AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.867

Oljebyte E87 116i

el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Tänkte byta olja på en E87 116i.

Var hittar jag uppgifter om mängden olja och var kan man skaffa ett verktyg till locket?
Måste man göra ett sådant verktyg själv?

Någon som vet?

Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
enklaste är att gå in på mekonomens hemsida och kolla efter olja, där står det vilken mängd.

räkna dock med att du inte kan fylla på lika mycket som står angivet, så häll i tills du har kanske en halv liter kvar och vänta en stund och kolla stickan.

Locket kan du lossa med en hylsnyckel, 32 mm eller nåt sånnär, kommer ej ihåg storleken, annars kan du ta en polygrip och försiktigt öppna den
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Gör även som några här på forumet rekommenderat, köp castrol olja på ebay och få det hem till dörren för halva priset mot mekonomen, meca eller diverse
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
som mharcus skrev, olja från tyskland är överlägset mest för pengarna. när stickan visar lagom tänk oxå på att det ofta sjunker lite efter första starten... byte olja på min igår :-)
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Tack för era svar.
Den där trettio-nånting-hylsan funkar bra på min 530d, men på fruns 116i är det ett 16-kantigt lock med nyckelvidd 86.
Slapp dock att göra ett själv eftersom en kompis hade en sådan hylsa.

4.25 liter ... hmmm låter mycket men å andra sidan är det dubbelt så mycket i min bil :o)
Alla märken har guder följer man dem så får man rätt.
Castrol.se "fria verkstäder och konsumt"
valvoline.se "råd om olja för att ta några.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.