AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.652

Avställning eller inte inför vinter

Hej,

Jag har världens beslutsångest gällande vinteravställningen. Har en 997 Turbo med fyrhjulsdrift och fina vinterhjul. (Vinterkörd endast engång från Häggenäs till Stockholm). Nu när vintern närmar sig funderar jag fram och tillbaka.

Jag resonerar som så att om man har kostat på sig en fin bil varför inte använda den fullt ut. Det känns ändå som att den dagen man säljer den så blir man jämfört med billigast på blocket. Jag har tidigare aldrig fått ut mer för mina bilar för att jag vårdat de som bebisar.

Fördelen med vinteravställning är ju att man inte tröttnar lika fort på sin älskling.

Hjälp mig hur resonerar ni?
an
95
andyswed
330iA Sedan -07
VW ID.3 Tour -20
Fin bil skall användas , varför skall den stå och skämmas i garaget ! Bilen och du är värda att umgås även på vintern .
Verdi
Jag hade kört den året runt eftersom jag tycker att bilar är till för att användas. Du kan ju sätta på skyddsfilm i fronten om du är orolig för stenskott.

Se det så här. Du kommer att få en billigare kostnad per mil om du kör året runt. Visst, högre driftskostnader och potentiellt högre värdetapp, men fler mil att slå ut kostnaderna på.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Ställ av! Vintern sliter oerhört mycket på bilen och dessutom är det en härlig känsla att plocka ut sin sommarbil lagom tills vårsolen tittar fram.

/Masten
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Kör!
Som du själv skriver. Du lär inte få ut mer bara för att den har stått i garage.
Personligen ser jag omlack av front som "slitdel". Annars kan ju du, som Verdi skrev, lägga på film.

Tvättar du bara av bilen ofta och låter den stå i varmgaraget lite då då så den "torkar" upp så hålls oxidering stången.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag håller nog med masten faktiskt! Eftersom du ändå har en Pegueot att åka med när det är vinter så varför inte låta finbilen stå och mysa i gareget och bara bli tittad på då och då, för att sedan plocka fram den i vår?

Glädjen med lördagsgodis blir ju störst om man bara äter det på just... lördagar!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Vet inte om jag håller med då jag blir lika glad varje gång jag vet att idag är det M3 dag. Vintern går jädrigt fort förbi tycker jag :)

BMW CS #05375

Har samma "ångest" som TS om min nyinköpta M5-a men har dessutom inga vinterdäck och det känns som en väldigt stor post att införskaffa vinterhjul för väldigt lågt räknat 25 tkr för att kanske köra max 50-75 mil, när man har andra bilar att åka i. Så det får bli avställning i garaget inom kort men försöker åka med den lite i helgerna nu iaf och hoppas att snön dröjer ett bra tag ännu!

/Anders
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Jag fick med helt nya vintrisar till min plus att det sitter ett värmarkit på :) Iofs bara på oljetråget men i Skåne så är ju antalet - XX C dagar lätt räknade och då får bilen stå ändå
Däremot så används cupevärmaren för att hålla cupen och rutor isfria.

BMW CS #05375

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Jag skulle köra vintertid, du har en rätt ny bil som klarar det. Inte som min E46a som skulle rosta med lätthet ifall den vinterkördes.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Jag hör till JA-sägarna. Självklart är en bil till för att användas. Tar man bara hand om den och sköter den rätt så är det ingen fara. Själv rattar jag runt på 20-tums dubbdäck, går hur bra som helst. ;)
Majoriteten pekar på Ja. Tror också det kommer luta åt det. Tanken är att plocka ut den fina vinterdagar. Känns ju verkligen slöseri att låsa in den, det är den känslan jag inte kan komma ifrån. Hade det varit så att man verkligen fick mer betalt för en bil som inte är vinterkörd hade det varit en annan sak.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
De där är en högst personlig fråga om man frågar mig.
Men som du säger "tanken är att ta ut den fina vinterdagar" är lite skillnad i mot att ha den som en vinterbil som går dagligen hur illa vädret än är.

Om den plockas ut väl utvalda dagar, Kör!
Som bruksbil dagligen under vintern. Ställ av!
Jag har nog varit otydlig. Tanken ÄR endast fina vinterdagar. Inte daglig brukskörning alltså.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Självklart ska du plocka ut den en solig och fin vinterdag. Den enda bil jag inte vinterkört är min gamla SLK 55 AMG. En kombination av otroligt låg markfrigång, snörika vintrar och bakhjulsdrift gjorde att den fick stå avställd. Det bidrog nog faktiskt till att jag behöll bilen så pass länge som jag gjorde. Det var en härlig känsla att plocka ut den i slutet av april lagom till den första vårdagen.

Men hade jag haft vinterhjul hade jag säkert passat på att ta ut den en och annan dag under vintern också.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Självklart njuter man av BMW,n året runt :) Lika skön vinter som sommar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.