AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.215

Fläktproblem, fläkten går bara på 4-läget, nytt motstånd testat e34 -89

Hej alla glada !
Det är så att min fläkt i bilen bara går på 4ans läge, 1-2 har varit döda ett bra tag 3an har hoppat igång ibland, sällan och inte så värst länge heller ..
Jag köpte ett BEHR fläktmotstånd av Schmiedmann som har BMW original stämpel.
Det såg annorlunda ut men hade samma kontakt som det gamla. Dock passade det inte där det gamla satt pga att det var mindre, inte mycket men tillräckligt för att det inte skulle gå att montera ..
Men Jag tycker ialf att fläkten skulle fungera när jag monterat kontakten i det nya motståndet.
Felet kvarstår .. Frågan är hur går jag vidare nu ? Jag skulle tro att det motståndet jag fick är till e34 nyare än 92, jag har en 89 (motståndet var placerat på passagerarsidan).
Min fundering är: Kan självaste reglaget balla ur så att bara fjärde läget fungerar ??

Mvh Sebastian.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Frågan är om du har fått rätt?
Nej jag är ganska övertygad om att det är fel motstånd till formen, men funktionen borde vara samma tycker jag.
Testade att ohm-mäta lite på dom förut, och det skiljer lite i motstånd, väldigt lite. Det gamla verkar vara helt efter mätning ..
Fläkten går dock fortfarande bara på 4-läget ..

Hur demonterar jag självaste reglagen smidigast ? Skulle vara intressant att felsöka den ..
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Bilar utan AC från -89 hade värmesystem från Valeo, Behr eller Siemens samtliga med olika fläktmotstånd. Det sitter på höger sida (enligt min tyskspråkiga rephandbok), i bilar med AC gäller vänster sida.

Oavsett vilket system din bil har så bör fläkten starta om kontakten passar på fläktmotståndet. Leta efter brända anslutningar i kontakten.

Fläktmotståndet har ett överhettningsskydd inbyggt och kommer att hindra lägena 1 till 3 att fungera om det löser ut. Normalt skall fläktmotståndet kylas av luften som fläkten sätter fart på. Kan det vara så att det blir för varmt när fläktmotståndet inte sitter i luftkanalen?

//Göran
Jag får ta och titta närmare på kontakten, om du tror det kan ha blivit bränt i den.
Ska nog börja mäta lite i kontakten också.

Vart finner jag el-schema på e34, köpa en Heynes-bok kanske ?
Ps: Tycke inte att motståndet började glöda alls när jag provade.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Här har du ett bra tips på BMW original schema: www.e34.de. Orientera dig fram till schemat via "Schrauberecke", "Tips und Tricks" och "Schaltpläne". Värmesystemet med fläkt hittar du under "6410_1 Automatische Temperaturregelung HR34".

Det finns även kompletta scheman under: Länk. Observera att dessa gäller USA-specade bilar vilket innebär några skillnader mot en "Europeisk" bil, t ex lysen. USA-specade bilar har små lampor på bilens sidor vilket saknas i Europa.

Enligt detta schema hade USA-bilar alltid automatisk klimatanläggning (med AC) medan det i Europa fanns 3 versioner på värme/kyla (utan AC, med AC, automatisk klimatanläggning).

//Göran
Stort tack !
Det där kommer vara till stor nytta i felsökningen !

Mvh Sebbe
Om motståndet har samma inkoppling in kontakten som det äldre men ingen funktion på fläkten så är det högst troligt att kontakterna i reglaget är sönderbrända, alternativt ett kabelbrott i anslutningen ut till reglermotståndet.

FP
Hej
Jag felsökte lite mer idag och har kommit fram till att det är glappkontakt i kontakten som sitter på reglaget precis som Folke säger, när jag pillade på kontakten med läge 3 aktiverat så hoppade fläkten till. När jag diodmätte på själva reglaget (bortkopplat) så fick jag en osäker funktion. Kändes som att själva reglaget verkar glapp internt.
Ska meka isär det och inspektera det först innan jag byter ut något.
Jag fick fläkten att gå fint på respektive läge när jag byglade i kontakten till reglaget.

Felet är ialf inringat nu tack vare eran hjälp ! Stort tack !

Mvh Sebastian.
Så nu har jag mekat isär fläktvredet. Det vara ganska svart och bränt på dom fyra stiften som sitter i kontakten, det är ju 4 bleck som går i mot stiften vid respektive läge. Det jag gjorde var att skrapa rent alla ytor där kontakt ska vara mot blecken, nu fungerar fläkten utan att jag behövde köpa några nya delar, dock blev det ett motstånd för mycket ..

PS: När jag pillade isär kontakten så ramlade det ut en grön liten papperslapp på 1 cm2 i storlek, min första tanke var att den legat och blockerat kontakt mellan läge 1-2 och halva 3-läget. Men troligen var det bara nåt som fanns där utan att orsaka något, stiften var ju trots allt brända ..

Denna info kanske kan hjälpa nån annan i framtiden =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.