten... Har iofs ett gjort ett bra pressverktyg för att pressa i de nya bussningarna och det gick väldigt smidigt att pressa i de nya bussningarna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Brukar inte bilen kännas mer "vandrande" och "ålande" när dom är slut? Den här sticker snabbt som tusan helt oförberett åt höger Forcerar man höger vänster pareringar så känns bilen stabil och mycket tajt |
|
|
Kastade på vinterdäcken i natt Går spikrakt utan minsta tendens till problem. Vad kan man tolka ut av det? Beror det uteslutande på däcken då eller kan det fortfarande vara stydleder osv? |
|
| Kan mycket väl vara däcken. Hade liknande problem med en Audi A4. Då stod dessutom ratten snett. Det visade sig till slut att det vara däcken (och det var nya Good Year däck). | |
|
Däcken känns en aning torra och lite gamla. Minns inte vart man hittar datum? Kanske är värt att kosta på nya till våren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.