AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.639

vibrerar vid gaspådrag 535i Hardyskivan

So
63
Soulsoap
520i E34
Bilen vibrerar kraftigt vid gaspådrag från stillastående/lågfart/rullande och slutar runt 30-40km/h har haft lite känningar av vibrationer ett tag men kändes mer som att det var bak någonstans ! men idag började det vibrera kraftigare och kändes mer i golvet vid växellådan/handbromsen och då antar jag att det är hardyskivan ? eller har ni någon annan ide ? om man nu byter Hardyskivan ska man passa på att byta något mer om man ändå är igång där? tacksam för svar
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Garanterat stödlagret, inte svårt att byta...

Egentligen borde ALLA köra BMW!
So
63
Soulsoap
520i E34
Okey men va är det skillnad stödlager/mellanlager? Är ju lite drygt att man måste riva ner hela avgassystemet.Bara för att kunna kolla är väl lika bra att byta hardyskiva och stödlager då? Jag
Mina e34 erfarenheter säger hardy skivan. Men byt både den och stödlagret när du ändå är igång. De är inga dyra delar ochcär den ena dålig är den andra säkert inte helt färsk heller.
So
63
Soulsoap
520i E34
det jag har läst mej till som stämmer in på min symptom så lutar det åt hardyskivan men ska byta stödlager också när man ändå är där under och rivit ner avgassystemet inget annat man ska passa på att byta när man ändå håller på?
So
63
Soulsoap
520i E34
tänkte på det skulle det inte kunna vara silenblocken som spökar ?

står i ju begagnat guiden : slitna silentblock (tvärbalksbussningarna i bakvagnen). Det märks genom att det dunkar och slår bakifrån vid gaspådrag
Em
25
EmilÅhl
525i -94
Silentblocken är ganska lätt att märka om de är dåliga på en e34 enligt mig. Om du ligger på tex 90 väg i jämn hastighet och sedan släpper gasen hastigt, om det liksom gungar till/klonkar i bakvagnen är dom förmodligen kassa. Testa att släppa gasen hastigt, och sedan gasa kraftigt direkt efteråt igen. Det brukar märkas tydligt om de är dåliga! Du kan ju även märka det om du tex ligger med 2:an i utan gas och bara rullar, tryck till snabbt och lätt på gasen så borde du känna om bakvagnen "gungar till" på ett onormalt sätt.

Jag bytte själv mina silentblock i helgen. (Om du ska byta, ett tips: Ta ena sidan åt gången, jag har bytt på en tidigare e34 jag hade och då tog jag ena sidan åt gången, men nu i helgen tänkte jag att det är lika bra att få ur bägge samtidigt när man ändå håller på. Men det var ett stort misstag, MYCKET lättare om man tar en åt gången!, Problemet för mig blev att den första nya bussningen som skulle i var ett rent h*lvete att få den att komma upp hela vägen)

Jag har också upplevt vibrationer som du beskriver, jag har däremot en 535i - 89. Jag har dock inte hunnit köra och testa min efter jag bytt silentblocken. Men jag är tveksam till att dom var boven, åtminstone inte i mitt fall. Jag ska se över hardyskivan och stödlager till helgen om jag hinner i vilket fall, gammal bil som gått långt ;)

Lycka till! Mvh
So
63
Soulsoap
520i E34
Så är det inte för mej utan det vibrerar endast från stillastående till ca 30km/h sen känner man ingenting alls av det tack för det tipset tar en sida i taget man får nog kämpa ihjäl sej i vilket fall med att få dit bussnigarna ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.