AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.951

Dåliga bromsar enligt märkesverkstad - vad tycker ni?

C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Min far lämnade in sin bil till en märkesverkstad förra året (behöver inte hänga ut specifikt märke för jag tror det förekommer hos fler) och i samband med servicen blev han rekommenderad att även serva bromsarna (beläggen) och fick en offert på det. Det var inte jättepanik men borde åtgärdas snarast sa de. Han tyckte det lät märkligt och avböjde. För någon månad sedan bytte han själv beläggen mot nya EBC-belägg och hade alltså åkt ytterligare ett år på beläggen som verkstaden rekommenderade byte på. Såhär ser de ut idag:

Länk

Tycker ni det ser ut som belägg som behövs bytas? Och för ett år sedan? Jag tänker på alla stackare som med hull och hår sväljer dessa offerter och godtar det verkstäder säger rakt av, framförallt kanske äldre herrar och damer. Min far funderar på att åka in och visa upp beläggen nästa gång och ifrågasätta, vilket jag tycker är helt rätt. Det är bedrövligt, rent ut sagt. Antar att "pinnjakt" kanske förekommer inom denna bransch också.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, hur många mm belägg är det kvar på det mest slitna stället (belägg brukar vara mer slitna i ena ändan - där skivan "roterar in" och möter belägget först) på det mest slitna belägget?

Den "akuta gränsen" brukar väl ligga runt 2-3mm, men det beror ju också lite på hur man kör bilen - vissa sliter inte ut belägg på 10 000 mil, medan andra behöver byta efter 2000mil...

Hur många mil hade han kört sedan senste servicen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Precis som Johan säger måste du kolla på båda beläggen. Det ena kan vara mycket mer slitet än det som sitter på andra sidan bromskivan.

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
Om du kollar Hassos mektips på byte av belägg så ser du att bilderna på hans slutkörda var i nivå med de du har fotat. De ser friska ut och "lär hålla ett par tusen mil till", men är som ostskivor vid sidan om ett nytt belägg.

De nya han monterade så nästan fånigt tjocka ut på bilden där man ser dem sida vid sida.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Alla beläggen var jämnslitna och min far kör ca 3000 (ibland mer) mil per år. Tycker det var ganska överdrivet att rekommendera en bromsservice i det här stadiet ändå, min far är ju ändå såpass bilkunnig att han "känner" när det är dags för byte.
fredde 7
med så slitna belägg blottar sig kolvarna kraftigt. rost på dessa är inte skoj.
tyckte det var seriöst för en gångs skull av bmw att vilja byta dem.
.
Öh..."med så slitna belägg blottar sig kolvarna kraftigt". Har du glömt att gummidamasken "dragspelar" sig så att sig...Men visst kan det leta sig in fukt under, men det gör det oavsett läge på kolven. O så länge den "hårdkromade"(??) ytan är utan skador så rostar det inte...
Jag tycker inte att beläggen var bytesmogna, de ser ut att vara kring 5mm, byta gör jag när de är nere på ca 2mm, normalt minst 10000mil.
Ja nog hade beläggen (enl bild) räckt ett tag till. Värre har man sett ... :-)

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När jag bytte på Primeran sist, var jag 1 mm ner i stålplattan på ett belägg :) Fick svarva skivorna då...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Personligen tycker jag att det börjar bli dags att byta när slitytan är tunnare än själva stålplattan i bromsbelägget - det brukar väl vara ca 4mm eller så och då brukar de se ut ungefär som på bilderna du la upp.

Med tanke på att vissa sliter rätt hårt på bromsbelägg med sina körprofiler, tycker jag nog inte att det är helt fel att rekommendera bromsbyte när de är så slitna som på bilderna - det är ju rätt vanligt att man finner att det finns sprickor och liknande slitage i friktionsytan när de blivit så slitna när man plockat bort beläggen och ser hur de ser ut - jag har sett det flera gånger i alla fall.

Å andra sidan är ju frågan hur slitna de var när rekommendationen gavs för ett år sedan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fredde 7
Dawwe: Öhh...,
1)gummidamasken är inget 100%igt saltvattenskydd.
2)den hårdkromade ytan är inte framtagen av nasa och rostar tids nog.
3) Gummidamsken dragspelar sig sämre med tiden.
Här Dawwe har du tre punkter du kan fundera på:)

Ett tips i all välmening nu när du kanske börjat förstå meningen med att byta belägg innan järnet är framme.
Smörj in rikligt med det speciella Astraliensiska fettet innanför dragspelsdammasken
så funkar det nästan som den superlegering du beskrev innan:)

Innan du får för dig att protestera så kommer argument 4 som en bonus.
4)Att köra med tunna belägg ökar risken för att det lim som belägget är limmat med ska släppa. detta på grund av den ökande värmen som uppstår då limförbandet hamnat närmre friktionsytan.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Som sagt, såhär såg de ut 3000 mil EFTER rekommendationen. Och besiktningen påvisade ingen dålig bromsverkan och min far märkte under (eller innan) året ingen nedsatt effekt. Nja, jag tror det är "pinnjakt" som förekommer även på verkstäder. Jag känner till ett fall (personligen) där verkstadschefen kom in och bad arbetarna att "hitta" fler fel på bilarna.
Fredde: Öh...Läste du hela mitt inlägg? Eller bara läst men inte förstått*haha*? Punkt 1-3 är en upprepning av det jag skriver, men uttryckt på annat sätt.

Punkt 4 då, absolut. Men att byta belägg som har 5mm kvar?? Nä runt 2-3 mm är det hög tid att byta, inte innan, om jag får säg.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag håller nog med de här som säger att beläggen kan vara ojämnt slitna fastän de inte syns här och då är det ju hög tid ändå, även fast det kanske är 5 mm kvar på tjockaste stället, lite grand som däcksmönstret.
fredde 7
dawwe: Njae....upprepning vet jag inte...förtydligande som uppenbarligen inte va tydligt nog..angående att kolven blottade sig mer med slitna belägg, vilket du verkar hävda inte är fallet och jag hävdar blir fallet då dammasken inte är 100%igt tät som vi verkar vara överens om och som du kallar upprepning(vm i lång mening)
Med nya belägg(tjockare) monterade befinner sig kolven till större del bakom den tätslutande packningen där också bromsvätska finns. I detta utrymme är korrisionsrisken liten. På andra sidan tätningen sitter det en dammask som inte är 100%igt tät och saltvatten, aggresivt bromsdamm och annat jox tränger in. vilket med tiden eventuelt resulterar i att kolven rostar vilket jag nu hoppas att vi kan vara överens om?

Puhhh.....ursäkta offtopic.
Angående BMW tror jag TS har helt rätt att de är ute efter att suga ut alla pengar från kunderna,
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Förvisso inte BMW den här gången, bara för att klargöra. :)
Det finns ju en slitagevarnare som säger till innan det kommer till järnet.
Lös den inte så hade jag inte gått på verkstadens rekommendation.
Jag tittar även på beläggen varje gång jag skiftar däcken.

Bilderna du visar är ju ett år efter rekommendationen och det är gott om belägg kvar, jag antar att slitagevarnaren inte lös gör den det så är det dags för byte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.