|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köper en bil, Säljaren lovar att betala skatten och skriver till och med det på kvittot. Underbart tänker jag. Äntligen en ärlig människa som tänker att hålla vad han lovar. När nu väl skatten kommer (hem till mig, skriven i mitt namn) så går det inte få tag på säljaren. Börjar bli rätt pissed nu och funderar på vad jag ska göra. Handlar ju bara om 3 tusen spänn så jag fattar inte vad problemet är. Är väl bara stå sitt kasst och betala som han lovat speciellt eftersom skicket på bilen ej var så som ha beskrev (spricka i vindrutan, skitsamma tänker jag eftersom han står för skatten orkar jag inte jiddra om sprickan) Jag har alltså en muntlig överenskommelse och ett av honom handskrivet kvitto där han skriver att säljaren betalar skatten. Har jag nåt att komma med? Mvh Chrille aka. Chriz Loud | |
|
Kostnaden att stämma honom i rätten är väl knappast motiverad.... Och det är väl det han vet.... |
|
|
Precis. Vill han inte betala så vad ska du göra? Stämma honom i Tingsrätten på betalning? De kommer ju så klart avgöra det till din fördel, speciellt om du har kvitto på det. Men när de väl avgjort det till din förmån, tror du då han har några pengar att betala med? Det är väl bara att stå sitt kast och betala in det, så du inte får körförbud. Alexander |
|
| När det handlar om så lite pengar så går det under "förenklat tvistemål" och då behöver det inte blir så dyrt. Inga advokater och man står för sina egna kostnader så jag hade nog tagit det till rätten. Du måste nog ta det via ett betalningsföreläggande hos Kronofogde först dock. Kostar någon hundralapp som man kan lägga på de 3000kr. | |
|
...och under tiden som rättsystemets kvarnar maler på så har bilen körförbud. Det vet säljaren sannolikt också. ------- //Lövet |
|
|
deejaywasp: Om fordonsskatten är utfärdad i ditt namn är det du som är skyldig att betala den enligt lagen. Det var inte så att säljaren gick med på att betala fordonsskatten om den utfärdats i hans namn? Det är enligt mig en möjlig tolkningen. |
|
|
andreas_lofgren: "...och under tiden som rättsystemets kvarnar maler på så har bilen körförbud. Det vet säljaren sannolikt också." Det påverkar ju inte säljaren eftersom att skatten utfärdats i deejaywasps namn, enligt hans inlägg. Således är det honom som kronofogden kommer jaga om skatten inte betalas. |
|
| Jo tack har varit med om det där själv. Betala in och sedan upp till dig hur du vill "driva tillbaka" pengarna. | |
| Men är det inte som Chris87 skriver att om bilen är överskriven på dig så kommer räkningen till dig eftersom du är den nye ägaren? Då är det ju omöjligt att räkningen kommer till säljaren? Men har han lovat att pröjsa så skulle han ju betala kostnaden till dig i stället. Men det är nog ingen prioriterad utgift för honom kanske.... | |
|
Är det inte fortfande så att den som står som ägare till fordonet i ingången av månaden skatten skall betalas får den i sitt namn? MVH Christofer |
|
|
Chris87: Ja, det är klart det är säljaren som kommer bli jagad om bilen var registrerad på hans namn den dagen skatten skulle varit betald, men det hjälper väl inte köparen? Han har fortfarande en bil med körförbud på och utan vagnskadeförsäkring om inte skatten är betald. Vill han köra med bilen (vilket köparen sannolikt vill) så måste han betala skatten, coh då kommer fogden sluta jaga säljaren, för då är ju skatten betald. |
|
|
"Jag köper en bil, Säljaren lovar att betala skatten och skriver till och med det på kvittot. Underbart tänker jag. Äntligen en ärlig människa som tänker att hålla vad han lovar." Jag läser ovanstående och tänker att du är grundlurad. "Lovar"? "Ärlig"? "Hålla vad han lovar"? Är det så man gör affärer? Nej, låt det bli dig en läxa att aldrig lite på någon när det gäller affärer. |
|
|
AlexanderK: Du får läsa lite bättre ;-) deejaywasp skrev att han fick en räkning på fordonsskatten hem i brevlådan från Transportstyrelsen, dvs. den kom i hans namn och INTE i säljarens namn. Således är det deejaywasp som enligt lag är skyldig att betala fordonsskatten. Betalas den inte kommer deejaywasp bli jagad av kronofogden. |
|
|
Vad jag menade var att deejaywasp får betala skatten för att sen kräva pengarna av säljaren i efterhand. Var kanske inte helt tydlig i mitt förra inlägg. |
|
|
Men om lagen är skriven så att deejawu skall betala skatten så gäller ju inte det som står på kvittot. Det är som konsumentköplagen, den går inte heller att förhandla bort. |
|
|
Med lite efterklokhet hade det enda riktiga varit att du fick rabatt/prisreduktion som motsvarade skatten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Raven71 |
Säljaren har ju inte fått nått inbetalning för skatten (den kom ju till dig). Så han har nog inte ens tänkt tankten betala nån skatt. Att han inte går att få tag i är ju en annan femma. |
|
torbjorn_75: Varför drar du in konsumentköplagen? Ett avtal mellan två privatpersoner ligger under köplagen och där kan man avtala i princip hur som helst. Har man skrivit ett avtal att säljaren skall stå för skatten så skall han stå för den oavsett om skatten kommer i säljaren eller köparens namn. Kommer skatten i köparens namn, som det gör i detta fallet, skall säljaren ersätta köparen med samma belopp. Att det kan bli svårt att driva in pengarna från säljaren i efterhand är ju en annan sak, viket är bevisat i detta fallet. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Stämningskostnaden måste räknas in också. Det blandas lite äpplen och päron här. Skatten skall betalas in av registrerad ägare vid skattemånadesn ingång - period. Så köparen måste betala in det om denne nu vill köra med bilen. När det gäller att säljaren lovade att betala den kvittar. Det säljaren rent juridikt har lovat är att betala motsvarande summa till köparen. Det har de ingått ett skriftligt avtal på. Den summan kan han driva in genom BF. Skulle säljaren neka, så en tvist uppstår, så får tinget avgöra vem som har rätt- Iom att det finns ett skriftligt avtal så lär köparen "vinna" och då kan KFm driva in skulden. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Säljaren lär vinna, eftersom det som är avtalat är det som står på kvittot. Där står det uttryckligen att säljaren betalar skatten, och skatt betalar man till staten. Det står varken "en summa som motsvarar skatten" eller "till köparen". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.