|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en BMW E46 330XI -01 Touring med ett ljudrelaterat stereoproblem. Min huvudenhet är av typen med 4:3 bildskärm med cd / radio / kassett / dvd / tv och navigator. Enligt den här bilden -> Länk I bagaget har jag en DVD-spelare, en CD-växlare och en förstärkare. Miltal ca. 19.000. Problemet är följande: Helt slumpvis stänger ljudet av sig, enheten reagerar inte på on/off eller volymvredet, eller nåt av ljudlägena, varken cd/radio/navigator, och går jag in i TV-läget står det "Mute" med gröna bokstäver i nederkant på skärmen. Ibland när jag startar bilen och ska iväg så funkar dock ljudet i radion / cd:n / navigatorn helt perfekt, men mitt under färd så kan det helt plötsligt bli helt tyst. Enheten är påslagen precis som vanligt, skivan fortsätter att snurra, navigatorn fortsätter att uppdatera position etc. men jag hör ingenting. Nästa dag jag ska ut och åka så kan det vara helt tyst i början av min färd, för att ljudet plötsligt ska hoppa igång igen. Ibland har jag ljud i flera timmar, ibland är det helt tyst i hela timmar. Alltså helt slumpmässigt! Jag har provat att rycka säkring nr. 41 och 7 för att "resetta" stereon enligt ett amerikanskt forum. Detta gjorde ingen skillnad alls. Jag har dock inte provat att lyfta på minuspolen på batteriet. Är problemet att nånting är fysiskt trasigt, eller trillar det in i nåt mute-läge p.g.a nån märklig telefonfunktion? Jag har ingen telefon monterad i bilen, men jag har en telefon-tal-knapp (en bild på en gubbe som skriker) på min ratt. Jag har en R/T-knapp på min ratt, vad gör den? Radio / Telephone är det iaf. en förkortning för. Varför har jag en sådan om det inte finns nån telefon i bilen? | |
| Radiomodulen i kofferten med största sannolikhet - varit med om det på ett antal bilar, brukar gå att få tag i på skroten. Med lite flyt kan du förbereda bytet och prova en av skrotens enheter om det finns någon i närheten av dig. | |
|
Hej, Kanske är jag helt fel ute, men årsmodellen på din bil ligger åtminstone nära min egen. Och av bilden och av din beskrivning att döma verkar det som om du har samma uppsättning som jag av elektronikenheter där bak i bagaget. Då har du kanske också BMWs radiomodul BM24 (Nr 65126907130 el liknande), som är känd för sina kallödningar. De ger bl a just sådana ljudproblem som du har, intermittent fungerande och inte sällan också med knasterproblem. Ganska lätta att fixa, faktiskt. Jobbigast var nog att lossa modulen, som (på min, åtminstone) sitter längst in (eller längst ut mot karossens insida), bakom alla andra enheter. Här är en beskrivning av själva lödningen: Länk /Lennart |
|
|
Hej och tack för era svar. Att det skulle vara radiomodulen har jag funderat kring då en del forum säger att dom brukar ge sig. Mycket riktigt är det som Lenwib skriver, att den är av typen BM24, med tilläggsnamnet TMC. Tack för länktipset ang. att göra om kallödningarna, detta kan jag ju lika gärna testa då den ändå inte fungerar som den ska. Får se över det till helgen. Löste sig problemet för dig när du lödde om din "radiomodul"? Ingen som har några funderingar på vad ikonerna på min multiratt innebär, en ikon på en gubbe som pratar, och en med bokstäverna R/T, där den senare står för Radio / Telephone. Enligt ett amerikanskt forum är R/T till för telefonuppkoppling via bluetooth, då ska man tydligen ha en ULF i bagaget enligt denna länk Länk Men jag kan inte minnas att jag sett nån ULF i bagaget på min Touring. Vart sitter ULF nånstans och hur parar man ULF med min telefon? :) |
|
|
Hej, Ja, jag lödde om min modul enligt länkens beskrivning. Två gånger, till och med, för jag fegade mig nog lite första gången och fick bara igång tre av fyra högtalare. Så jag tog en ny vända och då blev det helbra. Det är nu ungefär fyra månader sen och allt fungerar fortfarande perfekt. (Under tiden som jag felsökte systemet, köpte jag en renoverad modul, med garanti, på ebay.de. Den har jag på lager...) Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med telefon-frågan. På min bil är det en inbyggd GSM-telefon, lurar mellan stolarna och "telefonmodulen" där bak med alla de andra grejerna i "dyra hörnet". Knapparna i ratten fungerar enligt instruktionsboken. Blåtand var nog inte "uppfunnen", när min bil byggdes, annars hade den nog haft det. Om du har en ULF, sitter den nog också tillsammans med allt det andra där bak. Men, som sagt, här är jag på okänd mark så någon annan får ta vid. /Lennart |
|
|
Lite återkoppling, och tack alla för hjälpen. Efter en vända i garaget fungerar nu ljudet i bilstereon helt perfekt. Både CD, radio, navigator samt ljudeffekterna från färddatorn funkar som dom ska. Vad jag gjorde var att följa instruktionerna i länken som Lenwib postade två inlägg upp, genom att löda om kallödningarna som anvisas enligt bilden. Jag lödde bara om de lödpunkter som förbinder det vertikala kortet med huvudkortet, detta räckte för att jag skulle få igång ljudet igen. Jag lödde alltså inte om förstärkarchippen eller chippet för spänningsregleringen. Radiomodulen, BM24, sitter i en E46 Touring belägen framför reservhjulet. För att nå den gör följande. Lyft upp träskivan som täcker reservhjulet. Lyft ur reservhjulet. Lyft ur den gråa, luddiga, formgjutna "baljan" som reservhjulet ska ligga i. Skruva ur de två plastskruvarna som håller nere främre delen av bagagets golv, en skruv till höger och en till vänster. Vik fram bagagets främre golv upp mot baksätets ryggstöd. Radiomodulen sitter längst till vänster och sitter med en konsol, fastskruvad med två skruvar. Tre kablar går in i enheten, en med en kontakt som man måste bända rakt upp ca 15mm, med en platt skruvmejsel. |
|
|
Det låter! Grattis! Kul att höra om det för mig nya gömstället för radion! ;-) /Lennart |
|
| Vart är de man ska löda? I själva huvudenheten eller nån modul i bakluckan? | |
| Zetterberg> Du ska löda i radiomodulen! Läs tråden noggrant, och kolla denna länken Länk så kommer du fram till hur du ska göra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.