AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.096

Räkna ut hur mkt en personalbil kostar Hjälp!

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Vill först påpeka att jag är helt novis inom detta med tjänstebilar, förmånsbilar mm....

Nu har iaf min fru fått erbjudande på sitt nya jobb att ta en kontobil/personalbil som är kostnadsneutral för företaget.

Jag gjorde en snabb kalkyl på ett exceldokument som företaget har sitt samarbete med och fick fram följande: (Räknade på en 118d för ca 250 000).

Nettokostnader för föraren:
Bruttolöneavdrag netto 1686
Förmångsvärde netto 1712
Drivmedelskostnad 1563
Tjänstemilsersättning -271

Summa 4689:-

Bilkontots kostnader
Administrativ kostn 169
Leasing 3534
Tvätt mm 100
Däck 646
Försäkring 330
Självrisk 167
Fordonsskatt 85
Sociala avgifter 1034

Summa ca 6200

Bilkontots intäkter:
Bruttolöneavdrag 3512
Tjänstemilsintäkter 1604
Insparning soc avg 1104

Hur fungerar detta nu egentligen. Får inte riktigt ihop det med Nettokostnader för förararen och Bilkontots kostnader. Bruttolöneavdrag netto + Förmånsvärdet betalas av oss.

Netto ca 3400 + drivmedelskostnad?
Lägger man därtill fler kostnader för att komma upp till bilkontots summa??

Förstår inte riktigt hur jag ska tänka....
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du får 4689kr mindre i lönekuvertet och dessutom betala "saldot" på bilkontot varje månad via bruttolöneavdrag. Nu verkar saldot vara uträknat för att vara i stort sett noll varje månad så 4689kr i månaden alltså mindre i lön insatt på kontot.

-------
//Lövet
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Tack för ett snabbt svar!!
Ok, något klarare....

Jag har idag bara privatäganadekostnader att ta hänsyn till. Frun har i dagsläget en 9-3:a som vi betalar 3000 netto i månaden för inkl skatt o förs. + bensin/etanol.

Det jag funderar mest över är om nettomisnkningen 4700 är tänkt att täcka de 6200 som är bilkontots kostnader. Eller om detta är mkt beroende på antal tjänstemil eftersom vi bara räknade lite löst på detta med siffrorna 2000 mil privat (ToR till jobbet) + ca 500 mil i tjänsten. Jag tänker då fr a på punkten Tjänstemilsintäkter...

Bilkontots utgifter är antar jag en genomsnittsuträkning på vad de parametrarna kommer att kosta i ett genomsnitt under leasingperioden om inte ngt ovanligt händer?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilkontot ska vara "äkta" kostnader. Det som står i kalkylen är bara exempel. Tvättar du mindre sjunker kostnaden (men detta är bara småpotatis i sammanhanget).

Ditt bruttolöneavdrag är det som täcker bilkontots kostnader ja.

-------
//Lövet
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Återigen, tack för hjälpen!
samt lägre pensionsavsättning?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Minskar bruttolönen minskar pensionsavsättningarna absolut.

-------
//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att även räkna in är ju:

Ev bilavdrag i deklarationen för transport mellan hem och jobb om man kvalificerar för detta. Det är väl olika belopp beroende på om man kör med privatbil eller tjänstebil.

Milersättning i tjänsten ersätts ju också olika beroende på privatbil eller tjänstebil.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.