AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.722

Automatlåda och trim ?

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Funderar lite på en 320D eller 520D med programvara från BSR som ger 223hk / 442NM

Årsmodell 2008-2010

Klarar automatlådan denna ökade effekt?

Och hur stor skillnad gör det med programvara i en 2,0 Diesel?
zo
118
zoopåse
320dA -09
Jag är skeptisk av 3 anledningar. Hur vet farthållaren och automatlådan hur de ska göra? Hur bra kommer dieselpartikelfiltret må och fungerar regenereringen som det är tänkt?
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Farthållare och automatlådan?? Vad menar du med det? Varför är det ett problem på just 320/520d och ingen annan trimmad bil med automatlåda?

Ett tips är att byta rubrik så får du garanterat ett bra svar på frågan ;)

zo
118
zoopåse
320dA -09
Både automatlådan och farthållaren är reglersystem där motorn ingår som parameter. Ändrar man parametern (t.ex. effekten i motorn som i detta faller motsvarar förstärkningen) så behöver man justera reglersystemet för att det inte ska börja fungera sämre. I värsta fall kan man få instabila beteenden och insvängningsförlopp som inte blir snygga. Man ändrar ju dynamiken i systemen.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Kan det inte vara så att man får programvara som är avsett för detta, så såsom låda, farthållare?

Kostar ju 8000:- till Bmw till en vanlig Volvo V70 T5 är kostnaden inte ens hälften..
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Men tror du att både automatlåda och farthållare strejkar på alla trimmade x20d som har det? Då skulle det nog inte vara Så värst poppis att trimma dom och det måste vara en av de absolut vanligaste BMW att chippa nuförtiden och säkert en tredjedel har automatlåda.

zo
118
zoopåse
320dA -09
Sluta fungera kanske är drastiskt, men man kan ju ställa frågan till de som ändrar programmen om automatlådan och farthållaren kalibereras om samtidigt att matcha den nya motorn. Och hur det fungerar med regenereringen av partikelfiltret skulle också vara intressant att veta, och ifall det kan bildas mera sotpartiklar efter ommappningen om originalprogrammet är optimerat även med tanke på emissioner mm.

Lite skeptisk är jag faktiskt, varför skulle inte BMW vilja ta ut mer effekt ur motorerna från fabrik om det går? Kanske är fler saker de tagit hänsyn till som slitage på komponenter/delar osv.

Kommer conditioned based service funka som det är tänkt?
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Eh men det rullar ju många tiotusentals chippade nyare BMW här i världen, tror du att alla vi orkar stå ut med allt det strul du rabblar upp eller kan det va så att trimutvecklarna har tänk nått steg längre än du tror?? Att man måste köra lite med insidan av huvudet när man Chippar bilen och serva den oftare är helt solklart för de flesta ;)

zo
118
zoopåse
320dA -09
Allt strul? Strulet kanske inte ens märks innan bilen säljs till nästa ägare eller så kopplar man inte att det kan ha med ommappning att göra. Ingen aning om en miljon kineser kan ha fel. Men bara så att man vet om att det finns många fler aspekter att ta hänsyn till än bara effekt och vridmoment när man mappar en motor, det vet säkert BMW själva rätt bra menar jag som har haft tiden att utveckla bilarna från grunden. Ett företag som mappar bilen ser den en gång i några timmar (och ska då ta hänsyn till alla finintrimmade system i bilen) och om kunden är nöjd inom garantitiden så ser de aldrig bilen igen. Att partikelfiltret behöver bytas vid 12000mil istället för 22000mil kan vara en sådan sak som är svårt att härleda till någon särskillt.
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Och det är där internetforum kommer in i bilden, där man kan ställa frågor och läsa om andra som har samma trim/bil som en själv, kunskapen om BMW trim är som sagt enormt stor.

Nån med en chippad x20d som vill fylla på lite info om detta? Att en farthållare strular på grund av chip är iallafall inget jag någonsin hört talas om på någon nyare BMW.

zoopåse: Jag är övertygad om att de reglersystem som sköter den automatiska växellådan är tillräckligt adaptiva för att kompensera för den ökade effekten. Det är däremot inte sagt att växellådan arbetar optimalt avseende effektivitet och hållbarhet.

Beträffande farthållaren följer den en reglerkurva som är avstämd till bilens effekt i originalutförande. Det innebär att vid hastighetsförändringar gör den gaspådrag baserade på originaleffekten vilket innebär att acceleration på en trimmad bil inte är den samma som på en bil i originalutförande.
Det kan ta längre tid för farthållaren att stabilisera hastigheten då effektökningen ökar risken för att farthållaren överskjuter inställd hastighet vid gaspådrag.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag har ju ca 100 extra hästar i min bil och min farthållare fungerar precis som vanligt. Tycker nästan att den känns lite slö när farthållaren skall accelerera...

Nu skall tilläggas att jag kör med flash. Det kan vara annorlunda med en piggy där signalerna förvanskas för ECU, men jag har aldrig hört om någon som har problem med det.

Även atomatlåda, antisladd m.m. Fungerar problemfritt.

/DJ
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jag har haft både piggy och nu flash och både farthållare, antispinn och så har alltid funkat klockrent

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.