AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.753

Beställa ny bil

EA
22
EA
518i -84
518i -86
Hej
Jag skall bestella en ny bil och fungerar på några tillägg. Perfomens Control är det ett användbart tillägg. Jag behöver bilen för att ta mig från A till Ö men på dåliga och oplogade vägar i Västerbotten. Behövs Servotronic när styrservon nu är elekrisk eller är det överkurs-
Tackar på förhand Erik.

EA
till att börja med vad är det för modell du har tänkt att beställa?

/Anders
Givet en godtycklig bil bland X-serien skulle jag rekomendera servotronic men skippa Performance control. Men det vore bra om du skrev vilken bil du menar.
Buspelle
Skulle säga att servotronic är näst intill nödvändigt på samtliga X-modeller, medan Performance control känns väldigt onödigt på denna typ av bil.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Nja...

Har haft en X123D med Performace Control och Servotronic. Lånat en X120D utan dessa options när jag servat min kärra.
Servotronic kan du inte vara utan, bilen blir så tungstyrd så det liknar ingenting...
Performance Control, vill du ha lite extra körglädje så får du det med PC, hade ju största (diesel)motorn och det märktes skillnad när man pressade kurvor, väl värt pengarna anser jag.

Dessa åsikter gäller för X1, för andra modeller vet jag inte...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Performance Control ingår väl i samtliga (?) M-paket om man nu väljer det, men ingenting jag skulle speca själv. Servotronic är ett "måste" på alla X-modeller som fler skribenter skribenter nämnt ovan.

Är det en X5 så kan det vara värt att kika på nästan nya modeller som finns ute hos handlarna nu för att slippa en otroligt jobbig värdeminskning när nya X5 kommer nästa år.
EA
22
EA
518i -84
518i -86
Hej igen
Jag skall beställa en X1 x20d.
Erik

EA
RY
155
RYN
545e -21
Jag har haft min X1 20dX i en dryg vecka nu och kan väl erkänna att servotronic hade varit ganska skönt att ha. Vet egentligen inte varför jag inte valde till det...
På landsväg ser jag i och för sig inget behov men på parkeringen är det tungstyrt.

Performance control läggs automatiskt till om man väljer sportchassi. Jag provkörde bilar både med och utan sportchassi innan jag beställde min och valde att beställa utan eftersom komfort hade hög prioritet hos mig.
Detta medförde dock att möjligheten att välja performance control också försvann.

/Ronny
Då skall du absolut ha servotronic! Gör bilen mycket mer löttstyrd.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Läser man tester av x1 så brukar de prisa performance control, jag hade satsat på set om det inte är allt för dyrt.
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Går att lägga till som enskilt tillval på X drive modellerna (Alltså inte S drive). Kostar 1500kr.

RY
155
RYN
545e -21
Ok, jag gjorde min spec i konfiguratorn på nätet och där finns inte performance control som separat tillval.
Vad gör Perforamance control? Är det något som ens märks i en bil som inte är en "M-bil"? Någon med erfarenheter?
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Jag valde till det, men i ärlighetens namn vet jag inte hur den fungerar. Kan inte säga att jag märkt om den "har gått in" och gjort något. Kör kanske inte tillräckligt hårt eller så ska det inte märkas, utan denska jobbar i det fördolda.;)
performance control innebär väl att innehjulet "bromsas" så att själva bilen kör snabbare runt sin egen axel i kurvor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.