|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att köpa en X5 årsmodell 09, 10 eller liknande. Tittar man på bilpriser etc så verkar det som att värdeminskningen ligger ganska stabilt på ca 50 tkr per år. Det stora osäkerhetsmomentet är att det kommer en ny modell nästa år (2014) Någon som har erfarenhet av vad som händer med värdet då, gissar att det sjunker ännu mer, frågan är om det är ett massivt tapp eller bara lite till? Kan nämnas att väljer man en 07 X5 3.0D på bilpriser så värderas den till ca 280 tkr väljer man en 06 X5 3.0D så värderas den till ca 208 tkr. Betyder det att det blir ett extra värdetapp på ca 30 tkr vid modellbyte?? :) Principen borde vara densamma oavsett om det är en X5, 5 serie eller någon annan BMW. Uppskattar alla gissningar och mer eller mindre kvalificerade svar. :) | |
|
Köper du en sådan bil så kan du nog räkna med att du faktiskt köper rätt mycket bil för pengarna. Säljaren har nog haft en ganska stor värdeminskning. Utan att vara ALLTFÖR insatt skulle jag tippa på att en 09:a halverat sitt värde på tre år. Du kan nog dock räkna med att du själv kommer ha ett ganska stort värdetapp i framtiden också. Fortsätter de nuvarande konsumtionstrenderna i bilbranschen så kommer stora bensinare bara bli mer och mer osexiga och oefterfrågade. Med sjunkande efterfrågan blir ju priset lägre än vad slitage och ålder skulle motivera. Du kan ju lätt räkna med en 50-lapp per mil i värdeminskning. Det är nog ganska rimligt att tänka sig ett värdetapp på 30 smackers när nästa modell kommer. |
|
| X5 skiljer sig inte från andra vanliga bilar. De värdehalveras på 3.5år de också. | |
|
Alexander, TS skrivet om diesel, att köpa en X5 bensin är ju vansinnigt tycker även jag. Normalt har X5/X6 haft ett bra andrahandsvärde. /Anders |
|
|
AlexanderK: Ja den som köpt bilen nu har tagit en stor värdeminskning helt klart. 40-50 tkr kan jag nog leva med i värdeminskning per år men där är gränsen och anledningen till att jag inte köper nytt. Attans att det inte kan vara helt klart vad värdeminskningen blir, tänk så bra allting vore då. :) Med känsla: Ja de verkar ha ett bra andrahandsvärde även om jag tycker mig se att priserna glider lite nedåt nu. Det kan ju bero på marknaden och bensin/dieslsepriserna som AlexanderK skriver men kan även vara pga den stundande nya modellen. Många gissningar blir det. :) |
|
| Smurfkungen: Jag tror att en faceliftad X5 kommer fortsatt ha ett starkt andrahandsvärde, även om de kommer att påverkas av att det kommer en ny modell. Den största smällen tar de som nu beställer en ny X5 (även om de rabatteras bra nu). De är faktiskt relativt lättsålda även i dessa relativt dystra tider på bilmarknaden. | |
|
Jag funderade ett tag på en lätt begagnad X5, kikade på förra våren på en svensksåld 30d 07-08 med ca 4-5kmil och med sportpaket, skinn, komfortstol, navi, adaptive drive etc. På diverse BMW handlare skulle de ha mellan 400-500kkr för dem. När jag nu ser vad de ligger på med lite extra mil har de säkert sjunkit med mellan 150-200kkr på ett år... Dock kan jag tänka mig att den nyare 40d är lite mer attraktiv och fortfarande är lite dyrare men när nästa X5 kommer ut i volymer på vägarna lär dessa gå igenom ett stålbad. Så vill man minimera värdeminskning tror jag man bör kika på 07/08 med diesel eftersom de redan tagit den värsta smällen. |
|
|
Kristoffer jag har svårt att tro att en 30d 07-08 förra året låg på 400-500 tkr, det låter orimligt mycket. Jag sålde ex vis i januari en 40d -11 för 699 tkr. Den var ändå 3-4 år nyare, hade nästintill maxutrustning och endast cirka 1500 mil samt en 40d. Nu väntar jag idag att få hem en 35d M-sport -09 5800 mil som jag köpt av BMW Nürnberg, nästintill maxad. Jag tycker det var ett rätt bra köp, även om den förstås kommer att tappa i värde, men tror att X5 kommer fortsätta att hålla värdet bra för med sjunkande priser så hittar man nya grupper av köpare också. Utbudet är inte jättestort heller om man kikar på välutrustade välskötta bilar med korrekt historik. Erfarenheten säger att svarta X5 är lätta att sälja och håller värdet bäst, därefter spacegrå eller liknande, övriga färger är svårare. Krav på utrustning är ex. vis komfortstolar, M-sport eller sportpaket, stora hjul typ 20", panorama, juste stereo, navi finns det ju i princip i alla X5, dragkrok förstås, resten är en smaksak men ofta aktiv styrning, adaptive drive också. /Anders |
|
|
