AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.479

Intressant upplägg för att slippa förmånsvärde

Verdi
Jag pratade med en kille som har annonser på blocket där han hävdar att man kan hyra bil av honom utan att behöva betala förmånsvärde.

Kraven han ställer är:

- Du måste äga ett aktiebolag.
- Du måste vara över 30 år.
- Du måste ha minst en anställd förutom dig själv.

Upplägget är:

- Du hyr en bil av honom "korttid" och "lämnar tillbaka" bilen en gång i månaden för rekond osv. Hans bolag får bara hyra ut bilar max 1 år men det är mer övertygande mot skatteverket om man lämnar tillbaka bilen oftare än så.
- Du hävdar att ALLA på företaget har tillgång till bilen. Därav kravet på att man ska ha folk anställda. Eftersom "alla" har tillgång till bilen så är det ingen förmån.

Det här är ingenting för mig. Dels uppfyller jag inte kraven och dels känns det som att man trots allt kan få problem i efterhand.

Vad tror ni andra? Är det här verkligen så vattentätt som han hävdade?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla körningar utanför "tjänsten" är ju förmånsbeskattade, så körjournal och annan dokumentation är nog nödvändig om det skall fungera.

Upplägget känns inte "vattentätt" precis - folk som jobbar på skattemyndigheterna är ju inte dumma i huvudet...även om vissa kan vara lite väl "fyrkantiga" ibland! ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det känns inte vattentätt.
Kanske om det var 10 anställda som har ett verkligt behov av tillgång till bil ibland.

Det är ju precis som alla andra säljare brukar säga, ta det på firman och dra av det.

Det går ju jättebra, tills skatteverket gör revision.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Allt du behöver är väl en körjournal som visar att du inte använder bilen privat.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hm... en kille på blocket har kommit på ett vattentätt upplägg. Mmm, tro det den som vill!

Precis som Johan säger, Skatteverkets handläggare är inte dumma i huvudet. Snarare tvärtom. Jag tror det är både enklare och billigare i längden att leasa bilen via företaget och sedan skriva en prydlig körjournal. Vi gör det, med fyra bilar på mitt företag.
16.574
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det styrs också av vad det är för typ av bil. Är det en skåpbil eller pickup så är det mer troligt att Skatteverket köper upplägget.

Skatteverket är rätt hårda. Exempelvis fick en person som hyrde ut en Porsche för bandagar betala fullt förmånsvärde på bilen trots att den transporterades på trailer mellan banorna eftersom "han hade tillgång till bilen". Det finns beskrivet i en tråd här på forumet. Hittar inte den från mobilen dock.

-------
//Lövet
Verdi
Det var den här annonsen jag såg.

Länk

Men som sagt, det lät lite för bra för att vara sant. Är nog större chans att öppna estniskt bolag. Haha. :-)
Verdi
ps. Innan någon hinner komma med pekpinnar så var det där om estniskt bolag ett skämt. ;-)
16.574
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ju mer jag läser desto mer garvar jag åt hans upplägg. Det man betalar förmånsvärde för är att man "har förmånen av tillgång till bil" typ. Det har inget med själva bilen att göra. Spelar ingen roll om du åker 10 bilar eller 1 bil. Bilsäljare exempelvis som åker olika bilar skattar för den förmånen.

Det enda som gäller för att slippa förmånsvärde är att du enbart använder bilen i tjänsten och att max använder den 10 tillfällen och 100 mil privat. All annan form av tillgång till bil = förmånsvärde. Att det skulle vara så lätt att man "låtsas" att lämna tillbaka bilen en gång i månaden - jaha, och varför skrivs inte leasingavtal på 30 dagar i stöten då bara?

-------
//Lövet
16.574
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
och bara för att ingen än så länge åkt dit som anlitat killen så betyder det inte att det är tillåtet. Skatteverket har bara inte fått upp ögonen än. När de gör det (och de kan komma flera år efteråt) så är det kört.

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är en bluff. Det finns många aktörer som tillhandahåller "långtidshyra" av olika slag, och de har som en del av sin administration att räkna ut och rapportera förmånsvärdet (även om långstidhyran bara sträcker sig t ex två veckor eller så). Fördelen är att man är mer flexibel (när behöver jag bil / inte) samt vilken typ av bil (stor, liten, transport) osv.

Som sagt, det finns mycket som "går", tills man blir granskad av skatteverket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.