|
|
|
|---|---|
|
Dags för kopplingsbyte på min M5 E61. Jag har en bra maskinskadeförsäkring men den är väldigt explicit om att byte av slitdelar (t.ex. kopplingslameller) inte inkluderas i försäkringen. Skulle det vara något annat fel som leder till att kopplingen säcker ihop som ett följdfel - t.ex. om något oljeläckage skulle lett till att lamellerna fick olja på sig - skulle dock försäkringen täcka det. Vad är era erfarenheter av kopplingsbyte och maskinskadeförsäkring? I mitt specifika fall med SMG 3-lådan är det dessutom så att man ofta byter svänghjulet i samband med kopplingsbyte. Och det är en del som försäkringsbolaget definitivt inte friskrivit sig från. Har ni några erfarenheter om det? Tack på förhand. | |
|
Jag kikar också på liknande bil - så alla svar är oerhört intressanta! //grogg |
|
|
Fast jag kan för allt smör i småland inte tänka mig att maskinskadeförsäkringen skulle täcka något svänghjul som bara byts på rutin därför att man "ändå byter koppling och då kan vi ta det när vi ändå håller på". Om verkstaden byter svänghjulet för att de erfarenhetsmässigt vet att svänghjulet brukar bli slitet är kommer ju det säkerligen betraktas som en slitagedel också. Maskinskadeförsäkringens syfte är ju att ersätta reparation när något går sönder, och inte för att någon del "börjar bli dålig så det är lika bra vi byter den också". Svar ja, om kopplingen går sönder på grund av en skada som t.ex oljeläckage så låter det väl rimligt att det skulle täckas av maskinskademomentet. |
|
|
Nej, jag tror inte heller att maskinskadeförsäkringen täcker ny koppling eller svänghjul - det vore helt orimligt för isåfall borde samma försäkring täcka däckslitage och nya fälgar när man ändå byter däck... ;o) Enda gången jag kan tänka mig att någon försäkring ev. kan gå in och täcka ny koppling, är om den havererar strax efter byte - men då bör det vara ett "garantiärende" så inte ens där skulle det nog ske. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag fick ny koppling & svänghjul på försäkringen på min förra 320d E91 men på dem är det ju erkänt att svänghjulen är defekta så det var inte pga slitage som de byttes. BMW lämnar sedan 2 års garanti på både reservdelar och arbetet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.