Anders: De bilar jag tittade på var främst lågmilare (max 4000mil) årsmodell 2008 med "utropspris" mellan 400-500kkr hos BMW handlare. Dessa ligger såklart i den övre delen av spannet. Annars tycker jag värdeminskningen låter rimlig med tanke på vad du fick för din 40d. Jag ville ha en titansilver eller spacegrå (inte svart :-) med svart skinn och de låg på mellan 400-500 förra våren, dvs snart 1,5 år sedan. Då var ju å andra sidan en 2008 tre år gammal så en knapp halvering från ca 600-700kkr för en lågmilare hos auktoriserad handlare låter rimligt dyrt med tanke på omständigheterna. Var och nosade på en riktigt läcker 08:a 30d, 4000milare hos Autowåx i Karlstad i maj förra året med spec enl ovan som jag kunde få för 400kkr efter prut. Visst fanns det billigare bilar men de lägsta låg då på knappt 350kkr och då var det långmilare eller bilar hos tivelaktiga handlare. Hade jag köpt den och plussat på 4000mil hade den troligen inte varit värd mer än kanske 280-300 idag? Annars håller jag med om att X5 håller värdet bättre än vad ex en motsvarande F11 eller E61 x-drive gör då de kostade väl kostar ungefär lika mycket från början? Och utbudet är som du säger litet jämfört med 5-serien. |
|
|
Bilar som X5 har ett större värdetapp än tex 3 och 5-Serien. Pga att dom är så dyra att äga och köra. Finns betydligt indre köpare på marknaden på sådana bilar. Ungefär samma som 7-Serien. Så det går inte jämföra med andra bilar. Har läst flera trådar här på forumet om att det nästan är omöjligt och få vettigt betalt för dom vid en försäljning. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Nja X5 har hållt värdet klart bättre än motsvarande 5serie Touring och inte är det några problem att sälja X5:or dem brukar försvinna fort från den nästa största handlare i Stockholm när jag pratar med kompisen som jobbar där så jag håller inte alls med dig Craile men det kanske är annorlunda i dina trakter?! Stephan |
|
|
Vilket skitsnack Cralle! Jämför utbudet på 3 5 seriebilar. X5 och X6 har historiskt haft bra andrahandsvärde. /Anders |
|
| Nja, jag tycker som vanligt att andrahandsvärdet på Bmw är rätt dåligt. Har en X5 40d i nyskick till försäljning som listade nära 900tkr ny. Den är knappt 1,5 år gammal och står idag kring 500tkr. Det verkar dessutom rätt trögt att sälja just nu. | |
Verdi |
bunf, Hittar inte artikeln just nu men jag läste att Skoda har det bästa andrahandsvärdet, följt av BMW. Sedan var det Toyota, Audi och något mer märke på plats 3-5. Dock alltid svårt att hitta privatköpare på så dyra bilar. Särskilt en höst som den här med alla svarta rubriker om konjunkturen. |
|
En kompis körde E61 530DA M sport årsm 2009 han betalade 530tkr för den ny körde 9000mil och i våras ringde han och undrade om jag ville köpa den för 249tkr, tappade ngr loppor på de milen. mvh |
|
|
Lär väl knappast vara speciellt enkelt att kränga X5 idag. Snudd på iskallt. Och när nu en ny modell är på g lär det väl bli än jävligare. Fan vet om man har 50% kvar efter 3 år som det ser ut idag Men den enes bröd.......... så det måste vara roligare om man vill köpa en. Krängde nyss min 520d Touring Aut -11 och tappade ca 30% under 20 månader |
|
|
Begagnade X5 är definitivt minst lika lätt att sälja som 5-seriebilar enligt min uppfattning. Givetvis är efterfrågan mindre men även utbudet är betydligt mindre än 3- och 5-serie bilar. /Anders |
|
|
Med känsla: Det beror ju givetvis på priset. Som med alla bilar så finns det många som tror att sina bilar är värda för mycket och de bilarna är ju lite svårsålda. Jag tycker att det finns rätt många X5or nu, framförallt 10:or och 11:or som är rätt aggressivt prissatta men som ändå inte säljs. Lite oklart varför. Nu talar jag ju lite i egen sak eftersom jag själv letar efter en 08:a/09:a men ändå |
|
| Ska fylla i och säga att historiskt sett så verkar X5an haft en väldigt bra andrahandsvärde, så är det troligen fortfarande men kanske blir det ett litet pristapp nu när nya modellen är på gång. Som sagt alla spekulationer uppskattas :) | |
|
Jag importerade precis en 35d M-sport -09 smurfkungen. Bytte "ner mig" från 40d Sportpkt -12 när jag köpte en annan bil istället för den. Den sistnämnda sålde Bilia Göteborg tämligen direkt. När jag kikade på -09or i september så blev de "fina" bilarna sålda nästan direkt. /Anders |
|
|
Med känsla: Intressant, jag håller ju med om att det säljs X5:or eller iaf att vissa försvinner från blocket däremot så finns det ganska många som ligger kvar vecka ut och vecka in, jag har tolkat det som att priserna på de bilarna ligger lite för högt. Får man fråga vad som fick dig att köpa i Tyskland? Var det pris eller bara det faktum att det var lättare att få tag på en bil med exakt den utrustning som du ville ha? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.