|
|
|
|---|---|
|
Har en 525D -08. Jag har tittat igenom de flesta trådar här och blir inte riktigt klok på riskerna. En del säger att de kört flera år och passerat besiktningar mm medans andra säger att motorn och fr a partikelfiltret kommer att ta stryk. Jag har mest tittat på bluefin plugin lösningen. Vad gäller egentligen?? | |
|
Naturligtvis tar du en risk när du trimmar genom att du går utanför de toleransramar som BMW själva har satt upp. Sen beror det förstås på vilket trim och vilken trimningsnivå du väljer, hur du servar bilen och framförallt hur du kör med bilen efter att du trimmat. Exempelvis kan du byta olja lite oftare än normalt intervall, se till att motorn är riktigt varm innan du börjar gasa, undvika riktigt tunga segdragningar från låga varvtal o.s.v. /DJ |
|
| Trimma på BMW och behåll garantin. Kostar dock lite mer... | |
|
Hur mycket ger BMW orginal-trim på en 525d 08? |
|
|
High: För att förtydliga detta lite, BMW Performance Power Kit finns bara till x20d och x35i motorerna (såvitt jag vet). Det finns alltså inte till exempelvis 525d. Det finns dock många andra fina alternativ om man vill trimma :-) Men inte med garanti från BMW förstås. /DJ |
|
|
Alternativet "Trimma på BMW och behåll garantin - kostar lite mer" är helt klart det bästa alternativet. Alexander |
|
|
Vad är där för garanti kvar på en -08? ------- Min bil suger inte... |
|
Verdi |
Gäller att skilja på trimbox och omprogrammering (som t ex bluefin). En box är lite av ett "fultrim" som lurar motorns styrsystem genom att trycka på mer bränsle. Det brukar betyda att färddatorn visar fel förbrukning och att filtret riskerar att sotas igen. Jag har snart 10 tusen mil i bluefin-trimmade bilar (en 320d och en 330d) och jag har inte märkt något ovanligt än så länge. På 330d:n så är dessutom förbrukningen märkbart lägre än original. Jag gick igenom besiktningen med mitt bluefin-trim aktiverat. Det är den andra besiktningen jag haft men på förra bilen la jag på original-programvaran innan jag åkte dit. Nu hade jag inte tid/orkade inte. Och det gick hur bra som helst ändå. |
|
AlexanderK: Förutom att denna bil inte har nån garanti kvar och att BMW inte har nått trim till den? |
|
|
Har läst lite, och en -08 har bara rostskyddet kvar. Tror knappast bmw stryker den bara för man trimmat? Till min har jag en RTS enhet från v-tech, 250hk/500nm eller 290hk/600nm enligt papprena. Kan säga det har fungerat helt felfritt dom 2100 milen jag kört med detta hitils. Jag kör med 250hk mappen nästan hela tiden förutom på långkörningar då ställer jag in 290hk mappen, märker ganska stor skillnad i förbrukningen på långkörningar. Bara att prata med v-tech, dom har svaret på ganska mkt när de gäller dessa bilar. |
|
|
Underdog2:Jag är själv inne på låta Vtech trimma min 525d vart det stor skillnad mot original? hur blev vridet?Hur upplever du lådan med växlingar osv? |
|
| Beställde vtech steg2 idag. Hoppas verkligen de han få det på posten så att jag kan börja pilla med det imorgon. Skall bli riktigt kul med något nytt i bilen, har haft den i två år nu och det var antingen göra något roligt med den eller byta bil. Fick bli det billigare alternativet denna gången. | |
| Behöver man "avaktivera" bluefintrimmet när man ska serva bilen hos BMW? Hur gör man isf det? | |
|
Undrar även över effektökningen. För 525d -08 så säger Superchips hemsida att det blir en ökning med 62 Hk och 120 Nm medan Motor Nord (som säljer samma chip?) skriver att det blir 35 HK och 80 Nm. Vilka ligger närmast sanningen tro? Någon som vet? |
|
| Lyfter tråden lite... Har ni manuell eller automatlåda? Hur klarnar automaten med det ökade vridet? | |
|
Eller Hartges Engine Conversion Länk Farsan har de på sin 535IAM-2011 Alla BMW fabriksgarantierna är intakt! Du har dock en 08a så där har ju garantin gått ut.. Kan verk rek Hartge..Grym support!!OJOJ vilken skillnad!!Känns som dubbelturborna fått en kur av stereoider!!!! Hartge(bmw tuner sen 40 år tillbaka) är BMW godkänd,där garantierna är intakta om bilen har några (beroende på hur gammal den är) Modulen,kabelsatsen såg exakt ut som BMW ORG,enligt vår BMW mekaniker... +56hk o 80nm Länk Länk Länk Trevligt reportage om,när Bilsport var på besök hos Hartge! Länk |
|
|
Nej, det är sant att det nog inte finns något BMW-trim till en x25d. Sen finns det ju ingen garanti kvar på en 08:a men däremot finns det sannolikt en maskinskadeförsäkring kvar beroende hur långt den gått. Den bortfaller ju dock i det läget att man kör något trim. Själv hade jag tyckt det var enklare att sälja bilen och köpa en ny, t.ex. en x30d som däremot har ett ganska fint trimkit på BMW, om det nu behövs. |
|
|
har både fått mina: 525d e61 lci mappad 535ia f10 mappad 530d e61 mappad. NÖJD varenda gång. vänner som mappat sina: 335ia 520d lci 325ia lci Ingen har råkat ut för växellådestrul :) alla nöjda hittils:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.